boordcomputer geen constante stroom

Gestart door smitje77, 26-09-2013 13:23:10

Vorige topic - Volgende topic

smitje77

in het topic Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren heb ik hier ook al een vraag over gesteld maar deze is nog niet beantwoord. :eusa_snooty:
Wellicht dat iemand mij kan helpen! :eusa_whistle:

Ik heb ipv het simpele klokje een boordcomputer ingebouwd. Als de auto "uit" gaat, gaan ook alle gegevens in de BC verloren.
Er was iemand die mij aangaf dat dit aan de BC zelf zou liggen dus heb ik een ander ingebouwd.
Hetzelfde probleem :eusa_doh:..
Ik heb wel stroomschema's, alleen hier kom ik als leek niet uit.

Kan iemand mij dmv een foto of simpele beschrijving duidelijk maken waar de BC zijn stroom vandaan haalt?

jeroen74

Dat gaat via de enige aansluiting naar het instrumentenpaneel.... dus daar zit toch iets niet goed.

Welke klokkenwinkel heb je? VDO of die andere?

smitje77

Citaat van: jeroen74 op 26-09-2013 13:56:54
Dat gaat via de enige aansluiting naar het instrumentenpaneel.... dus daar zit toch iets niet goed.

Welke klokkenwinkel heb je? VDO of die andere?

Ik heb de VDO klokkenwinkel. Wat is de enige aansluiting? ???

jeroen74

Er gaat een kabeltje naar de klokkenwinkel en een los kabeltje naar de info knop.

smitje77

Citaat van: jeroen74 op 26-09-2013 21:44:34
Er gaat een kabeltje naar de klokkenwinkel en een los kabeltje naar de info knop.

Volgens mij kan het niet aan deze kabels liggen, dit heb ik ook omgeruild toen ik een andere BC geplaatst had en daarmee was het probleem niet opgelost.
Ik vroeg mij af of er stroomdraden zijn, bijv bij de pedalen, die hier naartoe gaan. :o

jeroen74

Ik heb even mijn geheugen opgefrist door in het schema te kijken, en het instrumentenpaneel verzorgt een gestabiliseerde 5V en 8V voor de boordcomputer. Die worden beide afgeleid van de 12V op pin A18.

Ben bang dat het dus aan je I/P ligt...

smitje77

Citaat van: jeroen74 op 29-09-2013 19:11:50
Ik heb even mijn geheugen opgefrist door in het schema te kijken, en het instrumentenpaneel verzorgt een gestabiliseerde 5V en 8V voor de boordcomputer. Die worden beide afgeleid van de 12V op pin A18.

Ben bang dat het dus aan je I/P ligt...

Ik ben zo slecht in die schema's... :eusa_shifty:
De pin A18 zit op de stekker A toch? (van de voorkant gezien de linker stekker, bovenop het instrumentenpaneel)
Wat bedoel je met I/P :o
Is dit op één of andere manier te herstellen ;D? :eusa_pray:
Bedankt voor de moeite iig Jeroen... :eusa_clap:

jeroen74

I/P = instrumenten paneel

Wellicht is het iets simpels, een soldeerverbinding die slecht geworden is of zo.

De A connector is de grote met 30 pinnen, aan de linkerkant inderdaad. A18 is een blauw/rood draadje, daar moet continue 12V opstaan. Als dat er niet staat zal je klokkenwinkel het niet doen.

Het makkelijkst is om even een ander paneel te lenen van iemand of zo en kijken of het dan wel werkt.

smitje77

het vreemde is dus dat als ik rijd, dat de boordcomputer dan wel prima werkt.
Als de auto uit gaat, gaat de stroom "eraf".
Dus vandaar dat ik dacht dat er misschien ergens bij de pedalen een kabel slecht zou zijn oid... :-\

smitje77

Ik ben weer even bezig geweest, het is nog niet opgelost.

op kabel 18 staat géén constante stroom, maar geschakelt.
Op kabel 16 wel!

Dit komt overeen met de schema's die ik hier van heb.

Voor zover ik heb door kunnen meten is de stroomtoevoer in orde.
Ik heb op kabel 18 constante stroom gehad, dan blijft alles branden als ik de sleutel eruit haal :eusa_sick:.

Dus er is denk ik een probleem in mijn klokkenpaneel zelf....

Maar een klokkenpaneel van iemand anders erin proberen...

Na het doormeten vandaag blijft mijn SRS lampje branden... :eusa_wall:

thuur

Misschien kun je het SRS lampje doorlussen naar je boordcomputer? :D

Gr ;D

smitje77

Citaat van: thuur op 16-10-2013 23:01:54
Misschien kun je het SRS lampje doorlussen naar je boordcomputer? :D

Gr ;D

Grappenmaker :eusa_clap:

smitje77

Eindelijk kan dit topic dicht. Ik heb via Vulk een "nieuw" klokkenpaneel gescoord. Deze erin gezet en de bc gewoon overgezet. Deze blijft het nu gewoon doen!
Dus ik denk dat het in de printplaat van de oude klokkenwinkel heeft gezeten... :eusa_think:

Opgelost! :eusa_clap: