De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

tja...het zal dan inderdaad een welles-nietes spel worden wat niet op schiet.

De C30 rijdt weer en daar gaat het om. Volgende beurt weten we zelf wat er de vorige keer gedaan is

StefanCJ

Nog gevraagd waarom er bij de beurt geen originele Volvo spullen gebruikt zijn?

Taranis

Dat schijnt niet bij Olov gebeurd te zijn. Het luchtfilter wordt bij de 100.000 km beurt niet vervangen. Blijkbaar wordt er dan ook niet naar gekeken en even schoon gemaakt.

Idem voor de bougies en de remblokken voor.

Taranis

Zoals in het blog van Bouke al met veel mooie foto's beschreven staat, afgelopen week een tripje Noorwegen gedaan. De N had wat goed te maken, vorige keer kwam ik immers met 80 km/h op de rechterstrook naar huis met een kapotte pakking van het resonatorhuis.

Nu had ik op de heenweg wat last van vermogensverlies, het duurde wel heeeeeeel lang voor er eindelijk 225 km/h op de teller stond en ik het hard zat vond voor de weersomstandigheden. Sbv had al opgemerkt dat mijn auto lui geworden was door de vele korte ritjes hier in de buurt (dus motor nooit warm en dus rustig rijden). Dat uitte zich in rottig lopen na de start. Sander had een flesje injectorreiniger mee naar Noorwegen genomen en dat ter plekke in de tank gekieperd. De motor ging er steeds rustiger en mooier van lopen dus ik had goede hoop maar vanmorgen liep het ding de eerste 10 seconden na de start weer niet echt lekker  :-\ (blijkbaar heeft deze auto het in Noorwegen beter naar z'n zin dan hier)

In Noorwegen de auto meteen maar eens uitgelezen:

De luchtkwaliteitssensor is gewoon stuk en moet ik nog eens vervangen. Wat meer opviel was de injectorstoring, die was nieuw voor mij. Volgens Vida is het enkel een softwarekwestie en hoeft er mechanisch niets mis te zijn met de injector. Dat bleek ook uit de injectortest:

Geen enkele injector wijkt meer dan 2,3 mg af en vallen dus geen van allen buiten spec. Ter vergelijking: mijn XC gaf waarden van rond de 33 en tijdens een retourtest bleek daar dat ze nog niet echt versleten waren.

Nadat het vermaledijde wervelklepstangetje met een stukje luidsprekerkabel wat bij Ewout op de werkbank lag door Daniëlle vastgeknoopt is aan het deel van de wervelklepstang wat uit de cilinderkop steekt, is de storing van de draaiactuator verleden tijd. 2000 km later zit het draadje nog steeds. Het zal vast geen permanente fix zijn maar als het even blijft zitten tot het wat warmer is, vind ik het best. Daarna toch maar de wervelklep vervangen :( Overigens is het verschil in vermogen aanzienlijk: met werkende wervelklep gaat ie er bij 210 km/h merkbaar nog even aan sleuren als je 'm vloert.

Nogmaals uitlezen bracht de volgende storingen meteen terug:

Van de injectorstoring begrijp ik dus niet zoveel, mocht iemand een tip hebben waar ik het moet zoeken dan hoor ik het graag.
Overige storingen betreffen een kapotte parkeersensor, een kapotte stuurwieleenheid en de chiptuning. De V heeft zich afgelopen week echt keurig gedragen: met volle belading en een zware voet heen, ter plekke afgejakkerd op de akker en door glibberig Noorwegen, afslepen van de DOP van Bouke en met 4 man en nog vollere belading met flinke gang naar Den Helder om daar een setje winterwielen voor de C30 op te halen en dat alles zonder meetbaar olieverbruik. Vandaag dus maar een nieuwe parkeersensor + spuitbus besteld (om de sensor in kleur te spuiten) en 2 nieuwe bekledingen voor de A-stijlen om de kleine ergernissen die er zijn op te lossen.

De Noren blijken trouwens iets anders op de weg te strooien dan de Nederlanders. KIM had me al gewaarschuwd dat gewoon wassen niet voldoende was maar uiteraard was ik eigenwijs. Helaas ( ;D ) had KIM gelijk:

Binnenkort maar eens kijken of dat er nog af te krijgen is. @ Claudia: maak je geen zorgen, geen poetstol in mijn handen :P

UserID6342

Die hebben ze al Clau, daar word Ronald vanzelf heel, heel, rustig van.  Krijgt tie de poetstol niet eens meer omhoog ;D ;D ;D

En de rest ook niet :evil: :evil: ;D ;D

grijzev70tdi

Check je stekkers op de injectoren eens. Dit willen nog wel eens los zitten.

