5W40 in de 10V?

Gestart door glenfiddich1983, 23-10-2014 11:30:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

V70R^2

0w-40, rammelt en tikt dat blok niet als een gek? Lijkt met bij hoge km stand ook een flink verhoogd olieverbruik geven..

Tenzij een revisie of haast nieuw blok, dan gebruik ik ook weleens castrol edge 0w-40.

gero

de vorige 2 eigenaren hebben altijd 5W40 gebruikt, zelf gebruik ik Mobil1 0W40 al ruim 40.000 km, ik rij een kleine 20.000
km per jaar ,ikververs de olie om de 7500 km ,het olieverbruik is nagenoeg nihil, km stand is nu ruim 305.000 km.

gr.

Audy

glenfiddich1983

Inmiddels is de vraag naar welke olie voor in de 10V en waar deze het goedkoopst te bestellen een beetje nietig geworden in het licht van nieuwe ontwikkelingen. Het lijkt er op dat ik mag opteren voor lidmaatschap van de krukaskeerring-club.  :-\

Ik had vrij hevige olielekkage uit een aandrijfaskeerring. Die is nu opgelost, keerring is kurkdroog. Maar toch nog een drup olie onder de auto. De bron hoogstwaarschijnlijk: "het gaatje". Eerder niet afzonderlijk kunnen diagnosticeren omdat alles onder de versnellingsbakolie zat. Ditmaal dus motorolie. Het is niet een enorm hevig lek, maar wel onmiskenbaar lekkage. Geen plas olie onder de auto, maar er hangt wel een drup.

Waarschijnlijk zal ik dus een verstopte carterventilatie hebben, ondanks dat de oliedop niet "danst". Zoveel zegt dat trucje dus ook weer niet.

Wat is de beste aanpak. Eerst carterventilatie vervangen en daarna olie verversen, en dan afwachten? Kan een lekke krukaskeerring stoppen met lekken als de waarschijnlijke oorzaak, verhoogde carterdruk, weg is? Of kan het lek dan stabiliseren (beetje olie bijvullen af en toe is te verkiezen boven dure reparatie)? Of zal ik er hoe dan ook aan moeten geloven?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

NinaPaul

Keerringen gaan na verloop van tijd stuk, het zijn slijtage onderdelen.
Of je wel of geen carterventilatie probleem hebt kun je dus niet afleiden uit een lekke keerring.

Er zijn genoeg mensen die jaren door blijven rijden met lekkage, ikzelf zou er gek van worden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

glenfiddich1983

Citaat van: NinaPaul op 27-10-2014 10:47:54
Keerringen gaan na verloop van tijd stuk, het zijn slijtage onderdelen.
Of je wel of geen carterventilatie probleem hebt kun je dus niet afleiden uit een lekke keerring.

Er zijn genoeg mensen die jaren door blijven rijden met lekkage, ikzelf zou er gek van worden.


Maar onder deze omstandigheden de carterventilatie niet vervangen zou een groot risico zijn, toch?

Een lekke krukaskeerring is immers wel een duidelijke aanwijzing dat de carterventilatie verstopt zou kunnen zijn, aangezien dit vaak samen gaat. Vervang ik de keerring en de carterventilatie niet, dan ligt de keerring er straks weer uit mocht de carterventilatie wel verstopt zijn. Vervang ik niks, dan liggen er straks misschien nog meer keerringen uit als de carterventilatie wel verstopt lijkt te zijn.

En ik hoor ook wel vanuit diverse kanten dat de simpele oliedop-test niet doorslaggevend is.

De daadwerkelijke toestand van de carterventilatie is niet anders te zien dan door deze los te halen, toch?
En haal je hem los, dan kan je hem net zo goed vervangen.

Als er af en toe een drupje van de wagen valt, dan heb ik dat liever dan een groot pak geld uitgeven aan die keerring vervangen bij een auto met ruim 482000 km. Als er te veel olie uitkomt neem ik uiteraard mijn verantwoordelijkheid richting milieu en medeweggebruiker, maar af en toe een drupje vind ik acceptabel.

Vandaar mijn redenering om eerst te beginnen met de carterventilatie te vervangen, en dan te zien wat er verder gebeurt met die krukaskeerring. Of is dat niet verstandig?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

twotone

Carterventilatie vervangen kan nooit kwaad.. Kans is groot dat dit inderdaad de oorzaak is van je lekkende krukaskeerring, en misschien stopt 'ie wel met lekken als je carterdruk weg is ;) Lekt 'ie daarna nog steeds, en die kans is flink aanwezig, tja.. Dan heb je de carterventilatie alvast gehad ;D ;D

Citaat van: NinaPaul op 27-10-2014 10:47:54
Er zijn genoeg mensen die jaren door blijven rijden met lekkage, ikzelf zou er gek van worden.

:eusa_shhh: :eusa_shifty:
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

glenfiddich1983

#36
Vanmiddag even langs de garage gereden. Volgens de monteur is het versnellingsbakolie en geen motorolie. Hij verdenkt de ingaande as van de versnellingsbak maar de lekkage lijkt (nog) niet zo erg. Kan al een hele tijd zo zijn, maar niet opgevallen ivm de lekkende aandrijfaskeerring. Zijn advies was doorrijden en even in de gaten houden of het erger wordt. Dus weer melden als er plekken op de oprit verschijnen of als de olie zich onder de bodem begint te verzamelen.

Terug on topic, de monteur raadde trouwens 10W40 aan in de 10V, en ook in de 2.5T. Dat laatste denk ik nog even over na.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

h31962

5W40 heb ik al eens gebruikt om het "tikken" tegen te gaan (als de motor koud is)
Gaf wel iets minder geluid maar ging met deze olie wel meer verbruiken

850blues

Bij mijn 10V is er in nov. jl. voor het eerst in 10 jaar ook 5w40 (ipv 10w40) ingegaan.
De dorpsgarage was wat eigenwijs (ik had juist expliciet om 10w40 gevraagd, maar ze volgden klakkeloos hun digitale Oil-advisor), maar 'k kan beamen dat het blok gelijk na het starten wel rustiger loopt. Voorheen allemaal wat rauwer.
Terzijde, garage heeft excuses gemaakt en als ik het echt niet zou willen mocht ik het terug laten wisselen. Ik laat het maar zo, want het loopt toch wel mooi nu.

Verbruik kan ik nog niets over zeggen, ik rijd niet zoveel en het eerste kwart moet er nog uit (was tot max. gevuld).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm