Vibraties achterremmen ook met nieuwe schijven / blokken, story continues...

Gestart door t_w, 24-07-2014 22:15:33

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Citaat van: Marc O. op 07-09-2014 15:02:03
Zojuist de halve shims geplaatst en vooralsnog lijken de vibraties verleden tijd. Ben benieuwd of dat over een paar duizend km nog zo is.

Twee weken verder met de halve shims en ook nog geen trillingen gevoeld. :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

t_w

Ook maar weer even een update... Ik zit ondertussen op 2200 km en geen trillingen gemerkt...

Marc O.

Heb jij die halve shims er tussen zitten? Die heb ik nu anderhalve maand en inderdaad nog steeds geen trillingen  :eusa_dance:
...The Nile isn't just a river in Africa...

t_w

De grap is, dat toen ik ze verwijderd heb, ik 4000 km zonder trillende achterremmen heb gereden. Toen begon het weer, exact hetzelfde als voorheen.
Nu heb ik die shims er weer tussen gezet en nu ben ik weer 2000 km trillingsvrij.

Als jij het snapt snap ik het ook  :)

sjmarc

Citaat van: peteRRR op 07-09-2014 15:48:35
Het zou ook nog kunnen ( gezien de verhalen dat het gaat trillen met en zonder de shims speelt ) dat het effect ( schuin afslijten van de blokken/drukverdeling)
na enige tijd niet meer werkt omdat het dan dusdanig is ingesleten dat het ook gewoon 2 vlakke delen op elkaar drukken met gelijke druk verdeling.( en gaat trillen )

Als je rond die tijd de shims verwijderd met dezelfde blokken werk het weer contra ( ook weer voor een tijdje )

Zo iets.

Groet.

Edit: ploatje.               http://i57.tinypic.com/1zea5av.jpg

Hallo!

Ik ben het met Peterrr eens.
Ik ken het probleem van mijn eigen 850. Het trad op nadat ik in mijn enthousiasme sportremblokken met een hogere (circa 0,5) frictiecoëfficiënt had gemonteerd. Ik wist de eerste keer, net als veel anderen, niet wat we overkwam.
Het lijkt alsof de hele achterkant uit elkaar valt.
Ik daarna overwogen om origineel spul te monteren, maar ben nogal eigenwijs, dus heb daarna 'normale' (ik dacht ATE) blokjes gemonteerd (daarvan zit de frictie doorgaans rond de 0,3)
Het probleem is nooit meer terug gekomen.

Mijn uitleg ervan is dat de blokken in trilling komen door een instabiel evenwicht dat al geïllustreerd is door Peterrr.
Tijdens een remactie worden de blokken aangedrukt door de zuiger, de blokken leveren remkracht, maar worden door de reactiekracht op de schijf tevens 'gekiept', wat plaatselijk de druk verhoogd en tevens weer wordt tegengegaan wordt door de zuiger, er ontstaat stick-slip en een trilling is geboren...

Het zal een samenloop van omstandigheden zijn, waarbij stijfheden van ophangingsrubbers en remleidingen e.d. ook wel een rol spelen.
Evenals (scheve) blokslijtage, inlopen (veranderende frictiecoefficient) en kleine spelingen die optreden.

Een blok met een lage frictiecoefficient is er minder gevoelig voor doordat de zuiger meer kracht moet leveren en 'door de trilling heen' drukt. (Dit is overigens tevens een reden dat 6-zuiger remtangen verschillende zuigergroottes hebben en maar 1 looprichting...)

Voor degene die toch sportblokken wensen; Endless levert hele fijne blokjes met een lage frictie en vrijwel eindeloze remcapaciteit (voor de prijs van een gemiddelde 850: ;-)
http://www.endless-brake.info/index.php/products/brake-pads/endurance-compounds

Groeten!
Marc

V70R^2

Iemand die sportblokken monteerd zal deze ook moeten gebruiken naar de limiet toe, anders krijg je inderdaad trillende remmen.. Je hebt bij die blokken een aanzienlijker hogere temperatuur nodig om bij het inremmen frictiemateriaal af te zetten over de gehele schijf. OEM volvo is 1x remmen van 120 naar bijna stilstand al voldoende om de maximale werkingstemperatuur te bereiken en zo een evenwijdig verspreide laag frictiemateriaal op de schijven te brengen.

Endless remvloeistof is ook een superieure upgrade, kost wel iets meer, maar je hebt maar 1 litertje nodig, ik ken geen betere remvloeistof dan deze.

Je voelt direct dat het pedaal stijfer is, de vloeistof kan je een stuk minder "samendrukken" dan de reguliere remvloeistoffen en het kookpunt ligt op dik 300 graden celcius.

Overigens doordat de vloeistof extreem hygroscopisch is wel jaarlijks flushen..

NielZ3qp

Inmiddels heb ik ook last van trillende achterremmen maar ik kom ook twee types remblokken tegen (voor de T5). Doet het ene type het misschien ook slechter dan het andere type? Dan zou je het misschien op kunnen lossen door ander type klauwen en remblokken toe te passen.
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

kevinwalter

Om even een oude koe uit de sloot te halen. Ik heb dit trillen ook. Zo hevig dat je niet uit de achteruitkijkspiegel kan kijken. (De vibrator???) Ze piepen ook.

Ik heb nu ook van die antitrilplaatjes besteld. Maar eens kijken.

Iemand nog tips?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

t_w

Ik hoop dat het voor je werkt.

Ik was het al 'bijna' weer vergeten. Na mijn laatste post heeft zich nooit weer voor gedaan.
Blijft vaag!
Ondertussen de remmen er achter wel weer een keer af gehad (vervangen handremkabel en jaarlijkse remmenschoonmaakbeurtje...) maar nog steeds probleemloos.
Rijd vanaf mijn laatste post met de shims.

UserID6342

Citaat van: kevinwalter op 17-04-2016 22:05:54
Om even een oude koe uit de sloot te halen. Ik heb dit trillen ook. Zo hevig dat je niet uit de achteruitkijkspiegel kan kijken. (De vibrator???) Ze piepen ook.

Ik heb nu ook van die antitrilplaatjes besteld. Maar eens kijken.

Iemand nog tips?
Mwuh, gaat je niet helpen... Die antipiep plaatjes / shims zijn goed tegen het janken te gebruiken (wat ze allemaal doen en vaak met imi spul) maar tegen trillen doen ze helemaal niets, nada noppes.  De reden van trillingen kan liggen aan een vuile naaf, tot kromme schijven

kevinwalter

Oke, ik heb zojuist een nieuwe achterremset bestelt. Van remklauwen tot aan handremschoentjes.
Remmen moeten wel goed zijn.....

Auto heeft daarnaast een jaar stilgestaan buiten. Voor is alles goed. Geen trilling in het stuur en hij blijft mooi recht als ik rem.

S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020