Relaas: van 1998 V70 naar 2006 XC70, nu weer V70 '99 10V erbij!

Gestart door elmarconi, 22-07-2014 13:17:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Citaat van: de Boeing op 24-12-2023 11:53:51en tempsensor origineel Volvo nemen!

Wel bummer natuurlijk, zo een hele klus uitvoeren en dan nog niet echt het probleem hebben opgelost (ook vaak genoeg gehad, helaas).
Ik weet niet wat er in zo'n XC-N zit, maar de Volvo 3545031 of 9186486 sensor voor de S/V/C70 Classic (1999) wordt gemaakt door SWF (Valeo) met het nummer 602.025. Volvo maakt die sensoren niet zelf, dus ik zou even kijken of er iets op de sensor staat.

elmarconi

#481
Citaat van: elmarconi op 23-12-2023 19:19:51Helaas, kort ritje, temperatuur blijft laag.
Beetje jammer, nu nog de tempsensor vervangen.

Inmiddels de sensor ook vervangen door een Hella 6PT 009 107-481, helaas hetzelfde beeld.
Vermoed nu dat de Gates TH35991 er niet goed in zit, lees er naast. Deze valt in een gaatje in het voorste deel vh thermostaathuis. https://www.youtube.com/watch?v=6daL0qzlj6k
Ik heb de slang er niet afgehad, en heb dat niet kunnen controleren. Gaat dus nog een keertje los.

Citaat van: pcpg.janssen op 26-12-2023 22:59:17...dus ik zou even kijken of er iets op de sensor staat.

Op de oude staat: Volvo 8653103 JAPAN 050720
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

#482
Citaat van: elmarconi op 30-12-2023 10:10:09Vermoed nu dat de Gates TH35991 er niet goed in zit, lees er naast. Deze valt in een gaatje in het voorste deel vh thermostaathuis.
https://www.youtube.com/watch?v=6daL0qzlj6k

Ladies and gentlemen. we've got him!

Dat was inderdaad de oorzaak. Bij het monteren, met veel te weinig ruimte, valt de thermostaat schuin naar achteren, uit het gaatje.
En als het pinnetje niet in het gaatje valt blijft de thermostaat open staan. 
Beide thermostaten nog getest in de pan met kokend water. Pin komt keurig naar buiten, van de oude niet. 
Het was achteraf misschien beter geweest de koelvloeistofslang van het thermostaathuis te lossen, maar een strategisch geplaatste ty-wrap, 1 torx met de hand aandraaien, de ty-wrap openknippen en met punttang er tussen uit pulken, andere torx erin, alles dichtmaken, oliepomp weer vast, multiriem erop, fingers crossed, starten, temperatuur loopt mooi snel op, geen lekkage, phoei!
Kort ritje, nog een keer lekkage bekijken, daarna 2 x 85km gestuurd, en de temperatuur op de CFE tussen de 85°C en 90°C!
All OK, one happy El! Net op tijd voor de kou!

ABS/ANTISKID, Service vereist, alsmede Rembekrachtiging Service vereist niet gezien vandaag.
Wel melding oliepeil te laag, maar die verdween ook weer. Een thread met vergelijkbare oil level percentages op SwedeSpeed loopt ook dood.
--
Autogas Inside . . .

de Boeing

Fijn dat het weer opgelost is.

Olie voor zekerheid gewoon regelmatig met dipstick nakijken (zonder forse lekken kan je ook wel tijd rijden onder streepje min, vraag me niet hoe ik het weet ;D )

En die antiskid fout is gewoon standaard bij wat oudere volvo hoor (was dat niet iets met de stuurhoek sensor?) Ik zou hier ook niet van wakker liggen.

elmarconi

#484
Citaat van: elmarconi op 06-01-2024 20:31:00ABS/ANTISKID, Service vereist, alsmede Rembekrachtiging Service vereist niet gezien vandaag.
Wel melding oliepeil te laag, maar die verdween ook weer. Een thread met vergelijkbare oil level percentages op SwedeSpeed loopt ook dood.

Citaat van: de Boeing op 14-01-2024 12:09:38Olie voor zekerheid gewoon regelmatig met dipstick nakijken (zonder forse lekken kan je ook wel tijd rijden onder streepje min, vraag me niet hoe ik het weet ;D )

En die antiskid fout is gewoon standaard bij wat oudere volvo hoor (was dat niet iets met de stuurhoek sensor?) Ik zou hier ook niet van wakker liggen.

Denk niet dat het de stuurhoek sensor is, maar hetzij de ABS krans, of de sensor. Wat beeldmateriaal bij de fouten:
Snelheid op de wielsensoren duidelijk left front (blauw) die regelmatig wegvalt. Lijkt erger dan het is doordat de schaal left/right verschillend is.
Oliesensor geeft veel te weinig (2e plaatje). Nooit boven de 36% gezien.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

ABS krans laten vervangen.
ABS/ANTISKID, Service vereist, alsmede Rembekrachtiging Service vereist niet meer gezien vandaag.
One happy El op weg naar de volgende storing  ;D
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: elmarconi op 05-03-2024 21:45:17ABS krans laten vervangen.
ABS/ANTISKID, Service vereist, alsmede Rembekrachtiging Service vereist niet meer gezien vandaag.
One happy El op weg naar de volgende storing  ;D
Was  de krans ook zichtbaar stuk?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 06-03-2024 09:40:41Was de krans ook zichtbaar stuk?

Ik heb 'm niet meer gezien, een 2 weken daarvoor op de brug laten bekijken, en toen gaf mijn monteur aan dat deze idd gebarsten was.
Toen geen tijd, maar deze week wel.   
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Zo, klusdag!
1 beneden unit achterlicht XC70 vervangen.
Kleine barst gereden al lang geleden, maar nu voor een paar tientjes er 1 kunnen scoren.
Bovenste deel hoeft er niet uit, moet wel iets los. Beetje binnenbekleding weghalen, pijpsleutel 10mm erbij en appeltje eitje.

Xenon koplamp vervangen, de vorige Magneti Marelli heeft het maar 2.5 jaar uitgehouden.
Nu een Osram erin. Eerst luchtfiler eruit, dan heb je ruimte.

Toen was het zaak op zoek te gaan naar de oorzaak van de lekkage, linksvoor.
Daar, onder het luchtfilter is het behoorlijk vettig. De stoep is ook niet helemaal proper meer.
Dat, en het olieverbruik wat richting 0.75liter/1000km gaat noopt mij te zoeken naar het lek.

Heb het euvel cq de bron nog niet gevonden. Iemand de goede tip, voor een 6-pack Twentsch bokbier en de eeuwige roem?

Bij het wegrijden vanaf een hoge drempel of oprit raakt de trekhaak/twinny load haak soms de grond.
Schokkers achter eens bekeken, nivomaat 30681745. Die zijn bepaald niet voordelig...
Ombouwset naar conventioneel, moet daar nog een stabilisatorstang bij?
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

Sbv

Volgens mij hoort er geen andere stabi stand bij de ombouw van nivomat naar gewone dempers. Zou je ivm lpg en trekhaak geen verzwaarde veren nemen ivm doorzakken?

Olie lekkage kan ik zo op afstand niets van zeggen. Blok helemaal schoonmaken en dan kijken waar het gaat zweten? Naar mijn idee een redelijk hoog verbruik wat je hebt? Blok zelf drink het niet op?