Olieverlies automaat

Gestart door Peultje, 12-11-2014 12:25:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

De Rode R maakte onlangs bij het optrekken een licht gierend geluid dus het olieniveau van de automaatbak gepeild (volgens het boekje). De peilstok bleek de olie niet meer te raken dus maar bijgevuld met 0.8 liter automaatolie. Bij proefrijden bleek het geluid verdwenen maar nu rest de vraag waarlangs kan die 0.8 liter verdwenen zijn? Zijn de aandrijfaskeerringen de voornaamste kandidaat? Ik zie echter op de garagevloer nooit olie liggen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70R^2

Heb je een oliekoeler? Lekt die misschien bij de radiateur? En is er olie zichtbaar bij die keeringen/ergens rond de bak?

KIM

Of in je koelvloeistoftank?
De koeler in mijn radiateur is al eens doorgeslagen (motoroliezijde). Automaatbakzijde kan redelijk desastreus zijn indien koelvloeistof in de bak komt. Een klein beetje glycol is voldoende om de lijmverbinding van het voeringmateriaal te doen oplossen.

Laat snel een glycoltest doen bij een AT specialist om zeker van je zaak te zijn.

Peultje

Heren, dank voor jullie reactie.

Bij de oliekoeler zie ik geen lekkage maar rond de linker aandrijfaskeerring (bakzijde) is het nat en liggen er nu wat druppels onder. De rechter is droog. Is zo'n keerring lastig te vervangen?

Koelvloeistofverbruik is sinds de radiateur vervangen is door een dicht exemplaar nagenoeg nul, niveau in het expansievat is constant, de koelvloeistof nog helder en geen sludge in het expansievat. Ook toen ik een week of wat geleden ten behoeve van het vervangen van een slangenklem onder het expansievaatje het koelsysteem heb gedrained was de vloeistof helder. Ik weet echter niet in hoeverre ATF olie mengbaar is met koelvloeistof.

Ook zat er aan de peilstok van de automaatbak redelijk heldere ATF olie, ook toen ik na het bijvullen een half uur gereden had om de boel warm te kunnen peilen.

Ik denk dus dat de keerring de boosdoener is maar zal hem eens schoonvegen en de boel en het niveau blijven opvolgen alvorens het ding te vervangen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70R^2

Dan heb je geluk, keering vervangen is als je het zelf doet stuk goedkoper dan nieuwe radiateur+ koelvoeistof e.d.

Wat is lastig, als je eenvoudig onderhoud zelf kunt, dan is een keering ook prima te doen, de as moet wel even los/eruit gewipt worden. Kwestie van die boel aan het uiteinde losmaken.

de Boeing

Ik heb het ook gehad, keerring bestuurderszijde lek, er een nieuwe ingezet maar deze veel te diep door gedrukt waardoor het bleef lekken.

Een nieuwe keerring plaatsen is inderdaad niet zo moeilijk maar zie dat deze niet vervormt als je hem erin drukt EN dat je deze niet te diep erin drukt!! (buitenzijde keerring moet ongeveer gelijk liggen met het oppervlak van je automaat dacht ik... hij kan er veel dieper in)
Er bestaat een speciaal Volvo tooltje voor maar met wat beleid kan het ook zonder.

Marc O.

Heb het bij mijn S80 gehad. Keerring aan distributiezijde lek.
...The Nile isn't just a river in Africa...