Bovenste rubber (gelijk onder moer) schokbreker voor vervangen???

Gestart door JvW, 08-02-2014 20:38:40

Vorige topic - Volgende topic

JvW

Hallo allemaal,

Vanmiddag heb ik eindelijk gevonden waarom het rechtsvoor zo erg kraakt en bonkt.
De precieze diagnose heb ik nog niet, maar als ik onder de motorkap de bovenste moer van de schokbreker draai (waarbij de moer vrolijk meedraait en dus geblokkeerd moet worden), zie ik dat de kruismoer die eronder zit helemaal naar beneden gezakt is. Ook is het rubber eronder bijna helemaal weggevreten door die kruismoer. Het bovenste rubber (net onder de bovenste moer) is ook helemaal vlak vanonder, terwijl ik hier foto's heb gezien van dit rubber waarbij bokjes zitten onderaan dit rubber.

Mijn vraag is of iemand de onderdeelnummers heeft van de rubbers die hier moeten zitten.
Deze rubbers moet ik sowieso vervangen en ik denk dat het allemaal komt door een versleten veerpootlager, dus die moet ook vervangen worden.

Verder nog tips gevraagd waar ik op moet letten... En eventueel iemand in de buurt van Vlissingen die even mee wil kijken?

Alvast bedankt!

volvobug

Citaat van: JvW op 08-02-2014 20:38:40
Hallo allemaal,

Vanmiddag heb ik eindelijk gevonden waarom het rechtsvoor zo erg kraakt en bonkt.
De precieze diagnose heb ik nog niet, maar als ik onder de motorkap de bovenste moer van de schokbreker draai (waarbij de moer vrolijk meedraait en dus geblokkeerd moet worden), zie ik dat de kruismoer die eronder zit helemaal naar beneden gezakt is. Ook is het rubber eronder bijna helemaal weggevreten door die kruismoer. Het bovenste rubber (net onder de bovenste moer) is ook helemaal vlak vanonder, terwijl ik hier foto's heb gezien van dit rubber waarbij bokjes zitten onderaan dit rubber.

Mijn vraag is of iemand de onderdeelnummers heeft van de rubbers die hier moeten zitten.
Deze rubbers moet ik sowieso vervangen en ik denk dat het allemaal komt door een versleten veerpootlager, dus die moet ook vervangen worden.

Verder nog tips gevraagd waar ik op moet letten... En eventueel iemand in de buurt van Vlissingen die even mee wil kijken?

Alvast bedankt!
Hier vind je de nummers wel: http://www.estateservices.nl/ophanging/voorwielophanging/veerpootlagers-en-rubbers.html

Bovenste rubber hoeft niet perse nokjes te  hebben. Origineel volvo heeft wat nokjes, aftermarket is soms platter.

Veerpootlager hoeft niet persé vervangen te worden, tenzij er speling op zit of zwaar draait. Dat de veerpootrubber versleten is komt niet daardoor, maar is gewoon ouderdom/slijtage. Dat de moer omlaag gezakt is betekent dat het rubber al helemaal door cq. los is, voorzichtig met demontage van de poot. Er is weinig tot niets dat de veer nu nog tegenhoudt!
Liefst eerst spanners erop voordat je hem onder de auto weg haalt.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JvW

Bedankt voor de tips!

Nou, vanmorgen het rubber laten vervangen bij de garage. Ik moest toch voor nieuwe banden, dus ik heb het gelijk maar even door hun laten doen. Ik kan nu weer lekker zonder gekraak rondtoeren!

V70_T5

ga er ook mee bezig, wat een enorm rot geluid. bedankt voor het posten van dit onderwerp.