lock up probleem

Gestart door groningen850, 15-05-2011 13:49:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

groningen850

Goedemiddag!

Heb mijn T5 nu een maand of 2 en ben erachter gekomen dat de lock up van de automaat niet werkt. Tenminste als ik een constante snelheid rijd en gas bij geef dan klimt de motor echt direct in de toeren. Ofwel, het lijkt of de koppelomvormer er dan nog gewoon tussen zit.

Waar kan dit aan liggen? Heb al een uurtje zitten zoeken en wel veel te weten gekomen, maar vaak zijn er andere problemen en mijn bak schakelt verder perfect. Start zowel in P als N, achteruit ook geen probleem. Schokt alleen een beetje van 2 naar 3, maar dan moet je wel vol gas geven, anders geen problemen. Olie stinkt niet en is mooi rood, niveau is ook goed.

Het is alleen die lock-up. Kan het de PNP switch zijn? Of iets anders?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

-D©©©L-

Het is vrij normaal dat hij de lockup er meteen afgooit bij acceleratie. Alleen als je met heel veel gevoel heel weinig gas bijgeeft blijft ie hangen.

Als je 90 constant gaat rijden, zakt hij dan na het schakelen in 4 nogmaals 150 a 200 rpm ?

groningen850

Hmmm, nou volgens mij valt hij niet terug in toeren na het schakelen... Ik zie het volgens mij ook aan de verbruiksmeter van de boardcomputer. Die is bij 120 op de cruisecontrol helemaal niet constant. Verbruik wisselt continu langzaam tussen de 9 en 12 ltr. Bij een zgn lock up zou dit veel constanter moeten zijn lijkt me?

-D©©©L-

Citaat van: groningen850 op 15-05-2011 16:53:58
Hmmm, nou volgens mij valt hij niet terug in toeren na het schakelen... Ik zie het volgens mij ook aan de verbruiksmeter van de boardcomputer. Die is bij 120 op de cruisecontrol helemaal niet constant. Verbruik wisselt continu langzaam tussen de 9 en 12 ltr. Bij een zgn lock up zou dit veel constanter moeten zijn lijkt me?

De verbruiksmeter is een heel ander verhaal. Zeker geen referentie om de werking van de lock-up vast te stellen.

groningen850

Ik snap dat de verbruiksmeter volledig los staat van de lock up. Waar het me om gaat is dat als de lock up niet ingeschakeld is de overbrenging via de koppelomvormer plaats vindt en dat die bij het minst of geringste zuchtje tegenwind of helling in toeren klimt of daalt. eerder had ik een GLT met handbak, als ik die bij 120 op de cruisecontrol had zag je wel wat verschil op de verbruiksmeter, maar niet 3 liter.

maakt ook niet uit, ik heb nog steeds het idee dat de lock up niet werkt, kan het de PNP switch zijn? Of heeft die daar dan weer niks mee te maken en het is het eerder een elektronisch probleem bijvoorbeeld?

-D©©©L-

#5
Je zou kunnen beginnen met het uitlezen van codes. En zoals gezegd een proefrit waarbij rond de 82 km/h (afhankelijk van bandenmaat) en een kleine gasklep opening de lockup in moet schakelen. De oorzaak van een zwalkende cruisecontrol in in diverse zaken liggen, van koppelomvormer problemen tot TCV problemen, TPS problemen of gewoon een stroef lopende gaskabel.

lockup problemen icm een geheel weigerende CC wijst naar de remlicht schakelaar als oorzaak.