Injectoren al eens vervangen?  Merk de laatste tijd dat deze ook kapot gaan. 3 weken terug bij de D5 van de buurman laten reviseren, die liep al 1,5 jaar te kloten dat ie niet fijn liep, smorgens een hikje en werd steeds erger. Hoe kouder hoe slechter. Vida gaf aan dat er niet zoveel aan de hand was, toch maar weg gebracht en alle 5 kapot.

Na revisie loopt ie weer super

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Taranis

Dat is een reactie waar ik wat mee kan, dank je wel :) Stekkers zal ik nalopen.

Verder klinkt wat je beschrijft heel erg bekend: ik heb inderdaad ook dat hikje wat steeds erger wordt naar mate het kouder wordt buiten. Als ik de standkachel laat draaien voor vertrek, is er niets aan de hand. Ik was al bang dat het injectoren of vliegwiel zou zijn omdat ie stationair soms ook wat 'dravend' loopt, het toerental oscilleert ruwweg tussen de 670-730 rpm.

Zal dan tzt ook wel een setje nieuwe of gereviseerde injectoren worden. Bij mijn weten zijn ze niet vervangen tenzij ze bij de montage van de nieuwe cilinderkop ook nieuwe injectoren gestoken hebben maar dat kan ik me haast niet voorstellen. @ Sbv: weet jij dat?

Wat kostte dat reviseren?

Sbv

@Ronald ik zal het nakijken, maar bij mijn weten zijn dezelfde injectoren erin gezet. Wil je het zeker weten bel even met de dealer in Breda. In zomer 2011 is het blok daar uit elkaar gehaald

grijzev70tdi

Was altijd de eerste 200 m daarna was er niks aan de hand. Laatste maand steeds erger totdat helemaal niet meer wou. Km stand 240k. Rijd veel korte stukjes (10km per dag).

Meen iets van omnabij 1000 euro.  Heb de rekening niet gezien. Dat variërend toerental had hij ook, na het vervangen was het al stukken beter. Daarna roetfilter gereinigd en nu is het weg.

Trekt nu ook harder en beter als ie ooit gedaan heeft.

Gemiddelde verbruik steeg ook enorm met verotte injectoren, volgens de BC 9.9 op de 100. Is nu al terug gezakt naar 7,5 geloof ik

Taranis

Klinkt wel heeeeeel erg identiek. Ik heb nu 306k op de klok staan en rij ook veel korte stukjes. Ik weet dat het er niet goed voor is maar de auto inruilen op een benzine is duurder dan de duurdere wegenbelasting voor diesel (en je zal zien dat ik daarna weer meer ga rijden).
's Ochtends klinkt ie verrot als ik achteruit onder de carport weg rij, daarna niets meer aan de hand.

Roetfilter wil ik nog leeg laten halen maar Rica is weer eens niet erg vlot met reageren >:( Hoog verbruik heb ik ook maar aangezien ik toch niet veel rij en de dieselprijs lekker gezakt is, boeit het me niet zo ;D

Bedankt in elk geval, ik weet wat me te doen staat als ie straks echt niet meer wil. Tot die tijd stel ik het nog eventjes uit denk ik  :angel:

grijzev70tdi

Haha verbruik maakte hem ook niet zoveel uit, maar geeft wel aan dat er iets niet goed is.

Hij heeft er 1,5 jaar of misschien wel langer mee gereden, voordat ie er echt mee kapte. Maar dan doet busje remmenreinger ook wonderen :eusa_whistle:

elianmars

Je zou toch gebeld worden door Rica?

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: elianmars op 06-02-2015 19:05:41
Je zou toch gebeld worden door Rica?

Ja maandag. Er stond alleen niet bij welke maandag. In elk geval niet afgelopen maandag  :eusa_doh:

Citaat van: Marc O. op 06-02-2015 19:13:44
Note to self:

Citaat van: Taranis op 20-08-2014 21:37:55
3 jaar garantie

;D ;)

Marc, vriend!
Hey Sander, wanneer wordt die ralle prutteldoos gerepareerd? :evil:

;)

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...