Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

rappendaf

850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

haha,

Ja ik had me idd ook al verbaasd over zo een alternatieve aanzuigbuis, bv:

(kneiterduur)

maar dan heb je idd geen venturi meer, zelfs helemaal geen ptc nippel wellicht ?!

Piet

Ik heb allang geen aanzuigbuis met venturi noch een PTC nippel meer.

arjenT5R

Ja een geld da ze voor die dinges vragen bizarrr ik maak er zelf wel 1 ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Die hele PTCnippel kun je er zo tussen uit laten en het stekkertje gewoon los laten liggen.

Of je maakt die 3.25 (of andere maat natuurlijk) dan zo:

Edit; maar ook op deze manier zijn die siliconenslangen behoorlijk prijzig, ik meen uit mijn hoofd iets van 90 en 60 euro, dan een stukje alu pijp erbij van een 30 euro en dan die drie nippels nog van DO88, was meen ik ook iets van 50 euro samen. Die breedbandklemmen heb je absoluut niet nodig, maar heb ik gedaan omdat alle slangen van de turbo met die klemmen vastzitten.

Wel heb ik er nog een Oyster tangetje bij gekocht om aan die alu pijp een felsrand te kunnen maken waar die klemmen achterzitten, zodat deze niet los kunnen schieten.

razorx

rappendaf

Citaat van: Piet op 07-01-2018 17:29:36
Ik heb allang geen aanzuigbuis met venturi noch een PTC nippel meer.
Ik wil in de toekomst ook van die vieze troep in mijn inlaat af .
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

Mooie oplossing Dirk, thx voor de info (krijg al bijna zin in de knutsel-zomer :) )

de Boeing

De eerst olie wissel na ombouw alweer tijdje geleden gedaan + nog een forte motor flush (aangezien de binnenkant van mijn blok wel flinke aankoek had). Het RN blok heeft een los olie filter insert waardoor je ook in het oliefilter kan kijken, en helaas zag ik daar dit:

Er lijken flink wat metaal schilfers in te zitten  :(

Deze analyse volgde wat later omdat ik het tijdens oliewissel niet direct had bekeken. Al wat met rappendaf over geappt en die stelde voor om onmiddellijk nog een oliewissel te doen (logisch ook). Dus vorige week mijn 700km oude 5W30 er terug uit, nu wel gescheiden opgevangen: eerst carter, die was nagenoeg schoon (oliefilter doet dus wel zijn werk) en daarna terug oliefilter aflaten en vervangen:

hier lijkt helaas wel weer wat gruis in te zitten (weliswaar minder als vorige wissel).

Begin van het einde?

Krukaslagers? (gelukkig heb ik dat nog niet eerder meegemaakt  >:( :eusa_wall: :eusa_wall: ) of andere verklaring?

Nu moet ik wel zeggen dat ik dit bij mijn 850 nooit heb bekeken, olie kwam er altijd vuil uit (ook niet in een mooi blauwe opvangbak) en aan een (gesloten) 850 filter zie je ook niet veel.

aloisdecroon

Hoe groot zijn de stukjes metaal, in de bovenste foto rechts van het filter lijk ik wel een brokje metaal te zien..

elianmars

Gebruik je geen 0W30 in dit blok? Dat is volgens mij voorgeschreven.

Als je een motor flush hebt gedaan, kan er veel troep los komen. Ik zou me er niet al te druk over maken, zolang het blok goed klinkt.

de Boeing

bij volvo dealer kappen ze er 5w30 in...

-D©©©L-

van 5w30 tot 10w40 mag er allemaal in. 0w30 is erg dun, maar kan wel als er extreem(dure) additieven in zitten, dus minimaal een A5/B5 ofzo.
Een kwalitatief goede 5w40 kost pakken minder en smeert van huis uit al beter dan de bijna waterdunne 0w30. 

de Boeing

juist, nu zit er ook 5w40 in (had nog een batch staan van de 850)

Maar bekommernis blijft: is dit te verwachten slijtage? omdat ik bij een 850 nooit het olie filter heb onderzocht.

arjenT5R

Op pagina 7 uit m'n hoofd kan je goed zien hoe smerig je blok was.
Ik heb dit eerder bij deze typen blokken gezien (meer schering dan inslag).

Ik begrijp niet goed hoe je de krukas lagers aanhaalt, de drijfstang lagers krijgen beduidend meer voor hun kiezen.

Je hebt kans dat de slijtage oud is en dat het nu los komt na de flush, been there done that.
Maar het materiaal moet toch ergens vandaan gekomen zijn dus de overmatige slijtage is er iig wel geweest.

Ik zou er een liter atf bij gooien, 500 km rustig rijden en dan nog eens wisselen.
In mijn persoonlijke ervaring werkt atf bijmengen en een tijdje bollen beter dan flushen (geldklopperij).

Dan sowieso van die hele 5w30 rommel afstappen gewoon 10w40 dr in in.

En die wissels eens herhalen 2 a 3 keer 500 km rijden met een kleine liter atf er bij in gewoon met goedkope (action) olie want het gaat er toch na 500km weer af.
Iedere wissel vervang je ook het filter, je snijdt het open en trekt het uit elkaar, hieraan kun je perfect zien hoeveel vuil er uit je motor gekomen is en na 2 a 3 keer zal je zien dat er amper meer vuil in zit.

Als je tevreden bent over hoe schoon de olie er uit komt en hoe schoon het filter is vervang je de drijfstang lagers.
Dit is een werkje van niets en zeer aan te raden de drijfstang lagers hebben zeker weten te lijden gehad.
En als jij nog lang met deze motor wil doen zou ik zeker de lagers vervangen het is een dagje werk en een setje lagers kost €60.

Citaat van: de Boeing op 13-01-2018 20:04:01
juist, nu zit er ook 5w40 in (had nog een batch staan van de 850)

Maar bekommernis blijft: is dit te verwachten slijtage? omdat ik bij een 850 nooit het olie filter heb onderzocht.

NEE dit is geen te verwachten slijtage, waarschijnlijk komt het ijzervijlsel los uit het vuil nu na de flush.
Het vijlsel wordt als het ware ingekapseld en nu met flushen wast het schoon en komt het in je filter.

edit: maar zoals ik hierboven ook aangeef de motor heeft wel geleden, het schraapsel komt uit de drijfstanglagers en dit is niet gewenst.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!