De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Dat is dit forum toch? :)

Taranis

Vanmiddag de XC weer opgehaald. Aan het AWD heeft men niets vervangen omdat ze geen juiste diagnose kunnen stellen. Ik kreeg het verzoek om eens een paar duizend kilometer met lagere bandenspanning te rijden om te zien of er dan mee te leven valt. Beetje teleurstellend als ze er een week de tijd voor hebben gehad maar misschien verwacht ik teveel...  :-\

Na 200 meter was de trilling alweer duidelijk voelbaar maar aangezien ik een beetje het gevoel krijg dat ze de expertise missen om de juiste diagnose te stellen, ga ik maar een afspraak maken bij de ANWB. Kost een paar centen maar ik wil nog lang met deze auto doen dus zou het erg fijn vinden als het uiteindelijk, hoe dan ook, opgelost wordt.

Mochten er zich hier experts bevinden dan hou ik me ook van harte aanbevolen.

Ewout Schalkwijk

Ik rijd op 2.6 bar met 18" banden. Meestal niet harder dan 130/140km/h op de snelweg. Geen trilling.
Ik kom hem graag over drie a vier weken met je testen. In Noorwegen heb ik met jouw auto geen vijf meter op glad asfalt gereden.

Edit: er bestaat geen glad asfalt in Noorwegen. :eusa_shifty: :eusa_shifty:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-07-2016 20:13:08
Ik rijd op 2.6 bar met 18" banden. Meestal niet harder dan 130/140km/h op de snelweg.

Mijn pa rijdt op 2.8 bar en ook geen trilling met zijn AWD. Ik rij normaal op 3.0 bar omdat ik wel eens sportief een bochtje wil pakken en er een hekel aan heb dat de banden aan de buitenkanten buitensporig hard slijten. Ze hebben 'm nu op 2.5 bar gezet maar dat verandert aan de trilling echt niks.

Toen ik de auto voor 't eerst reed, stonden de banden op minder dan 2.0 bar en trilde het ook al dus bandenspanning is het ook niet. Wielen ook niet: het treedt zowel met de winter- als zomerwielen op, met de oude set banden waar ie op stond en met de nieuwe. Alles is 4x gebalanceerd. De tussenas verwijderen levert een klein verschil op.

In mijn ogen kan het dan nog het differentieel of de aandrijfassen achter zijn, of een combinatie daarvan met de tussenas. De week na onze vakantie kan ik bij ANWB terecht voor een deelkeuring/consult. Ik ben benieuwd.

StefanCJ

Jammer dat je pas na je vakantie terecht kunt. Het summum van plezierig autorijden is toch altijd met de auto op vakantie en dan zit je met een trilding. Hoe erg irriteert het trillen je op een schaal van nul tot tien?

Hopelijk vind de ANWB iets waarmee je verder kunt (of tenminste; waar de dealer verder mee kan).

:)

Sbv

Bij mij trilt het in hoofdzaak tussen de 105 en de 120. Ik meen rond de 50-70 ook iets te voelen.

Het hoort gewoon niet anders zouden ze het allemaal wel hebben denk ik dan.
Ik vermoed lagering in je diff.

KIM

Ik was gistern bij Mario850 en daar heb ik een paar visco's mogen aanschouwen. Op de uitgaande as daarvan zit ook een balanceergewichtje. Het zou zomaar kunnen dat ook iets dergelijks bij jouw AWD wordt gebruikt en over het hoofd gezien dat deze mist.

Taranis

Citaat van: StefanCJ op 01-07-2016 22:58:11
Jammer dat je pas na je vakantie terecht kunt. Het summum van plezierig autorijden is toch altijd met de auto op vakantie en dan zit je met een trilding. Hoe erg irriteert het trillen je op een schaal van nul tot tien?

Zes. Te weinig om de C30 te pakken dus :P

Citaat van: StefanCJ op 01-07-2016 22:58:11
Hopelijk vind de ANWB iets waarmee je verder kunt (of tenminste; waar de dealer verder mee kan).

:)

Ik hoop het ook. Wordt dat niks, dan zet ik 'm wel bij Brunekreef binnen. Inmiddels maakt het me niet meer uit wie het moet betalen, ik wil gewoon dat het opgelost wordt :)

Citaat van: Sbv op 01-07-2016 23:46:47
Bij mij trilt het in hoofdzaak tussen de 105 en de 120. Ik meen rond de 50-70 ook iets te voelen.

Het hoort gewoon niet anders zouden ze het allemaal wel hebben denk ik dan.
Ik vermoed lagering in je diff.

Dat zijn herkenbare snelheden. Bij mij is 't rond 50-60 km/h, dan weer rond 80-90 km/h en dan weer rond 120-140 km/h. Helaas zijn dat wel snelheden die je vaak rijdt.

Citaat van: KIM op 02-07-2016 11:40:30
Ik was gistern bij Mario850 en daar heb ik een paar visco's mogen aanschouwen. Op de uitgaande as daarvan zit ook een balanceergewichtje. Het zou zomaar kunnen dat ook iets dergelijks bij jouw AWD wordt gebruikt en over het hoofd gezien dat deze mist.

Dat wist ik niet :) Ik ga eens uitvogelen hoe dat er bij mijn modeljaar uit zou moeten zien, tnx!

Taranis

Inmiddels een kleine week weer thuis van een heerlijke vakantie in St. Aygulf. De aanslag in Nice drukte wel een klein beetje een stempel op de laatste dagen maar de vakantie was er niet minder om.

