10v LPi rookt zo af en toe..

Gestart door Levi_r, 04-08-2014 21:23:21

Vorige topic - Volgende topic

Levi_r

Sinds een weekje of wat valt me op dat mijn wagen zo nu en dan een flinke puf wittige/blauwige rook uitwalmt. Het doet zich eigenlijk alleen voor in de volgende situaties:

Na even te hebben gereden, in ieder geval met een goed warme motor dus, na korte stilstand, met stationair lopen, geeft hij bij het optrekken bij het eerste gas een goede puf zichbare rook.

Een filmpje is wellicht verhelderend:

https://www.youtube.com/watch?v=HwC4ALFE1xM

Daarnaast registreer ik een redelijk hoog verbruik. Met veel snelweg (dagelijks Deventer - Enschede - Deventer) waarbij ik doorgaans tussen de 120 en de 140 rijd, heb ik een verbruik tussen 1:7 en 1:8. Ik lees dat 1:9 tot 1:10 ook realistisch moet zijn.

Welke route volg ik het best om uit te zoeken wat  hier het probleem is?

Olieverbruik lijkt nihil / afwezig en heb mijn koelvloeistof ook niet zien dalen. Het ruikt ook niet zoetig.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

petrolhead2.5

ziet eruit als een set klepseals die hun beste tijd hebben gehad. Ofwel olieverbruik langs de klepsteelrubbers. Let wel dit kan de oorzaak zijn. Zo op het filmpje lijkt het motortje wel gezond te klinken. Hoe is het met de verdere staat van het onderhoud?

volvobug

Dat lijkt me olie(-verbranding). Klepsteelrubbers? Wat is de km stand?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Het hogere verbruik kan diverse oorzaken hebben, meestal een combinatie van meerdere factoren: versleten lambdasonde, temperatuursensor, te lage bandenspanning, ...

Beide problemen staan los van elkaar.

petrolhead2.5

Citaat van: Vulk op 04-08-2014 21:43:16
Het hogere verbruik kan diverse oorzaken hebben, meestal een combinatie van meerdere factoren: versleten lambdasonde, temperatuursensor, te lage bandenspanning, ...

eensch, ik had pardoes over 't hoofd gezien dat 't verbruik ook hoog was

Levi_r

Hm, klepsteelrubbers klinkt als een kostbare operatie.... Als het olie verbranden is zou ik dat moeten kunnen merken aan het olie verbruik lijkt me toch?  Iets wat ik vergat te melden:

Ik heb vorig weekend olie, oliefilter, luchtfilter, bougiekabels vervangen in het kader van onderhoud aangezien de geschiedenis volledig onbekend is. Bij een bezoekje aan dealer na aanschaf bleek dat de auto nog NOOIT bij de dealer was geweest.  Daarnaast is de kilometerstand pas sinds kort weer oplopende (stond stil op 290K) en Volvo Deventer lukte het niet de tellerstand uit te lezen. (Echter was hun volvo systeemtester sinds kort gereviseerd en nu in het Frans, had niet het idee dat 'ie er echt uit kwam )

Tijdens het vervangen  constateerde ik dat 1 van de bougiegaten 1/4 vol stond met olie. Erg vreemd vond ik dat, dat heb ik de cilinder in laten lopen, niet wetende hoe ik er anders vanaf moest komen.. Tevens er vanuit gaande dat dit wel afgevoerd zou worden en snel zou verbranden. Dit kan toch niet nu nog steeds voor rookontwikkeling zorgen(op die specifieke momenten)?

Wat er verder nog voor zinnige aannamens gedaan kunnen worden over de KM-stand: Op de distrikap zit een stikker dat de riem vervangen is bij 279K in mei 2011.

Ik begrijp dat het ook temperatuursensor en/of lambdasensor kunnen zijn? Kan ik die doormeten / testen?
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Sbv

Levi_r

Nee, helaas geen uitlewsapparaat
Projector inbouw part I 

scania164

vincen tdi

Vervang ook gelijk de rubber ring in je olievuldop .
Grote kans dat de olie bij je bougie daar vandaan komt  ;)
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Levi_r

Citaat van: vincen tdi op 04-08-2014 23:49:56
Vervang ook gelijk de rubber ring in je olievuldop .
Grote kans dat de olie bij je bougie daar vandaan komt  ;)

Ok, dat is in ieder geval een simpele operatie. De rook die ik nu waarneem kan niet nog steeds komen van die olie die ik toen de cilinder heb laten inlopen..?

Citaat van: Vulk op 04-08-2014 21:43:16

Ok, ik hoopte dat de wolkjes misschien onverbrande / slechte verbranding was. Een van deze sensoren vervangen lijkt me goedkoper dan de klepsteelrubbers.

Citaat van: volvobug op 04-08-2014 21:33:25
Dat lijkt me olie(-verbranding). Klepsteelrubbers? Wat is de km stand?
Gezien de distriwissel op 279K, 3 jaar geleden, denk ik toch niet minder dan 360k, maar goed, 400k of meer zou ook goed kunnen..

Citaat van: scania164 op 04-08-2014 23:44:24
Zijn echt klepseals...
Zijn de klepseals hetzelfde als de klepsteelrubbers? Overigens bedankt voor je aanbod! Als dit het is, zal ik dat zeker overwegen. Misschien teveel gevraagd, maar hoe weet je zeker dat het de klepseals zijn?

Citaat van: petrolhead2.5 op 04-08-2014 21:32:44
ziet eruit als een set klepseals die hun beste tijd hebben gehad. Ofwel olieverbruik langs de klepsteelrubbers. Let wel dit kan de oorzaak zijn. Zo op het filmpje lijkt het motortje wel gezond te klinken. Hoe is het met de verdere staat van het onderhoud?
In mijn beleving klinkt de motor ook gezond. Onderhoudshistorie onbekend. Bij aanschaf een maandje terug speelde dit uiteraard nog niet. Ik heb het idee dat het ontstaan is nadat ik de oliewissel heb gedaan / bougkabels vervangen. Ik heb 10W40 toegepast.

Wat voor olieverbruik moet ik aan denken met een dergelijke probleem? Of is dat moeilijk te zeggen?
Projector inbouw part I 

Levi_r

Extra video materiaal, if it helps:

Kort stationair (geen rook):
https://www.youtube.com/watch?v=azVd18Wlmz4

Eerder gepostte filmpje (uit startpost, na tijd stationair):
https://www.youtube.com/watch?v=HwC4ALFE1xM

Dichterbij, vriendin mag even het gas indrukken:
Hele dot rook na nog een tijdje langer stationair stilstaan bij tankstation
https://www.youtube.com/watch?v=g4YkRBGyHeQ

(Ik kan filmpjes niet embedden op het forum? Of heb ik een functie gemist?)

Projector inbouw part I 

scania164

Is zoals gezegd herkenbaar de klepseals..

Mvg chris

NinaPaul

CiteerZijn de klepseals hetzelfde als de klepsteelrubbers?

Ja
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Levi_r

Citaat van: NinaPaul op 05-08-2014 12:18:13
CiteerZijn de klepseals hetzelfde als de klepsteelrubbers?

Ja
Thanks, kan het woord al niet meer zien ;)

Kan dit komen doordat ik de olie heb ververst? De versere olie dunner is oid... Er zit 10w40 van Syntix in.

Blijf mijn oliepeil in de gaten houden, ondertussen eens bekijken hoe ik dit ga oplossen. Is er een test voor om dit bij een ander blok na te gaan, "hoe laat het is"?
Projector inbouw part I