De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#1770
Ook ik heb de V90, XC90 en de V90XC gereden, maar was niet onder de indruk van een van de motoren. Ik word niet heel erg beïnvloed door het feit of ze wel of niet vijf cilinders hebben, maar meer het ontbreken van kracht/koppel in de motoren. De interieurs zijn zoals KIM het zegt echt super mooi.

Op het moment rijdt Marije dagelijks in onze XC70NN en dat is gewoon echt een super goede auto. Het enige wat ik ondertussen in die auto echt HAAT is die verdomde ACC en botswaarschuwingen. Die auto ontkent gewoon 2 miljoen kilometer rij ervaringen en meent steeds te moeten roepen dat een bepaalde actie niet kan. :eusa_wall:

De Tesla (die ik heb) heeft dit soort functies nog niet en dat maakt hem daardoor toch echt de betere auto voor mij.
Ook hier heb ik geen probleem met het missen van vijf cilinders. ::)

Dat de auto's er schitterend uitzien is gewoon een feit. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

XC90NN? is ie gegroeid?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars


Sbv

Tja adaptieve cruise control.   Bron van ellende. Ben blij dat ik nu weer een norme cc heb. En ook de acc maar die kan uit

Ewout Schalkwijk

Citaat van: arjenT5R op 06-08-2017 15:03:24
XC90NN? is ie gegroeid?  ;D

Oeps. :-[

XC70NN dus...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: NickGR op 05-08-2017 22:31:08
Het enige minpunt wat je niet uit kan zetten: de versnellingsbak, veel te nerveus. (in mijn vorige post vergeten te melden)

Daar ben ik het wel een beetje mee eens: bij het minste geringste wordt er terug geschakeld. Helaas is dat ook wel een beetje het gevolg van het feit dat er een kleinere motor aan het werk is die ergens tussen 2000 en 3500 toeren wel trekt maar eronder en erboven niet echt veel doet. Althans, dat was mijn indruk van de D5.
Doorhalen tot 4600 toeren klinkt leuk maar je gaat er niet per se harder door.

Citaat van: KIM op 05-08-2017 23:59:41
Tsja ik ben ook niet zo'n fan van die systemen die jouw rijgedrag corrigeren. Lange keep assist en adaptieve cruise control zijn niet echt mijn ding.

Ik voel een generatiekloofje ;D Juist die adaptieve cruise control in combinatie met de file-assistent is de reden dat ik liever met de V40XC van m'n vriendin de spits rondom Antwerpen rij dan met mijn XC70. Fantastisch dat dat ding keurig afstand houdt, prima beschaafd tot stilstand komt en als het iets te lang duurt voor de auto voor je weer gaat rijden dan schakelt het systeem af. Een klein beetje gas en hij schakelt weer in en vervolgt z'n weg in de file. Ik vind het echt een geweldig systeem wat filerijden veel minder vermoeiend maakt.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de adaptieve cruise control van de eerste modeljaren (MY08 - MY11) niet echt de beste systemen ooit waren en ik dan ook blij ben dat mijn auto het niet heeft. Op de XC70 van Ewout vind ik het vooral frustrerend in het drukke Nederlandse verkeer.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-08-2017 14:40:37
Ik word niet heel erg beïnvloed door het feit of ze wel of niet vijf cilinders hebben, maar meer het ontbreken van kracht/koppel in de motoren.

Dat dus. Het hoeft niet specifiek een vijfcilinder te zijn (al klinkt dat wel mooi) maar de huidige generatie aandrijflijnen schakelt telkens op en weer terug om enerzijds een laag verbruik te realiseren en anderzijds toch nog enigszins aansprekende prestaties. Doe mij dan maar elektrisch: dat geeft een stuk meer rust in de aandrijflijn. Voor nu voor mij nog onbetaalbaar maar wie weet is dat anders als mijn huidige auto aan het eind van z'n Latijn is. Ik hoop dat dat nog even duurt, ik geniet echt van dat ding 8)

En ach, anders toch eens een uitstapje maken naar een BMW of een Benz. Beide merken investeren nog flink in zescilinder diesels. Als je daarmee meer rust in de aandrijflijn krijgt, wil ik wel met een ster op de neus rijden. Ook al ben ik dan niet meer welkom bij Ewout  :-*

Ewout Schalkwijk

Ach, ook ik ben vreemdgegaan. :angel:
Is ook wel eens lekker hoor. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Je ziet dat ze proberen zoveel mogelijk in het optimale toerenbereik willen blijven, dwz waar de motor het meest efficient draait qua verbruik en uitstoot. Dit bereik is niet zo heel groot, ondanks dat de motor een veel groter toerenbereik heeft. Vandaar dus het toenemend aantal versnellingen.

Vergelijk maar eens met een vrachtwagen, gebruikt ook maar klein gebied met veel versnellingen.

GM heeft al een automaat in productie met 10 versnellingen, weet zo niet of die met koppelomvormer is, maar zo ja, dan is dat vergelijkbaar met 11 versnellingen bij een gerobotiseerde bak, zoals in een vrachtwagen. Meeste trucks hebben 12 versnellingen.

