Homokineet: borgring korte as valt niet ver genoeg in de gleuf

Gestart door V70geRwin, 26-05-2014 16:50:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Ik heb nog een paar verse assen liggen en voordat die er onder gaan dacht ik die "even" te voorzien van nieuwe hoezen, de fusee zit er weliswaar nog aan maar het is al een stuk makkelijker dan straks onder de wagen.

Yits had me eerder al geholpen met de borgring verwijderen maar toen had ik helaas niet de goede borgringen en hoezen erbij.

De lange kant ging vrij soepel maar de korte kant lijkt het alsof de borgring er niet lekker in gaat.
Deze zou volgens mij namelijk rondom zover in de gleuf moeten kunnen dat de spiebanen rondom vrij komen, anders kan de as er nooit in glijden.

Ik kan de brogring overal goed in de gleuf drukken op 1 plek na, daar wil de borgring niet ver genoeg in de gleuf naar binnen en blijft zelfs tot boven de spiebanen uit steken.  Dit is recht tegenover de opening waar de oogjes van de borging op komen te liggen.

Al gekeken of er vuil oid in zit en al met de schroevendraaier er door om te voelen of er iets zit maar helpt niet. Wel zie ik dat de borgring aan de kant tegen over de zijde waar deze open is niet rond is maar een ruit met de punt naar boven.

Is er nog een speciale manier om die borgring in de rand te plaatsen of zou deze er gewoon ingedrukt moeten worden? Of moet je die ruit er een beetje indraaien?

De korte as leek eerder namelijk op dezelfde manier niet te passen maar na nog een keer er in leggen paste deze erg mooi zonder veel geweld. Helaas bij de korte kant meerdere keren opnieuw erin en eruit maar het lukte niet.

Hengeveld

Ik vind het lastig je verhaal goed te begrijpen, maar volgens mij probeer je de borgring eerst op de as te doen en dan in de buitenste homokineet te schuiven. Klopt deze aanname?
Het moet precies andersom: de borgring moet eerst in de homokineet en vervolgens moet de as erin. Doordrukken/tikken tot de borgring in de gleuf van de as zit en zonder weerstand iets te draaien is rond de as in de gleuf.
Succes.

V70geRwin

Hoi Hengeveld, bedankt voor je reactie.

Ik leg de borgring wel in de buitenste homokineet gelukkig.

Als je hem met de vinger rond drukt zou hij overal zo ver in de gleuf moeten vallen dat de spibanen "vrij" komen.
Maar als ik het ringetje met de vinger dan rond druk dan wil hij niet rondom lekker in de gleuf.
Zelfs zo ver niet dat hij de as blokkeert die je erin moet schuiven.


Hengeveld


V70geRwin

#4
ja dat kleinste ringetje  ;D

(foto is niet van mij hoor)


Die leg ik dus hierin met de 2 pinnetjes in het open gedeelte, precies zoals op de foto.
Alleen op de foto zie je dat de ring overal netjes in de gleuf valt.

Bij mij valt hij dus tegenover de 2 pinnetjes niet lekker in de gleuf en steekt naar binnen nog te veel uit.
De spibanen komen niet voldoende vrij zodat de as er lekker in kan glijden.

peteRRR

Dan heeft tie borgring toch iets van z,n ronding verloren,...klein braampje in de sparing waar die op blijft hangen? ( volgens mij hoort de borgring vrij te lopen van de sparing )
Ring omdraaien en eens proberen of een beetje olie/vet er bij gebruiken,..anders borgring rustig iets bij buigen/tikken op een 12mm buis.

Anders een ander ringetje aanschaffen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

leons850

Zaterdag nog gedaan, ringetje op de as voor de sleuf. Homokineet er op dan een gepaste tik en hij zat vast.
Maar ik begrijp dat dat bij jou niet wil?  :eusa_think:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Hengeveld

Citaat van: V70geRwin op 26-05-2014 16:50:17
Wel zie ik dat de borgring aan de kant tegen over de zijde waar deze open is niet rond is maar een ruit met de punt naar boven.

Als de ring er niet precies zo uitziet als op de foto, maar een knik heeft, zoals je zelf zegt, koop dan gewoon een nieuwe ring. Bijbuigen van een veerring zou ik niet doen. Die besparing is het risico niet waard.

V70geRwin

Citaat van: Hengeveld op 28-05-2014 10:51:43
Citaat van: V70geRwin op 26-05-2014 16:50:17
Wel zie ik dat de borgring aan de kant tegen over de zijde waar deze open is niet rond is maar een ruit met de punt naar boven.

Als de ring er niet precies zo uitziet als op de foto, maar een knik heeft, zoals je zelf zegt, koop dan gewoon een nieuwe ring. Bijbuigen van een veerring zou ik niet doen. Die besparing is het risico niet waard.

Die ruit vorm verbaasde mij ook. Het is een origineel SKF setje.
Het is geen knik maar hij gaat over van rond naar ruit en weer terug naar rond.
Jammer dat de andere al erin zit anders had ik nog even kunnen kijken  ;)

Heb eerder al lopen zoeken naar deze borgringen maar die zijn slecht los verkrijgbaar.
Bij een machine handel in deventer al losse borgringen besteld die  volgens de din norm zijn maar die hebben weer een verdikking recht tegenover de opening waardoor deze er ook niet lekker in valt.

Als het vanavond droog is nog even verder proberen.

Beetje vet zit er al voldoende bij  ;)

Hengeveld

De dealer heeft ze vast wel liggen (in een berg oud kleinmateriaal). Anders kan ik ook nog wel zoeken of vraag je het hier op het forum bij topic 'Onderdelen gevraagd'.

V70geRwin

Citaat van: Hengeveld op 28-05-2014 11:22:01
De dealer heeft ze vast wel liggen (in een berg oud kleinmateriaal). Anders kan ik ook nog wel zoeken of vraag je het hier op het forum bij topic 'Onderdelen gevraagd'.

Volgens Volvo TVK Beverwijk zitten de borgringen niet eens in een setje erbij en zijn ze ook niet los te bestellen.
Zullen wel werken met de spreider denk ik.

Hengeveld

Het zit wel degelijk ik een balgset. Daardoor zijn die ringen altijd wel over en hebben dealers die nog wel ergens rondslingeren.

V70geRwin

Om maar even wat spreuken van het forum aan te halen:

"soms ben je gewoon te voorzichtig" (dialect is lastig typen).
"de hamer is het beste gereedschap"

De ring met behulp van schroevendraaier en hamer overtuigd om in de gleuf te gaan en toen de as er in gezet.
Op de borgring die halverwege op de korte as zit kan je lekker tikken en zonder al te bruut geweld schoof de as er in. De rest is dan kinderspel.

Beide assen met fusees dus klaar voor de grote wisseltruuk i.c.m. binnenste- en buitenste stuurkogels en draagarmen. Daarna door naar de uitlijner voor het betere stuurwerk.

Bedankt iedereen voor het meedenken  :eusa_clap: