Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aloisdecroon

Misschien die witte prob is uit de intercooler buis halen paar foto's hier boven :)

Maar zonder dolle ding loopt op gas goed stationair en alleen op opstart benzine fase slecht ?

de Boeing

Ha ja, die prop wel weggehaald

Nee op lpg loopt hij stationair ook wat rommelig.

Starten op lpg kan met Vialle niet.

)()()sT

Is niet je koelvloeistof temp-sensor een mogelijke verdachte?

Heb jij nu ook dat je aanzuigslang vanaf het front naar de airbox niet meer past?
Do88 zegt op hun site dat je een " van de slang naar gasklep moet snijden maar dat heb ik nog niet aangedurfd.
Ook omdat dan weer de slang naar stappenmotor niet meer lekker zal passen.

de Boeing

Oi, die tekst op de website van Do88 had ik zelfs nog niet gezien.

Maar idd als je hem inkort past de frisse lucht snorkel mss wel, maar niet die van de stappenmotor.

Snorkel zit nu wel redelijk dicht bij oorspronkelijke aansluiting bij grill, dus hij zal wel deels frisse lucht krijgen (en met wat "creatief-met-kurk" prutsen kan ik dit wel beter krijgen  8)


Temperatuursensor is er nieuw ingekomen bij ombouw (ong. 80.000km geleden, en uiteraard origineel).


note to self: eindelijk eens die M4.4 ecu werkend krijgen, zodat ik met een log kan zien wat er aan de hand is.


Taranis

Citaat van: )()()sT op 09-07-2022 23:12:47
Is niet je koelvloeistof temp-sensor een mogelijke verdachte?

Wel de makkelijkste om uit te sluiten en een keertje vervangen is altijd goed.

de Boeing

Ik mag toch hopen dat een originele Volvo sensor het meer dan 80.000km uithoud.

Motor loopt verder wel goed, verbruik is ook normaal/laag ...

Eens kijken of ik deze week die andere M4.4 werkend krijg (mij weer eens inlezen want het is zo lang geleden), een log zou in deze wel handig zijn.

de Boeing

hmmm...

Dacht ik ga toch eens nakijken of die benzine injectoren van mij niet lekken (want rommelig stationair en slecht warm starten  + beetje benzine geur terwijl ik niks visueels kan zien lekken). Dus trek ik injectorrail eruit, contact aan: niks te zien :(

Maar nu blijkt er dus ook helemaal geen druk te zitten op de benzine rail (via ventiel aan zijkant komt er geen druk uit). Zou dit komen omdat ik de injector stekkers heb losgehaald?

Mijn ali Delphi wordt nu definitief geblockt door mijn windows10 laptop, dus heb nog niet naar foutcodes kunnen kijken...

de Boeing

Ok, na lang stoeien (windows XP zonder CD drive installeren  ::) ) Delphi eindelijk weer aan de praat.

Maar helaas niks geks kunnen vinden, buiten dan de terugkerende foutcode 232.

Wat wel raar is: met uitstaande motor geeft hij throttle openingen van 4 graden aan?



Zou dat niet nul moeten zijn?! Want aan onze TPS sensoren valt toch niets af te regelen...

Ik heb eindelijk ook visueel kunnen vaststellen dat alle injectoren het doen, en niet lijken te lekken:


Met 12V accu even alle injectoren nagelopen en die geven allemaal hetzelfde sproeibeeld...

Ik heb hiervoor de injectorrail uit het spruitstuk gehaald:


(let niet op de linkse bruine injectorrail, die had ik even ingeplugd omdat ik dacht dat dit mss de oorzaak was waarom er geen benzine druk was ...

Maar dit blijkt dus relais 103 te zijn, die laat bij contact aan maar heel even de benzine pomp draaien, die dus even moeten overbruggen om de pomp continue te laten draaien:



Aan de rail meet ik ook 2.9 bar benzine druk dus dat lijkt me ok, wel valt deze druk onmiddellijk weg als ik contact afzet.  Ook de benzine druk regelaar lekt niet (membraan dus nog ok?) als ik het vacuümslangetje losneem...

Daarna voorzichtig alles terug gemonteerd en er op gelet dat de rubbere injector ringen goed zitten, daarna uiteraard onmiddellijk starten

En toch ruik ik benzine, vooral met stilstaande auto en ventilatie aan (komt dus van ergens onder de motorkap), al kan ik nergens een lek bespeuren?!

Pompdeksel achterin koffer ook al los gehad, niks aan te zien/ruiken...

raar

de Boeing

na jaren niks toen de laatste dagen weer flink aan't klussen (of inhalen, hoe je wil)

Nog eens keertje bij Limburgselpgtechnieken geweest (altijd gezellig!). Dirk rook ook (beetje) benzine lucht onder de motorkap (dus ik word toch niet gek). De gates benzine slang die er nu een 1/2 jaar opzit begint alweer scheurtjes te vertonen?! Weer nieuw stukje geplaatst, hoop dat het hieraan ligt. (door benzine pomp wissel heb ik ondertss ook in-tank benzine slang liggen die tot E15 geschikt is, mss dat ik deze ook nog eens kan proberen)

Lpg injectoren ook even in bad gezet, geen lek :(

Daarna fancy rookmachine op mijn luchtinlaat klep, en warempel: we hebben een nieuwe Paus! (en ik maar denken dat ik nergens vacuüm lekjes had   :eusa_wall: :eusa_wall:





Er kwam rook uit de 6de klepsmeringsinjector (die zit hier dus bij gasklep omdat ik maar 5 cilinders heb, bij de laatste telling) maar er kwam ook rook tussen pakking van gasklep tegen inlaatspruitstuk. Raar want laatst (3 inch gasklep) gemonteerd met verse pakking? nu maar even terug los doen en wat vloeibare pakking erbij smeren. Er kwam ook heel klein beetje rook uit het asje van de gasklep maar dat was volgens Dirk normaal...

En toen leek ineens mijn ECU bak in brand te staan, rook, heuh? Maar dit was dus het slangetje wat ik daar ooit aangelegd had om met logging aan de slag te gaan (wat nogsteeds niet gelukt is waardoor ik oude ECU had teruggeplaatst). Ik had wel een afdichting in dit slangetje aldaar gedaan maar door turbodruk?! :evil: was deze eruit gefloept... Ok dit was natuurlijk wel een groot luchtlek  :eusa_wall: . Nu beter afgedicht (en reminder; het tuningsverhaal weer eens gaan oppakken).




de Boeing

Benzinepomp deel 1

Ik had dus al jaren een nieuwe Bosch benzine pomp op de plank liggen, die er met het geklooi aan mijn injectoren ook maar eens in moest (alhoewel ik wel gewoon netjes 3 bar kreeg aan de rail).

van een k#t-klus gesproken...

Eerst de benzinepomp er langs boven uitgehaald (op zich nog wel te doen):



leidingen lostrekken is beetje gepruts

Daarna pomp demonteren en vervangen:



In mijn Bosch kit zat wel niet het in tank benzine slangetje, en ook niet de onderste rubber waarmee pomp vast zit in de behuizing, die zou ik dus ook mee bestellen (moest je zelfde klus gaan doen). Het kleine stukje benzine slang leek nog goed dus die terug gemonteerd (dit moet ook slang zijn die aan de buitenzijde bestand is tegen benzine!) omdat ik deze niet had.

Daarna mij zitten afvragen waarom je niet gelijk bij contact aan de lucht in gaat, met je benzine tank/bom ?! want die elektrische contacten zitten dus gewoon vrij (er moest maar eens een kabeltje breken, kortsluitingsvonkje en Boem... Maar niet dus, na verschillende youtube filmpjes bekeken te hebben (en opzoekwerk) blijkt dus dat benzine of benzine dampen in de tank niet kunnen ontbranden omdat er te weinig zuurstof is (iets met AFR van 14 toch, jaja ik heb toch nog iets opgestoken van het tuningsblog  ;D)



Enfin, opnieuw gemonteerd met nieuwe rubbere dichting (je moet blijkbaar ook de schroefdop er terug op draaien als je met je pomp op de werkbank bezig bent, want de schroefdraad van de tank zet anders zo uit dat terug monteren moeilijk wordt!




de Boeing

Benzinepomp deel 2 (zucht)

ik bleef dus wat benzine lucht ruiken in/bij de auto. Toen ik indertijd de Bosch pomp bestelde had ik nog een aantal bijhorend zaken besteld die ik ergens in een blog had zien staan. Zo is er blijkbaar een berucht ontluchtingsslangetje boven op de benzine tank dat scheurt waardoor je dus ook lekken kan krijgen (zeker bij volle tank, wat bij mij overigens nog nooit is voorgekomen ;D vandaar ook weinig haast met dit project), roest de vulslang klem door en vervang je hiervan ook best het rubber deel.

Afijn, begonnen met het laten zakken van benzinetank



Met transpallet is het wel iets makkelijker werken (benzine tank ook bijna leeg, maar dan nog is het een lomp gewicht, zeker op die plaats (ik had het eigenlijk moeten doen toen mijn achteras los lag). btw zo'n ding is ook rete handig als krik: 



Om er dan achter te komen dat deze slang bij mij nog helemaal zo slecht niet was:



Ok, hij begint wel in te scheuren... Zoals gezegd had ik deze slang (Volvo 9463088) ook al jaren geleden besteld, op chassis nummer! bleek deze toch niet te passen, godv#r...



