Werking oliethermostaat/warmtewisselaar

Gestart door Nordschleife850R, 05-03-2014 23:06:58

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 11-06-2014 17:29:59
Wie ooit een oliekoelerslang niet goed vast gezet heeft, weet hoeveel olie er bij een koude motor uit komt...
Goh.... dat T-shirt heb ik ook al ;D ;D.  Sindsdien altijd schoonmaken en nieuwe O-ringen / klemmen erop en ook zorgen dat ze goed 'klikken'....

volvobug

De koeler krijgt sowieso altijd de maximale olie opbrengst op de aanvoer. Wie ooit een oliekoelerslang niet goed vast gezet heeft, weet hoeveel olie er bij een koude motor uit komt...

Dat betwijfel ik dan, ondanks dat ik geen oliekoelerslang in mijn handen heb gehad. Als ik zie hoe de thermostaat in het huis geplaatst is, lijkt mij dat in gesloten toestand de olie door het huis meteen terug het blok in stroomt. En ja, dan is er een open verbinding met 1 van de koelerslangen waar de olie uit kan lopen als je hem los hebt.

In open toestand zal de thermostaat de "lus" in het huis onderbreken, door de olie via de inlaatpoort op het blok door 1 van de slangen te sturen, via de andere slang retour en via de uitlaatpoort van het huis terug het blok in.

Denk ik. En ik zou graag eens zo'n huis in het horizontale vlak doormidden zagen  8)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Nordschleife850R

Citaat van: volvobug op 11-06-2014 19:09:52
De koeler krijgt sowieso altijd de maximale olie opbrengst op de aanvoer. Wie ooit een oliekoelerslang niet goed vast gezet heeft, weet hoeveel olie er bij een koude motor uit komt...

Dat betwijfel ik dan, ondanks dat ik geen oliekoelerslang in mijn handen heb gehad. Als ik zie hoe de thermostaat in het huis geplaatst is, lijkt mij dat in gesloten toestand de olie door het huis meteen terug het blok in stroomt. En ja, dan is er een open verbinding met 1 van de koelerslangen waar de olie uit kan lopen als je hem los hebt.

In open toestand zal de thermostaat de "lus" in het huis onderbreken, door de olie via de inlaatpoort op het blok door 1 van de slangen te sturen, via de andere slang retour en via de uitlaatpoort van het huis terug het blok in.

Denk ik. En ik zou graag eens zo'n huis in het horizontale vlak doormidden zagen  8)

Dit is ook mijn idee ervan hoe deze oliethermostaat werkt Volvobug :eusa_clap:!
@ Marco. Sorry, maar volgens mij moet je even een paar berichten terug kijken en lezen wat mijn probleem was bij een olietemperatuur van 150 graden. Staat volgens mij iets van (oliekoeler steenkoud).
En als je denkt dat deze oplossing niet werkt bij een defecte oliethermostaat heb je het wel mis, want de koeler word nu heerlijk warm! En als je ook denkt dat er in koude toestand ook olie door de radiator stroomt is dit volgens mij ook niet juist. Als er olie uit één van de slangen komt die naar de radiator of externe koeler gaat wil dat nog niet zeggen dat de olie hier door heen circuleert. Er staat dan wel druk op! Mvg Emiel

-D©©©L-

Citaat van: volvobug op 11-06-2014 19:09:52

Denk ik. En ik zou graag eens zo'n huis in het horizontale vlak doormidden zagen  8)

Precies wat ik bedoel, een bypass thermostaat (geen serie).  Fail open.
Thermostaat is een retour regelaar, geen aanvoer.

Citaat van: Nordschleife850R op 11-06-2014 23:47:08
@ Marco. Sorry, maar volgens mij moet je even een paar berichten terug kijken en lezen wat mijn probleem was bij een olietemperatuur van 150 graden. Staat volgens mij iets van (oliekoeler steenkoud).
En als je denkt dat deze oplossing niet werkt bij een defecte oliethermostaat heb je het wel mis, want de koeler word nu heerlijk warm! En als je ook denkt dat er in koude toestand ook olie door de radiator stroomt is dit volgens mij ook niet juist. Als er olie uit één van de slangen komt die naar de radiator of externe koeler gaat wil dat nog niet zeggen dat de olie hier door heen circuleert. Er staat dan wel druk op! Mvg Emiel

Ik ben uitgegaan van de info in de startpost. Daar staat nog niets over een falende thermostaat en leverbaarheid van spareparts  ;D; die post had ik dus gemist.

Even topic titel veranderen ? "Hoe beun ik een falende oliethermostaat werkend voor circuit gebruik"  :eusa_whistle:

volvobug

Dan bedoelen we hetzelfde, met andere woorden  :D

Citaat van: -D©©©L- op 12-06-2014 00:01:14
Even topic titel veranderen ? "Hoe beun ik een falende oliethermostaat werkend voor circuit gebruik"  :eusa_whistle:

;D ;D Als het maar werkt....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Nordschleife850R

Citaat van: -D©©©L- op 12-06-2014 00:01:14

Precies wat ik bedoel, een bypass thermostaat (geen serie).  Fail open.
Thermostaat is een retour regelaar, geen aanvoer.

Helaas is dit bij mijn weten ook niet juist en word de oliestroom geregeld in de aanvoer  :angel:
En idd het belangrijkste is dat het werkt  ;)

Remo1970

Citaat van: Nordschleife850R op 02-06-2014 14:58:41
Nog bedankt voor de antwoorden. Maar gisteren gereden op Assen, olietemperatuur tegen de 150 graden aan en de externe oliekoeler was steenkoud :-\  Waarschijnlijk de oliethermostaat dicht en vast! Wat nu ??? Nieuw is niet meer leverbaar. Onderdeel nr 3528199

Mvg Emiel
http://www.tascaparts.com/oe-volvo/3528199