De XC heeft zich gelukkig voorbeeldig gedragen en geen slag verkeerd gedaan. Afgezien van het trillen van de achteras. Daar ben ik inmiddels een beetje klaar mee, dus afgelopen woensdag heb ik mij bij de ANWB in Den Haag gemeld om daar een onafhankelijk oordeel te krijgen. Ik begon een beetje aan mezelf te twijfelen of ik soms te kritisch was (lees: een zeikerd) maar daar was de ANWB gelukkig heel duidelijk in: "een duidelijk waarneembare en onacceptabele trilling, afkomstig uit de aandrijving". Ik had er vooraf niet zo'n heel goed gevoel over want je geeft je sleutel af, wordt in de koffiehoek geparkeerd en een volslagen onbekende gaat zonder dat je erbij bent met jouw auto rijden en zet hem op de brug maar dat pakte gelukkig goed uit: "joh, bij 110 km/h trilt je hele dashboard. Dit moet je niet accepteren hoor". Heel aardige man die ook keurig netjes uitlegde wat hij gedaan en gecontroleerd had.

Met het keuringsrapport gisteren dus naar de dealer getogen en mijn verhaal gedaan. Volgende week loopt de garantie af en er is heel veel onder garantie opgelost maar het zou fijn zijn dat dit zo zachtjes aan ook afgerond wordt. Komende week word ik gebeld hoe nu verder. Even afwachten dus maar weer.

Vandaag een 180.000 km beurtje uitgevoerd. Weinig bijzonders, behalve het brandstoffilter. Bij de N zit dit voor het rechterachterwiel en ook al is de constructie niet zo stevig, je kunt er goed bij en vervangen is redelijk eenvoudig. Bij de NN zit dit filter rechts van het achterdifferentieel, tussen de aandrijfas naar het rechterachterwiel en de stabi-stang. Vida meldt doodleuk dat je gewoon het deksel eraf moet draaien en het filter moet wisselen, ware het niet dat je het deksel niet tussen de stabi-stang en de aandrijfas door krijgt (sorry voor de butt-foto maar er was niet heel veel ruimte onder de auto):

Het duurt even voor je door krijgt dat je beter het aftapkraantje van het dekseltje kunt verwijderen en dan past het met wat gezond geweld allemaal net:

Helaas had ik toen al een onbedoelde diesel-douche te pakken  :eusa_wall:
Hopelijk kan ik die voor anderen voorkomen door het hier te delen. Overigens begrijp ik nu ook dat er een oude lekkage op het differentieel zichtbaar was toen ik de auto kocht: zo'n zelfde lekkage heb ik vandaag ook weer veroorzaakt door de diesel die uit het brandstoffilterhuis kwam zeiken ;D (en in mijn gezicht, oor, haar, nek, arm, schouder, rug....)

maruska

wordt Daan daar hitsig van, zo'n dieseldouche ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Ik hoorde Ewout afgelopen februari ook al mopperen toen hij even mijn diesel filter wou wisselen

Taranis

Citaat van: maruska op 23-07-2016 23:29:49
wordt Daan daar hitsig van, zo'n dieseldouche ? ;D

Niet bepaald  :-X

Citaat van: Claudia op 24-07-2016 09:54:53
Fijn dat jullie vakantie goed was...en ook dat je voor de garantie afloopt weet wat de NN wel en niet goed doet.
In ieder geval is het vertrouwen weer wat hersteld, lijkt me.

Klopt, de remstoring is al 14.000 kilometer niet meer terug gekomen dus ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat die opgelost is :)

Citaat van: Claudia op 24-07-2016 09:54:53
Trouwens, beetje vreemd zo'n diesel-douche-fetisj.....maar goed, ieder z'n hobby! ;D

Ik vond het niet voor herhaling vatbaar. Wat trouwens ook niet voor herhaling vatbaar is, is om je dieselshirt dan in de wasmachine te mikken.....  :eusa_shifty: :eusa_doh:

Citaat van: Sbv op 24-07-2016 14:47:49
Ik hoorde Ewout afgelopen februari ook al mopperen toen hij even mijn diesel filter wou wisselen

Ik doe zelf ook wel eens wat met engineering maar als ik iets ontwerp wat niet of slecht te onderhouden valt, kost me dat punten op m'n beoordeling. Benieuwd welke engineer dit verzonnen heeft...

Taranis

Er lijkt wat schot in de garantie-afwikkeling te komen: volgende maand komt de dealer de auto een keertje 's ochtends ophalen omdat de trilling in de achteras 's morgens (met koud blok) het ergst is en ze het dan ook zelf kunnen ervaren. De 3 weken erna zitten wij aan de andere kant van de grote plas, dus heeft de dealer 3 weken de tijd om het probleem op te lossen.

Helaas werd bij het maken van de afspraak ook meteen gemeld dat ze geen zin hebben om duizenden euro's in een auto van 5 jaar oud te steken dus als ze het niet tegen redelijke kosten opgelost krijgen dan kiezen ze ervoor om het aankoopbedrag terug te geven en de auto in te nemen. Daar zit ik niet op te wachten want verder is het gewoon een heerlijke auto waar ik liefst nog jaren van wil genieten. Mocht er iemand dus een goede optie weten voor een second opinion, dan hou ik me van harte aanbevolen.

hansje

Zo maar een gedachtenspinsel, zou Volvo Nederland niet iets voor u kunnen betekenen?

Succes,
Hans

UserID6342

In mijn opinie zou jij als eigenaar zijnde de keuze moeten hebben / maken.  Of wel of niet maken en niet de garage....  En de auto terugnemen klinkt mij een beetje als optie: 'we hebben er geen zin in en doen het liever niet'....