Je hebt hier dus 2 versies van, ik had de lange nodig. Je kan het blijkbaar afleiden uit het nummer van je vulslang, maar hoe je die moet aflezen, gemonteerd onder de auto?!). Deze slang heeft ook 2 diameters, dus moeilijk om zelf wat voor te beunen...

Nieuwe vulslang rubber en terugslagklep:



Beide eigenlijk nog in goede staat, ma toch maar vervangen omdat ik ze had liggen. Enkel de onderste klemring van vulnek was bij mij aan't roesten, al is die nu ook weer volledig nieuw. (het zwarte plastieklaagje laat ook overal los van vulslang, die alu? is, best ook nog een complex geheel, met koolstoffilters denk ik, zo een vulslang)

Goed na paar dagen wachten op langere slang alles terug fris gemonteerd:



Voor de terugplaatsing wel nog wat chassis roest :( aangepakt:



Hier zit tank tegen dus dat zie je normaal niet. Mijn gebruikelijke aanpak, proper maken met stalenborstel, roestomvormer, zinkspray en dan wat bitumen:



Terug hangen is wel een gepruts, ondanks de handige transpallet (die spanbanden ook, pff) ma goed na wat uren vloeken toch gelukt.

Terloops (omdat ik toch op de langere slang moest wachten) toch ook maar in-tank benzine slang besteld (Cohline) omdat het me niet lekker zat dat ik dit stukje slang niet vervangen had. Nieuwe Bosch pomp ook stukje korter dan de oude, dus slang iets langer gemaakt:


(hele benzine pomp dus weer los, wat wel vlot ging nu omdat ik alles met vaseline had ingesmeerd)

En dan terugkijkend: was eigenlijk allemaal niet 100% nodig  :eusa_think: :eusa_wall: Totdat ik de oude pomp eens aan de 12V hing op de werkbank?! Alsof er een magneet wild om zich heen slaat in een vat met losse nagels (dat dat ding uberhaupt nog 3 bar kon leveren?! de nieuwe is wel weer heerlijk stil!)



Terloops dan ook maar even doorgepakt en nieuwe benzine filter geplaatst (op welk interval moet die eigenlijk?)

Goed hoop dat ik wat benzine tank nu wel weer ff klaar ben!






Ries van de Zilverschuit

Vorig jaar ook dat slangetje boven de tank vernieuwd. Inderdaad een gehannes om die tank terug op zijn plek te krijgen. Enfin: de tank zit weer op zijn plek voor de komende jaren.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

850blues

#718
Mooi fotoverslag weer  :)  :eusa_clap:



Werkzaamheden om de 105.000 km of zeven jaar

- Voer alle werkzaamheden uit zoals beschreven in paragraaf 15.1.1

- Vervang het benzinefilter.


< edit > Voordat er vragen komen, in par. 15.1.1 staan de werkzaamheden omschreven voor de 15.000 km of twaalf maanden interval (= de standaard jaarbeurt) En dit is de bron: https://www.850turbo.be/Volvo/onderhoud.htm
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

de Boeing

#719
En omdat ik toch zat te wachten op nieuwe onderdelen, terloops ook nog een andere ergernis aangepakt, mijn passagier raam achteraan ging heel langzaam dicht (soms zelfs scheef?!).  Dus ik dacht; dat zullen die glijbussen wel zijn, binnenbekleding wegnemen:



Maar deze bleken beide nog ok te zijn? Wat wel opviel is dat beide raamschraap rubbers aan de linker zijde wat bobbels hadden, door interne roest:




Dit drukt ongetwijfeld daardoor ook harder tegen het glas.

Hiervoor dus ook maar even 4! nieuwe besteld (auw!) want alle ramen gaan sloooww...



Helaas zat hier achteraan ook een lelijk roestplekje net onder, met ook al zichtbare blaasjes onder de lak :(





Zo goed als ik kon wegschuren:




en behandelen:



Daarna alles van het raammechanisme goed schoongemaakt en voorzien van nieuw vet. Zonder de beide rubbers (buitenschraap en binnenkant) gaat het raam als een zonnetje omhoog en omlaag.

Nieuwe rubbrers geplaatst (buitenkant) met vers glad vilt, ik dacht dit moet toch een verschil maken... Raam toch weer heel moeizaam open en dicht  >:( >:( >:(

Wat zitten zoeken/proberen (heb ik nieuwe rubbers niet diep genoeg terug geplaatst?) en ineens raam weer scheef:




Blijkt die voorste raamhouder uit aluminium losgekomen te zijn van het glas...

Pffffff, hoe ga ik dit weer oplossen (gisteren ff geen zin meer in)