Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Maar het zal toch niet?! :

Heb er net idd eens wat vet aangedaan, lijkt minder te zijn?!  :eusa_wall: maar weg is het niet helemaal (en te vroeg om te juichen want hij doet het niet altijd, even goed in de gaten houden dus)

stuurslag begrenzers zitten er gewoon op, wel al wat ingesleten:

En ja, er zijn ook mega dikke deurstuur stoppers van/voor de C70, maar kan ik dan nog wel keren? of loopt mijn, nu al niet geringe, draaicirkel dan echt via Pluto?

Vandaag ook even wiellager aan andere kant vervangen, voorspoedig/dankbaar klusje (en ondanks minder verdacht, hoog nodig want in de hand lijkt het wel of je door een bak kiezels heen moest draaien). Morgen maar eens een autostrade ritje doen om te kijken of de rust aan boord terug is...

volvobug

Dikke stuuruitslagbegrenzers zijn vooral nuttig om aanlopen in de wielkasten te voorkomen. Maar lijkt het nu op de laatste foto of er een hap uit de stofhoes van de fuseekogel rechtsvoor is? En hoe oud zijn de draagarmen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

Weet ik, al zullen C70 stuurslagbegrenzers ook wel helpen om minder ver te kunnen insturen (daar waar ie bij mij kraakt).

Stofhoezen zijn net nieuw dus ik hoop het niet (lijkt zo op de foto)

Draagarmen zijn Meyle HD  en nu 6 jaar en 100k oud, los van het feit dat ze lekker roestig zijn zitten ze nog heel stug in de rubbers (evenals de endlinks, ook meyle HD, hiervan zijn de kogelgewrichten ook nog heel stug). Prima stuff dus!!

de Boeing

Vandaag even een langer stuk op snelheid gereden, wat a difference a day bearing makes!!
Die nieuwe lagers hebben de rust aan boord teruggebracht (nu alleen nog een keertje het windgeruis tackelen  :eusa_shifty:).

Ik wil er eigenlijk mee op vakantie, al voelt dat toch nog wat te voorbarig ...

Wel voorzichtig een paar (oude) ergernissen terug oppakken: die verdammte ruitenwisserarmen
Heb de oude geplooid, gestreken, gemasseerd, gehoekt enzo veel meer maar nooit echt met een goed resultaat. Daarna een keertje een nieuw(namaak) armpie erop, zowaar nog erger... Maar kom ik op de sloop een 850tdi tegen met andere armen die nog heel strak aanvoelde: wellicht X70 armen, er was bij de bestuurderszijde een hapje uit geveild, dit waar deze tegen de motorkap komt. Helaas zit deze net te hoog voor mijn motorkap:

dit nokje wat verder gevijld maar net niet genoeg, daarna even gekeken naar mijn motorkap hoogte afstelling, deze mag aan de bestuurderszijde eigenlijk nog wel een mm omhoog om mooier in lijn te liggen met het zijscherm, alleen staat deze al in zijn max stand :( Bij wijze van test even onorthodox een 0.5mm ringetje gedaan tussen bevestigingspunt en dit zorgt ervoor dat de wisserarm net niet meer tegen motorkap aan komt (bijrijderskant gaat met X70 arm gewoon goed)

Maar deze armen (eveneens '96?!) hebben veel meer spanning en nu wordt de ruit wel weer volledige gewist!! (ipv ergens halverwege naar omstaanders te gaan zwaaien, of eerdere wapperen?!)

Nog mensen die X70 armen hebben op hun 850? Ik zag in dit draadje dat er iemand 'Dodge Shadow' armen op zijn 850 heeft gemonteerd, ziet er ook wel strak uit (en als ze volledig onder motorkap verdwijnen misschien ook minder windgeruis??)

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=34250&start=40

henry classic v70

...wat betreft windgeruis:
Ik bedenk me net dat ik ook windgeruis heb gehad een aantal jaren geleden.
Dit werd veroorzaakt door de strip waar de ruit in op- en neer gaat.
Na het spuiten van de gehele zijkant destijds had men dit plastic stripje niet netjes terug over het metaal gedaan wat geruis veroorzaakte... je zou dit eens kunnen nakijken
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

classicT5

Dodge shadow, moest ff googlen om te weten welke auto dat is. Lijkt me nog een uitdaging om daarvan iets te vinden in europa, zoveel zullen er niet hier over zijn.

Had je wel een leuke turbo uitvoering van ;)

de Boeing

Citaat van: henry classic v70 op 31-07-2017 14:45:35
...wat betreft windgeruis:
Ik bedenk me net dat ik ook windgeruis heb gehad een aantal jaren geleden.
Dit werd veroorzaakt door de strip waar de ruit in op- en neer gaat.
Na het spuiten van de gehele zijkant destijds had men dit plastic stripje niet netjes terug over het metaal gedaan wat geruis veroorzaakte... je zou dit eens kunnen nakijken

Mijn deur ontleden en analyseren staat ook nog op mijn volvo-to-do lijst (ondertussen al een aantal jaar, maar er kwam "iets" tussen...  ) want de deur squeakt als ie dicht gaat en het raam rammelt in de deur bij volledig open plus er is halverwege ook een knak als ie omhoog komt (iets met een raamgeleider dacht ik, moet me hieromtrent nog eens goed inlezen, uiteraard ga ik dan ook even goed de rest nakijken!

Citaat van: classicT5 op 31-07-2017 22:27:03
Dodge shadow, moest ff googlen om te weten welke auto dat is. Lijkt me nog een uitdaging om daarvan iets te vinden in europa, zoveel zullen er niet hier over zijn.

