gezocht: how-to kacheldoorvoer schutbord vervangen

Gestart door innocenti, 10-09-2014 20:08:33

Vorige topic - Volgende topic

innocenti

Ik verlies koelvloeistof. Na spuren blijkt er een klipje afgebroken van de kacheldoorvoer in het schutbord en lekt dus koelvloeistof. Zwart klipje is afgebroken welke vast zit aan de doorvoer. Gele aansluitingen van de kachelradiator zijn nog heel en kachelradiator al n keer vernieuwd.

Heeft een iemand een how-to hoe deze te vervangen?
En eventueel een exploded view hoe het in elkaar zit en welke onderdelen ik nodig heb?

Sbv

er is een compleet blokje te koop met alles erbij. Maruska weet zo het nummer wel denk ik. Kachel radiator even los en de slangen aan de motorzijde.

Ries van de Zilverschuit

Ik weet het inmiddels ook hoor. Volvo noemt het snelkoppeling en het nummer is 3522035. Kost een euro of 35 dacht ik.

Bij Maartendeb op zijn log staat ergens een soort howto
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Is, an sich, niet zo lastig hoor en is meteen een mooi moment om je kachelslangen te vervangen.

-laat koelsysteem leeglopen
-haal de slangen uit de doorvoer en verwijder deze van de aansluiten, gele cilpjes indrukken en naar buiten trekken
-schroef de 2 torxschroevjes (15) los
-verwijder schopplaat bestuurderszijde en bijrijderszijde
-verwijder gaspedaal (geeft je net een iets meer ruimte)
-je ziet nu de 2 pijpjes die samenkomen bij de kachelradiateur, daartussen zit een boutje met torx 20 (aan de zijde van de tunnelbak)
-klap de vloerbedekking helemaal terug en leg hier voldoende doeken op
-trek de afvoerslang van de airco los op de tunnel om meer ruimte te maken
-schroef de 4 schroefjes waarmee de kachelradiateur op zijn plek zit los
-kantel de onderkant van de kachelradiateur iets richting tunnelbak, de pijpje zullen nu los komen en er komt wat KVS uitgelekt
-haal het steuntje waar het gaspedaal opzit weg )2 M6 boutjes met SW10) om meer ruimte krijgen
-snij met een goed mes wat van de isolatie los rondom de doorvoer richting gaspedaal voor ruimte (bewaard dit stuk wel want heb je straks weer nodig)
-een beetje heen en weer bewegen en je trek het huisje met pijpjes er zo uit.
-haal de pijpjes uit de doorvoer

Opbouwen in omgekeerde volgorde maar zorg wel dat je de onderste 2 O-ringen ook vernieuwd die op de pijpjes zitten en die de kachelradiateur ingaan.

Onderdeelnummers:

1x 9186847 kachelslang
1x 9186849 kachelslang
1x 3522035 doorvoer
2x 3545586 O-ring kachelradiateur

Ries van de Zilverschuit

Uit die kachelradiateur kan best nog een - verrassende -  plons kvs komen. Is althans mijn ervaring toen ik hem vernieuwd heb. Bij het verwisselen van de doorvoer heb ik eerst de slangen aan de voorkant losgetrokken. Vervolgens in een van de gaten een stukje tuinslang gestoken en toen via het andere gat (ook even wisselen van gat) de radiateur helemaal leeggeblazen. Wel teiltje onder de auto zetten om kvs op te vangen. Bij het loshalen kwam er nog maar een enkel druppeltje uit de radiateur. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

innocenti

Heren
Bedankt voor de feedback.

Lijstje met onderdelen is besteld. Woensdag sleutelen.

Terechte opmerking van Dirk om de slangen mee te nemen. Ik heb vorig jaar alle koelwaterslangen vervangen muv deze 2. Dan is het koelsysteem weer helemaal fris.

innocenti

Vandaag doorvoer vervangen met slangen en pijpjes. Thnx voor alle tips, erg goed verlopen maar wel n pokkeklus. Ik had n opvangbakje gemaakt voor onder de kachelradiotor en bijna alle kvs op kunnen vangen.

Nu maar hopen dat kvs verbruik over is.