Software Tracks 302/280 verschillend?

Gestart door Lunadust, 05-06-2014 20:25:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

axelvr

Energy savers versus evt lekkere sportieve plakbanden van de Audi zal veel kunnen verklaren

NinaPaul

Citaat van: axelvr op 06-06-2014 09:06:17
Energy savers versus evt lekkere sportieve plakbanden van de Audi zal veel kunnen verklaren

Wrijvingsweerstand (band wegdek) is bepalend voor de maximale vertraging, niet de remmen.

Een duikende auto zal juist MINDER remkracht naar achteren sturen, omdat daar de wrijvingsweerstand vermindert door de afnemende druk op het wegdek.

Ook is het zo dat ABS NIET de maximale vertraging beoogt, maar een bestuurbare vertraging!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Weet dat de remkrachtverdeling elektronisch geschiedt. Vanaf Alter 2 geloof ik, hebben onze auto's EBD. Voorts is het zo dat de voorwielen minimaal 75% van de remkracht leveren en achter maximaal 25%.
Achterwielen worden door EBD  in een ander soort ABS regeling gebracht waarbij veel minder slip toegelaten wordt.

Lunadust

#18
De vertraging is op zich goed, technisch is de auto in orde.
Wat ik me afvroeg is of er in de parametersetting of de software van de auto aan te geven is dat er voor grotere remmen zitten waardoor de EB de krachtregeling voor/achter anders regelt.
Dit omdat je met een gelijke pedaal krachtregeling nu op de voorwielen een grotere remkracht/ vertraging haalt.

De auto duikt namelijk inderdaad best ver voorover.

Maar de vraag is beantwoord met nee.

Techneut, geen dichter.

V70geRwin

Het ABS is een beetje dubbel, de remweg wordt langer maar je kan blijven sturen.
Maar meestal zie je menselijk gedrag dat ze focussen op waar ze niet naar toe moeten.
Weet ook niet hoe ik zelf zou reageren hoor, je instincten nemen het soms zo over.

Dat vraag ik me ook altijd af bij vrachtwagens die achter op files botsen, waarom niet de vluchtstrook op sturen.

Anyway, blij dat het goed afgelopen is voor de personen!

Wat het een Audi 90 cabrio?
Zijn ook niet de lichtste wagens.

Lunadust

ABS werking is goed.
Die greep ook keurig in.

En ja, een 90 cabrio 1350 kg leeg, met 30% jakkazoemoe banden.
Techneut, geen dichter.

V70geRwin

Citaat van: Lunadust op 06-06-2014 12:35:42
ABS werking is goed.
Die greep ook keurig in.

En ja, een 90 cabrio 1350 kg leeg, met 30% jakkazoemoe banden.


Tegen slicks kan je niet op remmen natuurlijk  ;D

Lunadust

Citaat van: V70geRwin op 06-06-2014 12:37:13
Citaat van: Lunadust op 06-06-2014 12:35:42
ABS werking is goed.
Die greep ook keurig in.

En ja, een 90 cabrio 1350 kg leeg, met 30% jakkazoemoe banden.


Tegen slicks kan je niet op remmen natuurlijk  ;D

:angel:
Techneut, geen dichter.

Emiel

Citaat van: Lunadust op 05-06-2014 21:18:24
Voor is er een grotere vertaging mogelijk door grotere schijven,

Mogelijk inderdaad.

axelvr

#24
Grotere remmen, leveren niet bij voorbaat meer remvertraging zoals Emiel ook al suggereert, grotere remmen krijgen dezelfde druk van remzuigers over een groter oppervlakte, waardoor het in theorie niet eens leidt tot een grotere remvertraging, de remmen worden wel minder snel warm doordat er een groter oppervlakte is waar de remdruk op verdeeld wordt.

Lees:
http://www.myturbodiesel.com/wiki/brake-faq-mythbusting-why-you-may-not-want-big-brake-upgrade/

MrCain

Goeie banden scheeld ook al een hoop ;)

Met de banden die ik er nu op heb liggen is de ABS nog geen enkele keer ingekomen = als de ABS ingrijpt heb je geen of niet voldoende grip.

Of je nu grote of kleine remmen hebt maakt voor het ABS niets uit: hij kijkt naar het verschil in wielsnelheid om zo een blokkerent Wiel te herkennen.

Verschillende wielmaten voor en achter kan dan wel weer verschil uitmaken  ;)

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

NinaPaul

Citaat van: MrCain op 06-06-2014 15:48:44
Goeie banden scheeld ook al een hoop ;)

Met de banden die ik er nu op heb liggen is de ABS nog geen enkele keer ingekomen = als de ABS ingrijpt heb je geen of niet voldoende grip.

Of je nu grote of kleine remmen hebt maakt voor het ABS niets uit: hij kijkt naar het verschil in wielsnelheid om zo een blokkerent Wiel te herkennen.

Verschillende wielmaten voor en achter kan dan wel weer verschil uitmaken  ;)



Wanneer die ingrijpt heb je een (bijna) blokkerend wiel.
Je hebt niet noodzakelijk onvoldoende "grip", sterker nog je kan op dat moment de maximale "grip" juist hebben gehaald.
Het systeem is ervoor dat je (wetten van newton) de auto bestuurbaar kan houden.

Dus nogmaals: De enige reden om blokkerende wielen NIET TE WILLEN is de BESTUURBAARHEID, ZEKER NIET omwille van de REMVERTRAGING.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Citaat van: NinaPaul op 06-06-2014 20:07:21
Wanneer die ingrijpt heb je een (bijna) blokkerend wiel.

Nee. ABS grijpt al in op het moment dat er meer dan 20% slip optreedt tussen band en wegdek.
In de meeste situaties zal ABS in de praktijk wel een iets kortere remweg opleveren, echter op droog asfalt vertraagd 100 % slip beter dan een wiel dat ABS geregeld is.
Ook in losse sneeuw vertraagd het systeem beter met 100% als met 20% slip.

Het klopt dat het hoofddoel van ABS het behouden van de bestuurbaarheid is, maar systemen werken wat geraffineerder dan in de begindagen.

Hoe duurder de auto, hoe beter de ABS regeling is en hoe korter dus de remweg. Ik heb dit op de slipbaan zelf gezien toen ik mijn Alter 1 regeling vergeleek met de regeling op een Opel Astra G.

Lunadust


Als het ABS systeem ingrijpt heb je niet perse een blokkerend wiel.
Je hebt wel perse een verschil in omtreksnelheid van de lucht spleten van de ABS wielsensorringen
Techneut, geen dichter.

Ludo

Citaat van: KIM op 06-06-2014 20:14:16
Het klopt dat het hoofddoel van ABS het behouden van de bestuurbaarheid is, maar systemen werken wat geraffineerder dan in de begindagen.

Dus niet van toepassing op onze ouwe auto's waar de definitie van ABS, Altijd Blijven Sturen is.

Als ik me niet vergis staat het ook in het handleidingsboekje.  :eusa_think:  (RTFM  :evil: )