Zelf roest verwijderen op 850

Gestart door HHXX850, 05-03-2014 09:50:29

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

met brunox heb ik slechte ervaringen. doet niet wat het moet doen (althans niet in die mate dat het afdoende is)
roest komt van eronderuit zo er weer door....

Het probleem met roest is dat het eruitziet alsof net een soort van schimmel is. (zo iet het eruit onder de microscoop) met allerlei aftakkingen (draadjes) die door het ijzer heen lopen. Om roest echt permanent te bannen zal je een groot gedeelte moeten behandelen (reken op een minimaal 2 tot 3 keer zo grote plek als je roest ziet)

Aangezien ijzer een ruw en poreus oppervlakte heeft zal het erg veel schuren (eruit slijpen) zijn.
Een ander schermpje op de sloop die roestvrij is is ook in mijn ogen de snelste en goedkoopste oplossing.

Met de spullen van Carpotech (RX5, RX..) heb ik wel redelijk goede ervaringen.
Kijk anders ook even op de site van rustbuster. veel info over roest en behandeling ervan.
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

HHXX850

Een ietwat vertraagd verslag, maar op de laatste zomerse dagen van 't jaar de roest toch maar te lijf gegaan.

Spatlap verwijderd, schade leek mee te vallen, slechts oppervlakkige roest:

Met de Dremel kaalgeschuurd:

Ingespoten met Brunox (2 lagen), sloeg vrijwel gelijk paars, en later zwart uit. Leek de roest aardig aan te pakken:

Na verdere inspectie tot mijn teleurstelling; de achterklep was er - ook aan beide kanten - nog een stukje slechter aan toe...:

Zelfde procedure:

Na de Brunox Motip grey primer:

Eindresultaat na een paar lagen kleurlak + 2k blanke lak via de dealer verkregen:

Niet slecht voor een paar spuitbusjes..kleurverschil is minimaal en glans doet niet onder voor de rest van het zijscherm.

Gelijk maar even de columba's gepast (worden nog gespoten) en de lederen middenarmsteun gemonteerd....

2.5 20V Estate 1994

HHXX850

Kleine tip trouwens..de spatlappen voor hebben halverwege een soort spijltje, zie hieronder:

Hier komt water in te staan dat niet weg kan lopen..zodoende een afwateringsgaatje geboord voor als de lappen er weer op gaan.

Helemaal onderaan zitten wel afwateringsgaten, hopen dat de roest voorlopig weg blijft...

2.5 20V Estate 1994

Sbv

er zit normaliter een sticker ter bescherming achter de spatlap

HHXX850

Zat er niet op helaas..al wel eentje gescoord die er op gaat als de verf is uitgehard en de spatlap er terug op gaat
2.5 20V Estate 1994

Emiel

Zo op de foto's ziet het er prima uit. Hopelijk blijft het weg nu.