De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Citaat van: Snellebaksteen op 14-03-2016 10:10:32
Ik haalde nl een crossbolus in ter hoogte van Rilland richting BOZ maar ik had teveel haast om goed naar de inzittenden te kijken.

Dat waren wij dan niet :)

Vanmiddag telefonisch contact met de dealer gehad. Ze komen er zelf niet uit en hebben de hulp van Volvo Nederland ingeroepen. Als de XC deze week al klaar is, dan zal dat pas eind vd week zijn. Tot die tijd rij ik in de witte D4 rond (de laatste 2 keer dat ik langere tijd in een vervangende auto rond reed, kocht ik 'm  :eusa_whistle: ) .

Ik geloof het wel even. Vanmorgen ma naar de spoed in Antwerpen gebracht en daar ligt ze voorlopig nog wel even dus ik heb ook wel even iets anders aan het hoofd dan een weigerachtige XC. De dealer reageerde daar inderdaad keurig op: "Dan is een auto ineens niet belangrijk meer. Rij lekker in die witte en we bellen wel als de XC klaar is."

Ondertussen snapt geen van de overburen nog iets van mijn wagenpark ;D ("heb je nou alweeeeeeeeer een nieuwe?")

Sbv

we missen nog foto's van de V70 ;D

Beterschap voor je moeder. Dat is veel belangrijker dan de xc

StefanCJ

Beterschap voor je moeder, dan is een auto idd ineens wat minder belangrijk.

UserID6342

Beterschap met je moeder Ronald en de XC komt wel, is nu niet meer belangrijk !

Taranis

Citaat van: Sbv op 14-03-2016 22:09:08
we missen nog foto's van de V70 ;D

Your wish is my command sir 8)

Beetje vies maar heb er dan ook alweer 1.300 km mee weg getrapt:

De eerste 30 km heb ik echt zitten schelden wat ze me nu voor waardeloze auto meegegeven hadden maar dat lag denk ik een beetje aan mij: het rijdt echt heel erg anders dan een vijfcilinder met TF80SC erachter en dat is heel erg wennen. Ik blijf de powershi(f)t bak in dit ding een waardeloos geval vinden: soms schakelt de bak veeeeel te snel door waardoor het arme viercilindertje met 1100 toeren in de achtste versnelling kreunt en resoneert dat het een lieve lust is. Met koude motor kun je het gas amper aanraken of de bak schakelt terug en trekt door tot 3000 toeren.
Het geluid van de viercilinder is niks (RRRRRRRRRRRRRRR) maar ondanks dat ik echt een vijfcilinder-liefhebber ben, kan ik me best wel voorstellen om met zo'n vierpittertje te moeten leven (zei ik dat echt?  :eusa_shifty: ). Niettemin vind ik dat we uit principe zo lang mogelijk "meercilinders" moeten blijven rijden nu het nog kan ;D
De adaptieve cruise control is een bron van ergernis. Leuk op drukke trajecten maar als je 155 km/h op de cruise zet en er komt een vrachtwagen met 90 km/h naar links, gaat ie veel te laat heel hard in de remmen (Daniëlle d'r tanden staan nog in het dashboardkastje) waardoor je er niet op kunt vertrouwen. Al twee keer gehad dat ik zelf op het rempedaal moest stampen omdat ie het niet aangeremd kreeg en je de knipperende rode leds in je b*kkes krijgt, die in het donker best fel zijn.
Vervolgens houdt ie rustig 60-80 meter afstand dus word je door alles wat rijdt rechts ingehaald (en terecht) en gaat ie nog meer afremmen om weer afstand te creëren. Jammer dat je die adaptieve ellende niet gewoon uit kunt zetten en "normale" cruise control kunt gebruiken. Tnx Tim, dat kan dus wel! :D

Bedankt voor de beterschapswensen. De antibiotica lijkt aan te slaan dus we gaan de goede kant op, gelukkig...

viking_in_shorts

Wij hebben ooit gehad dat de adaptieve CC niet werkte omdat er sneeuw voor de radar zat. Toen kon de gewone CC aangezet worden door lang op de knop te blijven duwen. Misschien een "easter-egg" ?

Overigens kan je nog steeds gas bijgeven als het afstand houden je niet bevalt :eusa_whistle:

viking_in_shorts

Net even getest. Dat werkt ook bij normale omstandigheden

Taranis

Hm tnx, dat ga ik eens proberen :D

UserID6342

Toch is het wel een knap ding om te zien zo hoor, al ben ik ook absoluut geen liefhebber van de 4-cilindertjes....

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 16-03-2016 11:54:34

Het geluid van de viercilinder is niks (RRRRRRRRRRRRRRR) maar ondanks dat ik echt een vijfcilinder-liefhebber ben, kan ik me best wel voorstellen om met zo'n vierpittertje te moeten leven (zei ik dat echt?  :eusa_shifty: ). Niettemin vind ik dat we uit principe zo lang mogelijk "meercilinders" moeten blijven rijden nu het nog kan ;D

Ja, dat zei jij echt ouwe Metroman van me. ;D Daarom maar even hier 'ge-quote' zodat je het niet weer stiekum kunt verwijderen. :eusa_shifty: :eusa_whistle:

Citaat van: Taranis op 16-03-2016 11:54:34

De adaptieve cruise control is een bron van ergernis. Leuk op drukke trajecten maar als je 155 km/h op de cruise zet en er komt een vrachtwagen met 90 km/h naar links, gaat ie veel te laat heel hard in de remmen (Daniëlle d'r tanden staan nog in het dashboardkastje) waardoor je er niet op kunt vertrouwen. Al twee keer gehad dat ik zelf op het rempedaal moest stampen omdat ie het niet aangeremd kreeg en je de knipperende rode leds in je b*kkes krijgt, die in het donker best fel zijn.
Vervolgens houdt ie rustig 60-80 meter afstand dus word je door alles wat rijdt rechts ingehaald (en terecht) en gaat ie nog meer afremmen om weer afstand te creëren. Jammer dat je die adaptieve ellende niet gewoon uit kunt zetten en "normale" cruise control kunt gebruiken. Tnx Tim, dat kan dus wel! :D

Jij wel... :-[ Na anderhalve week in Nederland en Duitsland rijden was ik er aardig klaar mee. Tenenkrommend hoe het werkt bij jullie (en vooral de Nederlandse rijstijl) Terug in Noorwegen werkt het een stuk rustgevender. :eusa_angel:

1500km sinds het weekend? WTF? Moet ik buiten gaan kijken of je komt aanrijden? ???

;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Dirk342 op 16-03-2016 13:28:57
Toch is het wel een knap ding om te zien zo hoor, al ben ik ook absoluut geen liefhebber van de 4-cilindertjes....

Dat heb ik ook een beetje. Lag er nu een vijfpitter in dan zou ik misschien wel in de verleiding komen. Nu vind ik het prima om straks weer in m'n eigen auto te stappen.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-03-2016 15:29:31
Ja, dat zei jij echt ouwe Metroman van me. ;D Daarom maar even hier 'ge-quote' zodat je het niet weer stiekum kunt verwijderen. :eusa_shifty: :eusa_whistle:

Etter ;D

Jij wel... :-[ Na anderhalve week in Nederland en Duitsland rijden was ik er aardig klaar mee. Tenenkrommend hoe het werkt bij jullie (en vooral de Nederlandse rijstijl) Terug in Noorwegen werkt het een stuk rustgevender. :eusa_angel:

Grappig dat je dat schrijft... in het begin kon je je er niks bij voorstellen dat ik het een k u t systeem vond :) Ik vind autorijden bij jullie altijd heerlijk relaxed (ondanks dat je nergens hard mag), in NL vind ik het vaak gewoon frustrerend.

1500km sinds het weekend? WTF? Moet ik buiten gaan kijken of je komt aanrijden? ???

;D

Zou je wel willen ;D

Vrijdag even naar Bussloo, paar keer naar Bergen op Zoom, paar keer naar Antwerpen... tikt best hard aan ;)

Robster480

Kopen dat ding en vijfcilinder erin gooien :evil:
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

MarcoV

Beterschap voor je moeder, auto komt wel weer goed!

MarcoV

Taranis

De XC staat weer voor de deur, eind van de middag mocht ik 'm weer ophalen. De dealer heeft een proefrit van 60 kilometer gemaakt en de melding kwam niet terug. Helaas weten ze niet zeker of het probleem definitief opgelost is.

De dealer dacht dat het aan de bakolie zou liggen die te ver gedegradeerd zou zijn (volgens de onderhoudshistorie nog nooit vervangen). Beide keren dat de storing optrad was dat na ongeveer een half uurtje snelweg, auto afzetten en een paar minuten later weer starten dus warme bakolie. Een logische verklaring zou kunnen zijn dat de druk dan net niet voldoende geweest is en de bak van slag af was. Dat verklaart alleen niet dat vervolgens nog tal van modules van slag raakten dus heeft de dealer Volvo NL erbij gehaald. Volgens Volvo NL komt dit probleem vaker voor (dat is nieuw, in mijn ervaring ontkenden ze tot nu toe altijd alles of bedachten termen als "kruiproest") en is dat te wijten aan slechte stekkerverbindingen in de kabelboom onder de kap. De kabelboom is onder de kap helemaal los geweest, geïnspecteerd, schoongemaakt en terug geplaatst. Helaas hebben ze geen zuurvrije vaseline toegepast dus als het oxidatie is, dan is 't een kwestie van tijd voordat het probleem weer de kop op steekt. Verder is de bak gespoeld en hebben ze er een reinigingstoevoeging bij gekieperd. Ik merk niet dat de bak beter schakelt maar ik had toch al niet te klagen over het schakelgedrag.

Ik weet zelf niet helemaal wat ik moet geloven maar we gaan het maar weer proberen...

Verder is er een temperatuursensor op de standkachel vervangen, dat zou de reden zijn dat de kachel bij erg lage temperaturen (kouder dan -8) dienst weigert. De linker xenonlamp is ook vervangen, al had ik zelf niet gemerkt dat die stuk was dus misschien is dat tijdens de proefrit gebeurd.
De trilling in de achteras zou opgelost zijn met een software-update. Dat klinkt mij wat onlogisch in de oren maar gelukkig nog ruim 4 maanden garantie te gaan dus genoeg tijd om te testen.

Na bijna 2.000 km in de witte was het een verademing om weer een automaat met koppelomvormer te rijden, zonder het geschok van een powershiftbak. Het viercilinderdieseltje wist wel te overtuigen (ook al vindt Ewout me dan een metroman  :-* ) maar zo'n powershiftbak is wat mij betreft niet echt comfortabel. Ooit zullen we er wel aan moeten...

Hiker

Ik ben benieuwd. Wel fijn die garantie!
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha