Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

Citaat van: Vulk op 29-07-2017 06:36:19
Kan het raam er niet uitgehaald worden zonder het te beschadigen?

De voorruit van een 850 gaat er vrij eenvoudig uit, met dank aan de hoge kitrand. Kaalschuren en daarna chemisch ontdoen van pitroest is t mooiste. Dan een nette epoxy primer als basis (al dan niet met zinkfosfaat).

arjenT5R

#241
Idd raam er uit halen/laten halen en aanpakken met roest omvormer.
Primer/primer 2 lagen volvo lak laagje of twee blank en dan kan je er weer even tegen.

De ruit komt er vrij gemakkelijk uit, zelf doen is ook een optie.
Is ik t kan ..  ;D
Ze verkopen gewoon ruitzaag bij de automaterialen handel is een soort scherp staaldraadje.
Zelf houten klossie dr aan pielen en ff een maat bellen of ie zin heeft in een pils en m vervolgens het andere uiteinde van de zaag in de handen duwen  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Toen de ruitzetter hier bezig was (had dit nog nooit live gezien) ging het er toch best destructief aan toe (oude ruit, die al kapot was, ging er nog iets kapotter uit zeg maar). Goed om te weten dat het kan, maar zoals gezegd wil ik eerst de R terug technische betrouwbaar hebben (en er staan nog wel x-aantal andere klussen in de wachtrij). Ik heb het dus wel langs de buitenzijde behandeld met roestomvormer en daarna wat zinkspray (al is dit hooguit wat uitstel van executie).

arjenT5R

Citaat van: de Boeing op 29-07-2017 09:54:41
Toen de ruitzetter hier bezig was (had dit nog nooit live gezien) ging het er toch best destructief aan toe (oude ruit, die al kapot was, ging er nog iets kapotter uit zeg maar). Goed om te weten dat het kan, maar zoals gezegd wil ik eerst de R terug technische betrouwbaar hebben (en er staan nog wel x-aantal andere klussen in de wachtrij). Ik heb het dus wel langs de buitenzijde behandeld met roestomvormer en daarna wat zinkspray (al is dit hooguit wat uitstel van executie).

Ja t is wel goed te doen hoor je kan hem met z'n tweeen mooi rondom weg zagen en er gewoon uit pakken.

Maar goed first things first dus ;-)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

#244
Eerst semi lange rit heeft me wel al eens tot aan mijn klimhal (eindhoven) gebracht:


en weer terug thuis, zij het met de radio hard want op snelheid maakt ie flink kabaal..

Wiellagers dus (auto verplaatsen zonder aandrijfassen is no-go, ook al is het maar een klein stukje, weet ik nu dus  :eusa_wall: want het waren nog heel recente lagers  :( )

Enfin, weer maar even aan de auto-doc:


Ik zat zelf even te twijfelen want opgekrikt het wiel ronddraaien was goed voelbaar in de veer, aan de andere kant was dit minder. Maar met nieuw lager erin voel je dus absoluut niks als je de veer vasthoud bij ronddraaiend wiel! (maar goed dus dat ik ze beide heb besteld). Omdat het nog maar pas allemaal los is geweest was deze ook snel gewisseld, wordt onderhand een routineklus  :eusa_doh:

Maar zoals al eerder gemeld, na het opbouwen van mijn nieuwe veerpoten heb ik een lelijke kraak net voor het bereiken van de uiterste stuurstanden (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,58382.0.html). Hij doet het niet altijd (maar meestal) en omdat ik nu wel eens af wil van het commentaar: "Aii, wat is dit voor een krakende piraten boot?" MOET dit eruit (zucht).

Met wielen van de grond is het er niet, dus eens getest met de wielen eraf en assteunen onder de fusee kogels:



Nu staan de veerpoten wel onder spanning maar heb je bandenweerstand niet, dan lijk ik het ook al moeilijker te kunnen reproduceren maar ik zag wel dat de bestuurderskant bij de uiterste stand ff leek te hangen voordat het toplager mee begint te draaien, het geluid lijkt mij dan ook het wringen van de veer bovenin zijn rubber...

Ik dacht, ok probleem met de toplager (raar want is nog niet zo'n oude Sachs) dus ook maar gelijk nieuwe besteld samen met wiellagers, gisteren samen met wiellager aangepakt:



en dit keer echt anaal gelet op het feit dat de veeruiteinde in de daarvoor bestemde nok zit, boven en onder (3 keer terug los gehaald, wat een gehannes ook met die veerspanners). Afijn uiteindelijk strak erin en alles teruggebouwd, denk ik de auto even te verzetten om aan de andere zijde het wiellager te vervangen:

#f*ckn%sch|)t k&tz@@i & zomeer
http://rf-fotografie.be/img/85F/veerschotel.wmv

wie het weet mag het zegen, het is vooral goed te horen aan het begin en eind

had gisteren even geen zin meer in wiellager aan andere zijde ...


V70geRwin

Komt het geluid echt uit de veerboot?

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing


Johann

Doe eens wat vet op de stuurstoppers. Op de foto zie ik geen stuurstop blok.

Denk er ook aan de draagarmen aan het subframe vast te draaien als de auto op z'n pootjes staat. Anders onder de draagarm opkrikken tot de auto mee omhoog komt.

Miyel

Ik heb volgens mij precies hetzelfde, en ook alles nieuw! Behalve.. de homokineten.. ik verdenk die dan ook want het is er alleen bij langzaam rijden met stuur op (bijna) maximale stand.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

Citaat van: Johann op 29-07-2017 12:29:22
Doe eens wat vet op de stuurstoppers. Op de foto zie ik geen stuurstop blok.

Denk er ook aan de draagarmen aan het subframe vast te draaien als de auto op z'n pootjes staat. Anders onder de draagarm opkrikken tot de auto mee omhoog komt.

Er zitten wel degelijk stuurstoppers, hier zit wat slijtage op en geen vet. Even invetten dus... Al lijkt het geluid toch echt te komen net voor en net na het uiterste punt...

Draagarmen zijn niet los geweest voor de wielnaaf wissel, enkel de 2 bouten van de veerpoot aan het fusee. Toen ik de draagarmen heb gemonteerd heb ik er idd op gelet dat deze horizontaal met het subframe in 1 lijn vastgedraaid zijn.

Dat dit van de homokineten komt lijkt me sterk, maar goed ik sluit niks uit...

classicT5

Is nog link ook je auto zonder aandrijfassen verplaatsen heb ik ervaren. Ineens lag die op de grond bij mij, gelukkig niet op iemands voet.

Miyel

Ik heb gelezen in vida dat als je het blok meer dan 3cm op krikt bij motorsteun wissel, je de homokineten beschadigd. Vandaar dat ik die verdenk.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

volvobug

Citaat van: de Boeing op 29-07-2017 11:01:01
.......
en dit keer echt anaal gelet op het feit dat de veeruiteinde in de daarvoor bestemde nok zit......

Ben zelf best handig maar dit beheers ik niet  ;D heb je daar plaatjes van?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

Citaat van: volvobug op 29-07-2017 20:23:24
Citaat van: de Boeing op 29-07-2017 11:01:01
.......
en dit keer echt anaal gelet op het feit dat de veeruiteinde in de daarvoor bestemde nok zit......

Ben zelf best handig maar dit beheers ik niet  ;D heb je daar plaatjes van?

gelukkig enkel figure of speech  ;D

maar als je veerspanners loshaalt gaat veer toch nog wat bewegen (met mijn cheap-ass veerspanners)