Had je wel een leuke turbo uitvoering van ;)

ik moest hem idd ook even googlen :) Lijkt ook ander systeem van bevestigen ruitenwisserblad:

https://www.napaonline.com/en/p/NDP8195828?searchCategory=9.4&searchIndex=App

Enfin, ik kijk voorlopig even aan hoe die X70 armen bevallen (want wissen doen ze een pak! beter tot nu toe...)

de Boeing

Gisteren, bij wijze van second opinion, rappendaf even met mijn auto laten rijden; volgens hem loopt motor mooi en schakelt automaat prima. Toch weer wat extra geruststelling...

Al blijft het sturen zwaar (of toch zwaarder dan in zijn C70 en zwaarder dan in mijn beleving...) wat raar is aangezien alles nieuw is, zou (revisie) pomp niet genoeg druk maken? vloeistof is ook nieuw en staat op peil...

En ook nog, mijn koelvloeistof tankje maakt na een rit een sissend geluid (was mij ook al eerder opgevallen maar koelvloeistof blijft mooi op peil). Kan dit te maken hebben met het gat wat ik in de Gates 87C thermostaat heb geboord:

ik zie ook wat koelvloeistof komen uit ontluchtingslang in het tankje, dat komt natuurlijk door dit extra gaatje om dat er geen nippel in zit zoals bij een originele thermostaat.

arjenT5R

Een 850 stuurt idd zwaarder dan een x70 dat is normaal.
Valt even op went snel genoeg.

Reden? Dunno  ;D

Tijd voor originele Thermostaat?

Dat sissen kan ook komen doordat de dop lekt? Die willen wel eens stuk gaan.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Heb hetzelfde met sturen, 1 S70 stuurt "normaal"  de T-5 enorm licht en als ik dan in de V70 stap stuurt die naar verhouding weer heel zwaar...ok geen idee. Went wel ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

volvobug

Citaat van: freefall op 01-08-2017 13:38:10
Heb hetzelfde met sturen, 1 S70 stuurt "normaal"  de T-5 enorm licht en als ik dan in de V70 stap stuurt die naar verhouding weer heel zwaar...ok geen idee. Went wel ;D

Verschil in banden is ook erg van invloed op het sturen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

freefall

Citaat van: volvobug op 01-08-2017 18:36:58
Citaat van: freefall op 01-08-2017 13:38:10

Verschil in banden is ook erg van invloed op het sturen.
precies dezelfde banden  :eusa_think:

Maar genoeg topicvervuiling. Mss maar eens een ander topic openen daarvoor :angel:
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

de Boeing

discussie mag ook hier hoor, dan weet ik gelijk de uitkomst  8)

ik heb zwaar sturen met mijn winterbanden (r16 205 55) en eveneens met zomerbanden (r17 205 45). Heb zelf (lang geleden) ook al eens een S70 gereden die ook zwaar stuurde. Qua verschil in sturen tussen X70 en 850 kan er niet zo veel zijn aangezien ze allemaal hetzelfde systeem gebruiken lijkt me...  (had gisteren wel het idee dat ie na tijdje stationair draaien wel ineens licht stuurde bij stilstand?!)

de Boeing

de beste blogger ten zuiden van de Noordpool zal ook nog maar eens een update plaatsen :eusa_whistle:...

eerst een sfeer plaatje 8) om erin te komen:

maar ondertussen alweer 3000km in de Boeing (zwaar) gestuurd...

Na een tip in blog van Kim ook maar eens zo een Ali_Delphi aangeschaft:

km-stand lijkt toch logisch (was bijna teleurgesteld, 100k extra zou het aftands uiterlijk beter verklaren ;D)
...en ja tandwiel tellertje moet ik gaan vervangen want deze doet niet meer mee na hart transplant ...

En let ook even op gemiddeld verbruik: 8.9 liter :o per 100km (of 1/11.2 in onhandige NLtermen). Ok, rustige gereden (maar dat deed ik met B5234T5 ook en die kreeg ik niet onder de 10l op de boordcomputer), downsizing my *SS ...  :P (of zit ik met een te arm mengsel?!)

Verder ook het idee dat de temp wat te hoog werd, ondanks mijn 87C thermostaat:

Er siste iets onder de motorkap na elke rit, dit bleek dus de groene dop te zijn, na plaatsing van een andere dop was het gesis voorbij (waterdamp ontsnapt, temp stijgt?). Aan de kapotte dop wat trouwens niks te zien, hij rammelde net zoals de nieuwe die ik erin heb gezet :)

Ook altijd het idee gehad dat hij te hoog stationair draaide omdat deze op toerental teller dichter bij 1000 stond dan bij 850, maar via deze "M4.X surrogaat Dice" blijkt het toch ok te zijn:

Al heb ik nog steeds het idee dat de stationair loop niet mooi is, via het stuur voel je toch een onregelmatig trilling, zowel op benzine als op lpg. Ff opgezocht maar de verdeelkap/rotor samen met nieuwe kabels zaten er al weer bijna  80.000 km in, dus maar gelijk vervangen door nieuwe Bosch verdeekkap (die heeft overigens productiedatum '98!) en rotor samen met nieuwe bougies, maar helaas, nul verandering  :eusa_wall:

dus ja, we blijven bezig ...

en dan lees ik dit:
http://www.autoweek.nl/autoreview/44418/volvo-v90-t5-momentum
upgrade gaat niet helpen in; praktischheid, verbruik, trillingen,... scheelt wat ik vind ze niet mooi  ;D

NinaPaul

91 graden Celsius is zeker niet te heet, het is juist de goede bedrijfstemperatuur.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz