Relaas: van '98 V70 2.5 -> '06 XC70 2.5T -> '18 V60 T3, de '99 V70 2.5 blijft!

Gestart door elmarconi, 22-07-2014 13:17:47

Vorige topic - Volgende topic

Hiker

wow, echt zo'n gevalletje: jammer
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Taranis

Auw! Het scherm lijkt linksvoor ook wat te wijken... hopelijk niet de neus krom?  :-\

elmarconi

Auto terug. Bright and shiny, voor zover ik het onder de regendruppels kan zien. Nieuwe neus, grille, 1 nieuwe koplamp.
Nu wel verschil in helderheid Re-Li. Hagelschade opgelost, hij staat er weer spik en span bij!

--edit--

Te laat, het was al weer donker. Dan maar van de bewakingscamera geplukt. Hij glimt mooi!
Verschil in helderheid koplamp ga ik me wel aan ergeren. Maar dat valt ook op te lossen.
--
Autogas Inside . . .

razorx

elmarconi

Volgende ouderdomskwaal agv de zoutperiode.
Rechterachterklauw zit vast. Horrorgeluiden. Schijven zien er ook niet meer fris uit.  >:(
Meteen alles vervangen: schijven, klauwen, blokken.
Nou zou ik dat wel zelf willen doen, maar de planning laat het niet toe.
Dus garage: Maakt de km-prijs qua onderhoud wel 1 hele €-cent duurder...
Als ik het zelf had gedaan was het behalve tijd bij minder dan 0.5 cent gebleven.

<disclaimer>Kosten verdelen over km's, dan lijkt de kramp in de geldspier minder erg.</disclaimer> :-\

--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Zo, net terug van de op-de-latten week. En passant nog een wit gecamoufleerde Zwitsers VW T5 bus in de sneeuw met de trekhaak getoucheerd precies op het hoekpunt van zijn bumper.
Geen PDC gehoord bij mij, de zijne is nu kapot. Zo jammer. Niemand te zien, paar foto's gemaakt, netjes tel-nr achtergelaten. Inmiddels al contact gehad en dat wordt ook wel weer oplost.
Twee keer 850 km, grotendeels LPG weggestookt. 400 km over de A7 met km 1 op 6,5...
Alleen ging op de terugweg na een tankbeurt het lambda lampje branden. Straks Vida maar eens aanzwengelen wat dat nu weer is. 

Teller nu bijna 212dkm.
--
Autogas Inside . . .

elianmars

Netjes dat je een briefje hebt achtergelaten. Deed iedereen dat maar....

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 25-02-2017 09:40:43
Twee keer 850 km, grotendeels LPG weggestookt. 400 km over de A7 met km 1 op 6,5...
Alleen ging op de terugweg na een tankbeurt het lambda lampje branden. Straks Vida maar eens aanzwengelen wat dat nu weer is.  

Ik vond dit wel een reden om Torque (Pro) eens te proberen met mijn al enige tijd geleden gekochte 5 US$ China ELM327 dongle:

Beetje prutsen, voilà! Beeld! Foutcode: P2177: System Too Lean Off Idle bank1  >:(

De LTFT en STFT waardes maar nader bekeken, en ik zag de LTFT op iets van 10% staan.
Na een reset van de foutcodes sprong deze naar 0%. Beetje door het door het dorp rijden, < 2000 rpm op LPG loopt de LTFT op naar ca 7%.
Op de snelweg, 120 km/h weer naar waardes boven de 10%. Overschakelen op E95, dan zakt de LTFT na enige tijd (heb niet zo heel lang rondgereden) weer naar ca 6.5%.

Op LPG, gaat het weer langzaam omhoog. Maar geen motormanagementlampje...

Vragen:
Deze LTFT van +10% zorgt voor verhoogd verbruik?
Mogelijke oorzaken, zoals te lezen in Google: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?210458-P2177-System-Too-Lean-Off-Idle-Bank1&p=2316979&viewfull=1#post2316979

Iemand een idee hoe ik dat het snels en het best dit te diagnosticeren?
Heb beschikking over Vida, Torque, alsmede de diagnostics van de LPG.
Morgen een langere rit, zal met Torque eens eea registreren.

Oh ja, uiteraard vrij ondiepe zakken met geld om eea op te lossen. Dat is op de ski-piste (en de parkeerplaats daar  :eusa_sick:) blijven liggen ;D

--
Autogas Inside . . .

Taranis

Een nieuwe lambda sensor kost je de kop niet als je 'm op internet bestelt (ongeveer 100 euro). Je kun ook de waarden uitlezen, forumlid KIM is daar wel goed in. Na 2 ton is die lambda sensor toch wel gaar dus weggegooid geld is het niet als blijkt dat ie toch niet stuk was: je verbruik wordt altijd een stuk vriendelijker met een nieuwe lambda sensor ;)

Als dat niet werkt dan verder zoeken.

elmarconi

Citaat van: Taranis op 25-02-2017 18:51:25
Een nieuwe lambda sensor kost je de kop niet als je 'm op internet bestelt (ongeveer 100 euro).
Je kun ook de waarden uitlezen, forumlid KIM is daar wel goed in.
Na 2 ton is die lambda sensor toch wel gaar dus weggegooid geld is het niet als blijkt dat ie toch niet stuk was:
je verbruik wordt altijd een stuk vriendelijker met een nieuwe lambda sensor ;)

Als dat niet werkt dan verder zoeken.

Ik ga op zoek naar een nieuwe lambda. Tips?
Kan dit wel voor sub 55€?

Heu, nadere studie nodig. Ik zie twee lambda's, 1 voor en 1 na de kat.

--
Autogas Inside . . .

BBS

Die na de kat zit is om de werking van je kat te controleren en die kun je laten zitten. De voorste lambadasonde moet je hebben ;)
Volvoloos....

razorx

Op LPG vindt het systeem dat het te arm loopt.
Een verse lambdasonde is altijd een must, mar omdat je trims op benzine wel goed zijn denk niet aan de sonde.

Het kan ook zijn dat het systeem op LPG daadwerkelijk te arm loopt, wat ik verwacht.
Ik zou inderdaad de LPG diagnose er ook even op los laten.

elmarconi

Citaat van: razorx op 26-02-2017 10:42:12
Op LPG vindt het systeem dat het te arm loopt.
Een verse lambdasonde is altijd een must, maar omdat je trims op benzine wel goed zijn denk niet aan de sonde.

Het kan ook zijn dat het systeem op LPG daadwerkelijk te arm loopt, wat ik verwacht.
Ik zou inderdaad de LPG diagnose er ook even op los laten.

Long Trims op benzine zakken iets tov Long trims op LPG op de highway.
Het systeem denkt dat het te arm loopt, dus verrijkt, LTFT in de plus. Is dat erg schadelijk?
Niet dat met een paar uur trappen in DE de kleppen er uit branden... :-\
Ik las ergens in jou briljante log dat er voor LPG een andere (lagere/hogere?) AFR gebruikt kon worden.

<op zoek naar de LPG-diag software en stekkers, en even nakijken of er op de rekening een lpg-filter staat bij de laatste beurt...>

--
Autogas Inside . . .

razorx

Te rijk op LPG onder hoge last zorgt voor een te hoge temperatuur.
Dit is schadelijk voor de kleppen maar kan ook detonatie veroorzaken.

LPG mag inderdaad wat armer dan benzine. Al is dit niet met ieder systeem over de hele load linie te realiseren.