Stotterende / haperende turbo (T-5R) iemand een idee ?

Gestart door rients, 31-07-2014 15:19:59

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Citaat van: Jack v op 31-07-2014 16:43:00
Een turbo kan niet stotteren.

De druk wel Jack.

Ik heb het bij de V70 T AWD gehad. Bleek uiteindelijk ook een sensor te zijn.
Welke weet ik niet meer, maar dat was bij de nieuwe eigenaar.

855T5+

Dit specifieke probleem kan aan zoveel dingen liggen dat de lijst eindeloos lijkt, maar de highlights die ik hier op t forum aangetroffen heb zijn toch wel: van boven naar beneden vaakst gelezen:
- ergens in een van de luchtbuizen (turbo of vacuum) zit een scheurtje dat bij lage druk dicht blijft maar hoge druk open gaat staan, dan kun je oscillatie krijgen (gaat open, een sensor doet iets, regelt terug, scheurtje gaat dicht en t start weer opnieuw): kun je vaak met het blote oog niet zien, losmaken en knijpen. Als ze allemaal (allemaal!) vervangen zijn recentelijk, kijk dan of een nieuwe klem een knijpscheur heeft veroorzaakt
- tcv slangen zijn vervangen, maar volgens de instructie van volvo weer aangesloten waarmee de onderste en de bovenste dan juist verwisseld aangesloten zitten: zou niet mogen uitmaken, maar doet t bij sommigen wel
- idd bougies zijn verouderd (soms is zelfs 45.000km al veel...) of verkeerde type voor turbo...(in relatie daarmee de rest van de vonkfabriek, waaronder niet-OEM spul...)
- benzinepomp is verouderd en redt de druk niet meer
- benzinedrukregelaar aan de injectierail is verouderd/defect
- benzinefilter (rechts onder achter bij het achterwiel) is oud/verstopt, benzine druk redt t niet
- een luchtsensor is defect (beetje veel en duur om te gokken, uitlezen geeft misschien richting, maar meestal niet)

Voor dit specifieke probleem kan er nog veel meer aan de hand zijn, maar niet vaak aangetroffen op dit forum en daarmee onwaarschijnlijker (statistisch...)

Leuk lijstje voor eliminatie, succes!
Volvo: Mutatis Mutandis