MS60R's Saffron'tuurtje (C70 2.3 T-5)

Gestart door MS60R, 12-10-2014 20:31:36

Vorige topic - Volgende topic

v0lv0freak

MS60R

*UPDATE 08-03-2015*

Gisteren heb ik de C uit de winterstalling gehaald en ontschorst. Het plan was om de nieuwe set 18" Tritons te monteren maar helaas is de sleutel van de slotbouten dusdanig "gaar" dat ik ze er niet af heb gekregen. Ik heb verschillende autobedrijven afgereden voor hulp maar ook die konden me op een zaterdag (zonder extra personeel) niet verder helpen. Bij de bandenboer hebben ze nog geprobeerd om de sleutel er in te slaan met grof geweld maar zelfs dat werkte niet... :-[

Ik probeer het morgen/overmorgen nog met behulp van de sleutelset van Volvo zelf (Auto Kallen) en anders maak ik een afspraak om de slotbouten met geweld te laten verwijderen. Beetje jammer maar wie mooi wil zijn moet af en toe pijn lijden ;)

Om de "pijn" te verzachten heb ik de USA fittingen met nieuwe lampjes gemonteerd, zie hier het resultaat:

Heb vandaag ook een mini-shoot gedaan na het wassen en het verwijderen van "winterstof" ;D Foto's volgen...

Unexist

Mooie C en met de tritons des te mooier!.
Leuke plannen, weer een blogje om te volgen.

Suc6
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

MS60R

Hierbij de beloofde plaatjes van de C in het prille lentezonnetje! 8)

Ik hoop dat de volgende shoot inclusief 18" Tritons zal zijn...nu is het nog één keer genieten van de 17" Canisto's. :eusa_dance:

)()()sT

henry classic v70

Kun je geen moer op die slotbout lassen?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Kees Flodder

met lassen beschadig je alles.
de originele Volvo slotbouten zijn het best te verwijderen door er een 12 kant dop 18mm of 19mm (ben even vergeten welke van de 2) erop te poffen en dan losdraaien.

MS60R

Citaat van: henry classic v70 op 09-03-2015 18:50:05
Kun je geen moer op die slotbout lassen?

Ik ben vandaag bij zowel Volvo Rutten (Roermond) als Volvo Kallen (Geleen) geweest. Bij Rutten hebben ze het een keer geprobeerd maar die durfden na één poging al niet verder te gaan. Kallen heeft zwaarder geschut ingezet maar daar liep de originele sleutel na twee pogingen ook kapot. Die mocht ik dus al meteen à 25 euro betalen. De medewerker meldde al direct dat dit wel eens heel vervelend zou kunnen worden. Velgen doorslijpen en mogelijke schade aan remmen en wielnaven wordt niet uitgesloten.

Lassen op de geharde boutrand zou niet werken, aldus Kallen. Zij hebben daar één of twee van dit soort gevalletjes per jaar. Als de bouten warm laten worden en andere "lichte" trucjes niet werken dan wordt het doorslijpen à 100 euro ex per uur. Dat gaat dan dus flink in de papieren lopen... :-[

Morgen zet ik de auto bij Creemers in Roermond neer (naast mijn werk en bekende van mij, Alfa dealer) en die gaven aan alles te zullen proberen onder de "no cure no pay" methode. Uurtarief ligt daar ook beduidend lager (59 euro). Ik heb geen plan B dus let's pray...

Silverarrow

Mijn "sleutel" heeft er ook al eens zo uit gezien, voor mij was de oplossing goedkoop en simpel: de andere 4 wielmoeren zo strak mogelijk vast draaien en dan pas de slotbouten los proberen te draaien. Op die manier verlicht je de voorspanning op je slotbouten misschien net genoeg om ze los te kunnen draaien.

Mocht dit voor jou ook werken, dan in het vervolg je slotbouten als laatste vast en als eerste los draaien.

MS60R

Citaat van: Silverarrow op 09-03-2015 19:34:59
Mijn "sleutel" heeft er ook al eens zo uit gezien, voor mij was de oplossing goedkoop en simpel: de andere 4 wielmoeren zo strak mogelijk vast draaien en dan pas de slotbouten los proberen te draaien. Op die manier verlicht je de voorspanning op je slotbouten misschien net genoeg om ze los te kunnen draaien.

Mocht dit voor jou ook werken, dan in het vervolg je slotbouten als laatste vast en als eerste los draaien.

Ik ben eens benieuwd waar ze morgen mee komen; uitboren, draad tappen of een nieuwe moer erop persen/slaan. Ik wil in ieder geval zoveel mogelijk heel houden van de schijven en de wielnaven!

dielie850

Ik heb dit ook es gehad met een golf4 :eusa_wall:
Ik ben toen naar de Iveco dealer in Voerendaal geweest en die hebben er een gripdop op geslagen en de slotbouten waren zo los :eusa_dance:

UserID6342

Heb hier ook zo'n dop liggen van Snap-On in de maat 19.  Als ik problemen heb met die rottige sloten ram ik die dop er over heen (mits het wilt passen in het gat waar de bout inzit) en dan met de luchttol erop draai je 'm zo eraf.

Die dop vreet zich dus in de bout want loopt taps toe en komt steeds strakker eromheen te zitten.

MS60R

*UPDATE 10-03-2015*

JAAAAAHHH!! De slotbouten zijn los en de 18" Tritons zijn gemonteerd!! :eusa_dance: :eusa_dance:

Hulde aan Auto Creemers in Roermond, na 2,5 uur zwoegen hebben zij de bouten stuk voor stuk losgekregen. Wat de twee Volvo dealers in Roermond/Geleen niet lukte (zie voorgaande posts voor de wanscenario's die ik te horen kreeg) is deze jongens wel gelukt! Ik hoefde niet te wachten tot er tijd was in april (Kallen...) maar ik mocht de C gewoon vanochtend "neerzetten" en dan zou het in orde komen.

De methode? Na de zaak ingespoten te hebben met een of ander spul (?) en wat slagwerk op de bouten, hebben ze de 4 normale bouten "los" gedraaid. Niet helemaal los maar los genoeg om de slotbout onder druk te zetten. Ze zijn daarna rustig een stukje over het industrieterrein gaan rijden en het remmen en weer optrekken hebben ervoor gezorgd dat er speling op de slotbouten kwam. Na het betere "hakwerk" bij terugkomst in de werkplaats, kwam er langzaam beweging in.
Kosten: EUR 166 inclusief BTW en omleggen velgen!

Niks geen slijptol of boor aan te pas gekomen en mijn velgen zijn nog verkoopbaar ook! :eusa_clap:

Vrouwlief heeft de velgen vanmiddag gebracht en na werktijd was dit het resultaat 8) :

De auto lijkt nu lager te liggen dan ie in werkelijkheid ligt. Dat komt omdat de "oude" set velgen/banden achterin ligt. Ziet er wel dik uit dus misschien volgt die verlaging nog! ;D ;)

Meer en betere foto's volgen snel...dit is wat ik zo even met de iPhone heb kunnen schieten.

V70geRwin

Betere werk en die Tritons staan fantastisch  :eusa_clap:

)()()sT

Schitterend! Ik denk dat ik ze ook maar onder de saffron leg 8)