Oftewel met zon nieuwerwets ding is het net alsof je vrachtwagen rijdt :) ik vind nieuwe autos, ongeacht merk, op het moment niet veel emotie oproepen.

vincen tdi

Bij de NNen is het polestar chippen toch sterk gericht op het schakelgedrag van de auto en minder op het vermogen ?
Dus de rij beleving gaat sterk vooruit, misschien even afwachten wat polestar in petto heeft voor de 90 serie.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Taranis

Kort verhaal: de cabrio is afgekeurd.

Lang verhaal: vanmorgen de auto voor de APK naar de dorpsgarage gebracht. Het ding hoeft pas 23 oktober gekeurd te zijn maar je mag 2 maanden van tevoren keuren en aangezien ik niet alle vertrouwen in de technische staat van de cabrio heb, ruim ik liever nog wat tijd in om eventuele defecten te verhelpen. Tegen alle verwachtingen in, werd het ding goedgekeurd  :eusa_shifty:

Dat had ik niet durven hopen maar helaas volgde er een steekproef. Mijn ervaringen met steekproefkeurmeesters zijn tot nu toe ronduit negatief maar deze leek me best okee. Tot ie aan het werk ging...
Het lichtbeeld van de koplampen was tijdens de 'normale' APK nog een adviespunt. Nu wilde ie 'm er op afkeuren: "das dirrom nie vee mì ee!" :eusa_wall:
Dan zakt mijn broek al een beetje af maar gelukkig durfde de keurmeester tegengas te geven en zowaar kreeg ie het voordeel van de twijfel, al moest de RDW-meneer wel het laatste woord hebben: "noe mik je mien dirrom nie wies ai nog vee licht op dien auto ei in 't doenker òh". Vervolgens was de uitstoot ineens niet akkoord... hij vergat alleen even dat de auto dik anderhalf uur stil had gestaan en dus koud was. Ook daar was 't ineens met de hakken over de sloot ipv ruim voldoende (het hoge olieverbruik is wel een beetje van invloed). Daarna werd het gewoon zoeken om iets te vinden waar ie 'm op af kon keuren. Dat werd het in Trier gesneuvelde achterlicht:



Zelfs de garagehouder vond het muggenzifterij en waagde het om de discussie aan te gaan: er straalt geen wit licht uit, het staat niet in verbinding met de lamp (je hebt alleen de zijreflector achter die barst zitten) maar de RDW-meneer was onverbiddelijk: je kunt een stukje van de reflector zien dus afkeur. Volgens de garagehouder geldt dat alleen voor de achterreflector en niet voor de zijreflector maar helaas: het werd afkeur. Nederland regeltjes-land op z'n smalst... Meteen maar 2 nieuwe facelift achterlicht units besteld: dan van de nood maar een deugd maken.

Verder uiteraard een boodschappenlijstje met adviespunten gekregen: de binnenste stuurkogel links is versleten (de buitenste in mindere mate ook), de schokdempers aan de voorzijde zijn zeer matig (dat klopt, je moet haast stapvoets over drempels om de voorbumper er niet op te meppen), het lichtbeeld van de koplampen was nu dan net goed maar volgend jaar vermoedelijk niet meer en zo nog wat klein grut.

Opvallend is dat de remslangen niet genoemd werden en de achterveren ook niet: 2 punten die de keurmeester van Joost vorig jaar wel noemde en ik heb er echt niets aan gedaan. Best fijn van die zelfhelende auto's ;D

Binnenkort dus nog een keertje terug voor een nieuwe APK. Dan wel weer met de kap open keuren, blijkbaar is een geplakt achterraam ook APK-afkeur maar op iets wat ze niet zien, kunnen ze 'm ook niet afkeuren. Wordt vervolgd.

big ben

Kinderachtig  ::)..... de keurmeester zal er zeker bij gebaad zijn om zijn licentie te behouden.
Zo zie je maar weer de één zegt dit de ander weer dat, helaas zal je vaak aan het kortste eind trekken  :-\

Claudia

Hosternokke! Moet je weeral terug om de APK en koffie! :)

Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

arjenT5R

Ik geloof dat er in heel zeeland 1 steekproefkeurmeester is die enigzins ok is en de rest zijn t stuk voor stuk teringlui...

Wat een zeikstraal pfffff....

Nouja nieuwe achterlichts er in en gaan!

;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

T5-4life

Jammer hoor zulke dingen. Ik meen me te herinneren dat er al heldere achterlichten op de cabrio zaten.
C70 T5 coupe LPI 1998 392 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

elianmars

Citaat van: T5-4life op 25-08-2017 22:54:34
Jammer hoor zulke dingen. Ik meen me te herinneren dat er al heldere achterlichten op de cabrio zaten.

Joost had ze wel aangeschaft, maar of ze er ooit op zijn gegaan weet ik eigenlijk niet meer.