Koelsysteem oververhit

Gestart door arjenenels, 18-09-2014 09:14:45

Vorige topic - Volgende topic

arjenenels

Ruim 2 weken geleden plotseling een kokende motor. Van het ene op het andere moment schiet de temp. wijzer vol naar boven.
Bovendien rook je reeds de glycol en kwamen, bij stilstand enorme stoomwolken onder de kap vandaan.
Gelukkig gebeurde dit vlak bij mij thuis.

Expansievat stond enorm te borrelen, bovenste slangen vanaf de radiator bleken leeg (?).
Af laten koelen en water bijvullen, niet eens heel veel. Opnieuw starten en in eerste instantie leek het goed te gaan. Op weg naar de garage na zo'n 2 km. plotseling weer temperatuur omhoog en borrelend expansievat. Wederom de afvoerslang radiator leeg.

Opnieuw wachten en beetje water bij, waarna garage werd gehaald.

Enig lek gevonden de onderste slangenklem onderzijde expansievat, daar druppelde water uit. Echter, door de enorme druk vanwege koken vind ik dat niet vreemd. Voor de rest geen lekkage gevonden. Waterpomp bleek ook in orde, net als de thermostaat.

Inmiddels is gebleken dat de motor (kop en blok) krom is, niet meer te herstellen. Op dit moment wordt de auto van een ruilmotor voorzien. Deze motor krijgt o.a. nieuwe thermostaat, sensor, waterpomp, riemen etc. etc.

Wat me echter bezig houd is de oorzaak. Tot op heden is niet duidelijk geworden (ook niet bij dealer) wat de oorzaak van kokende motor is geweest, immers pomp en thermostaat zijn getest en goed gebleken. (Auto was niet meer uit te lezen, volledig gereset door ANWB om motor uit noodprogramma te halen)..

Zou het misschien iets elektrisch kunnen zijn, relais wat blijft hangen (heb dat ook met brandstofpomp gehad). Hoop op suggesties.

Betreft Volvo C70 2.4T 2001, B5244T motor.

prefect

Tsja, hoe zeker kun je ooit zijn dat het niet toch het thermostaat geweest is...
Die kunnen plotseling falen (open blijven staan OF juist dicht blijven) maar waarom zou die daarna niet (eventjes) weer goed functioneren en bij een test goed lijken?
Wordt, zeker gezien de schade aan het blok, waarschijnlijk giswerk.

Broabander

Nou durf ik niet te zeggen of dit hetzelfde blok is/dezelfde problemen kent als de eerdere LPT versies maar bij die blokken komt er vaak een scheur in de cilinderwand. De meters van de 850/x70 zijn bekend om pas uit te slaan bij extreme hitte/kou in de motor, bij 110 graden kvs temperatuur staat hij nog netjes in het midden. Kapotte thermostaat is volgens mij ook niet mogelijk omdat die naar ik meen altijd open zou moeten blijven staan en niet in de dichte positie.

Ik denk afgaande hierop scheur in het onderblok waardoor hij de kvs is gaan verbruiken, of het is via de koppakking gegaan. Rookte hij ook uit de uitlaat?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Ries van de Zilverschuit

Bij mij weten is het onderblok bij al deze modellen (2.5T en 2.4T) eender. Maar van de gevallen die ik nu gelezen heb hier, was zo'n heftige reactie vaak niet het geval. Vaak alleen maar stevig kvs-gebruik bij een verder goed werkende motor. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

)()()sT

Als de bovenste slang leeg was zou je toch wel zeggen dat de thermostaat dicht zat, toch?

Hengeveld

Hoe is de waterpomp getest? Is die verwijderd en bekeken? Zo niet, is het een originele of imitatie?

prefect

Citaat van: Broabander op 18-09-2014 09:24:40
Nou durf ik niet te zeggen of dit hetzelfde blok is/dezelfde problemen kent als de eerdere LPT versies maar bij die blokken komt er vaak een scheur in de cilinderwand. De meters van de 850/x70 zijn bekend om pas uit te slaan bij extreme hitte/kou in de motor, bij 110 graden kvs temperatuur staat hij nog netjes in het midden. Kapotte thermostaat is volgens mij ook niet mogelijk omdat die naar ik meen altijd open zou moeten blijven staan en niet in de dichte positie.

Ik denk afgaande hierop scheur in het onderblok waardoor hij de kvs is gaan verbruiken, of het is via de koppakking gegaan. Rookte hij ook uit de uitlaat?

Het thermostaat kan zeer zeker dicht blijven staan en daardoor in korte tijd de motor oververhitten.
Ik spreek nl uit eigen ervaring... http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,67375.msg1447321.html#msg1447321

arjenenels

Dank zover voor de reacties, zo snel ook.
Blijkbaar komt het toch voor dat de thermostaat dienst weigert, vooralsnog houd ik het daar voorlopig maar op.
Waterpomp was origineel. Is eraf gehaald en geïnspecteerd. Bleek zijn werk nog uitstekend te kunnen doen.

Nee, motor is niet gaan roken. Ook is het onderblok niet gescheurd, maar zowel de kop als het onderblok bleken behoorlijk krom. De kop was nog wel te vlakken, zat net over de maximale afwijking, maar het onderblok was niet meer te redden zo krom. Ook behoorlijke 'plekken' zichtbaar in de cylinderwanden.

Koppakking had wel gelekt, maar pas na de oververhitting. Is dus niet de oorzaak geweest.

Om het verhaal even compleet te maken, een blok gevonden bij AutoRima van 159.000 km. De mijne had 156.000 km op de teller, komt dus redelijk overeen.
In goed overleg met de Volvo dealer heeft AutoRima eergister de auto opgehaald en zijn nu bezig het blok te wisselen.

Wordt vervolgd.

Gr. Arjen

elmarconi

Citaat van: arjenenels op 18-09-2014 13:37:17
Om het verhaal even compleet te maken, een blok gevonden bij AutoRima van 159.000 km. De mijne had 156.000 km op de teller, komt dus redelijk overeen.

Hoe is het toch mogelijk dat er bij sloperijen hoofdszakelijk motorblokken liggen met minder dan 2 ton?  :-\

--
Autogas Inside . . .

Ries van de Zilverschuit

Precies hetzelfde verhaal met versnellingsbakken ;).
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenenels

Nee, dat klopt niet helemaal.

Had diverse opties bij verschillende bedrijven en garages uitgewerkt en de volgende blokken gevonden"

94.000 km (en goedkoop, dat gaf wel te denken.......)
159.324 km (die heb ik genomen).
204.000
212.000
225.000
228.000

Maar ja, wat je uiteindelijk koopt???
Gr. Arjen

Pepijnwk

Grappig mijn 2,5 T heeft nu hetzelfde verschijnsel dat hij het water eruit knikker via de dop van het expansievaatje. alles nu zo'n beetje vervangen en niks helpt!
vervangen zijn:

waterpomp (originele Volvo)
Kachel radiator
thermostaat
expansievaatje plus dop
radiator heb ik tuinslang in gezet bovenin maar loopt zo onderin er weer uit.

toch krijgt de waterpomp het water nauwelijk voorbij de thermostaat.

wat dat nou kan zijn????

voor mijn nieuwsgierigheid: wat kost zo'n ruilblok?  al heb ik liever de 2,5 vanwege de hydrolisch bediende klepstoters.
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

arjenenels

Blokken die ik tegenkwam kosten tussen de 650 en 1000 euro. BTW is beetje raar verhaal. Ik zou zeggen, gebruikt materiaal, dus geen BTW, maar soms is bedrijf "specials" en wordt toch BTW gevraagd. En soms zelf ophalen is zonder BTW, maar laat je een blok verzenden (ongeveer 50 euro), komt er plotseling weer wel BTW overheen  ???