Verlies koelvloeistof + witte rook

Gestart door Djeepiej, 27-10-2014 15:31:34

Vorige topic - Volgende topic

Djeepiej

Citaat van: Nondepatat op 10-11-2014 20:03:03
Ik zou eerst even afwachten hoe het nu zit met het koelvloeistofverbruik. Je komt echt niet zomaar stil te staan hoor.

Zal inderdaad eerst maar weer eens flink gaan rijden. Denk dat ik het vertrouwen in de v70 weer even terug moet krijgen. Gelukkig blijft het een Volvo!

Zal over paar weken laten weten hoe de stand van zaken is. Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties en hulp.

Andere vraag. Ik heb hem nu volgegooid met koelvloeistof van de action. Zeker toen het verbruik hoog was scheelde dit een hoop geld. Is dit wel gewoon goeie koelvloeistof of zouden jullie dit afraden?

grijzev70tdi

Heb ik in de 240 en 740 ook altijd gedaan en ging prima.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Djeepiej

Inmiddels een weekje verder met een koelsysteem wat bij de druktest gewoon goed op druk bleef. Ik blijf toch koelvloeistof verliezen... Na wat laatste test moet dan toch de koppakking vervangen worden.

Heeft iemand hiervoor nog tips? Welke onderdelen moet ik allemaal bestellen en zijn er nog dingen die slim zijn gelijk mee te vervangen? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

V70geRwin

Citaat van: Djeepiej op 17-11-2014 14:26:24
Inmiddels een weekje verder met een koelsysteem wat bij de druktest gewoon goed op druk bleef. Ik blijf toch koelvloeistof verliezen... Na wat laatste test moet dan toch de koppakking vervangen worden.

Heeft iemand hiervoor nog tips? Welke onderdelen moet ik allemaal bestellen en zijn er nog dingen die slim zijn gelijk mee te vervangen? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Heb je niet ergens een heel klein lekje waar het langzaam wegloopt?
Dan houd hij tijdens een relatief korte druktest wel de druk vast maar loopt over langere tijd langzaam leeg?

Heb je al een test gedaan of er uitlaatgassen in het koelwater zit?
Dit kan bijna elke garage snel ff testen voor je.

V70R^2

Citaat van: Djeepiej op 17-11-2014 14:26:24

Als je zeker weet dat het de pakking is, het kan meer zijn natuurlijk, zelfs een scheurtje in de cilinderwand kan voor koelvloeistof verlies zorgen.

Heb het vervangen van de koppaking ook al eerder gedaan, pakkingset en kop revisie/af vlakken. Uiteraard nieuwe kop bouten . Klusje is 2 dagen werk, maar ik had er wel een weekje voor nodig, alles goed schoon gemaakt en gelijk een grote beurt geven is wel handig als alles toch los ligt.

Gelijk even distributie, wp, riem en rollen vervangen. Thermostaatje preventief vervangen had ik toen ook gedaan.

Djeepiej

Via een mede forumlid kan ik ook aan een andere motor voor de auto komen. Zouden jullie aanraden om bij mijn +400k motor de koppakking te vervangen of of een andere motor te nemen. Qua kosten denk ik dat dit ongeveer gelijk uitkomt. Ik ben vooral benieuwd welke van de twee klussen beter te doen is.

henry classic v70

Als de kosten redelijk hetzelfde zijn zou ik er een ander blok in hangen (misschien ook de bak met dezelfde kmstand).
Alles vernieuwen omdat je dan overal uitstekend bij kunt.... is overigens alleen handig als je zeker weet dat je nog een flink aantal jaren wilt sturen in een 850/*70 (omdat een blokwissel wel wat meer werk is als een koppakking vervangen cq vlakken)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70R^2

Ander blok is leuk, moet je wel de garantie hebben dat die beter is, er zijn er zat met 250k km die er slechter aan toe zijn dan een met 400k+ km..

En je weet pas wat je hebt als je die open maakt, blijft een gokje.. Je kan ervoor kiezen het huidige blok iets grondiger aan te pakken dan enkel kop pakking vervangen, vermits de auto die investering nog waard is..

Liever een 400k km blok reviseren dan een ruiler met 200k km is mijn mening, dan weet je wat je hebt :)

scania164

Vind beide klussen leuk om te doen ;D

henry classic v70

Citaat van: V70R^2 op 17-11-2014 17:16:14
Liever een 400k km blok reviseren dan een ruiler met 200k km is mijn mening, dan weet je wat je hebt :)

Blok revisie kost veel meer dan er een ander (verser) blokje inhangen..

Maar ja da's natuurlijk ook heel persoonlijk...
Ik wist ook wat ik had met 450dkm op de teller; wist ook dat er flink gereviseerd moest worden
Wat ik ook wist is dat een blok/bak wat 225dkm  gedraaid heeft het zonder al te veel problemen nog 225dkm vol kan houden (en dat is in mijn  geval rond de 10 jr...)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ludo

Indien er een lpg verdamper onder je motorkap zit, is die ook gecontroleerd op lekkage?.

UserID6342

Met alle respect, maar die druktest is dus verkeerd uitgevoerd !  Heb hier al genoeg 2.5T 's gehad die uiteindelijk toch doorsloegen en al overal getest waren....  Gewoon eerlijk, ik ben geen fan van die schijtblokken (en dat weet ook iedereen), revisie zou ik niet doen want als er iets aan de hand is met het onderblok en/of kop worden de kosten nog hoger (als geraamd)

Donder er dan meteen een fijn T-5 of R blok in, als die goed gemonteerd worden (en het past zo) kunnen ze weer een eeuwigheid mee.  Als je dan een nieuw blok wilt monteren, doe het dan meteen goed ! Dus pak meteen alle keerringen, carterventilatie en distributie mee (en/of koppeling) dan weet je zeker dat je voorlopig motorisch uit de kosten blijft.

Natuurlijk heeft het onderstel 4 ton gelopen, maar als de draagarmen, achteras en remmen goed zijn wat dan nog ?  Koop jij voor het geld dat je kwijt bent aan het omhangen van het blok en op de goede manier, zoals boven staat omschreven, monteren een andere auto in dezelfde technische staat ?  Ik weet het antwoord op de laatste vraag al; nee dus.....

Er zijn zat mensen die 1 of meerdere T-5 blokken hebben liggen en er ook garantie op durven te geven, zoals wij dat ook doen !

Djeepiej

Citaat van: Ludo op 17-11-2014 18:13:49
Indien er een lpg verdamper onder je motorkap zit, is die ook gecontroleerd op lekkage?.

Er ligt een vialle lpg systeem in. De injectoren hiervan zitten direct op het inlaatspruitstuk. Hier zit verder toch geen verdamper meer tussen??

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 17-11-2014 18:28:02
Met alle respect, maar die druktest is dus verkeerd uitgevoerd !  Heb hier al genoeg 2.5T 's gehad die uiteindelijk toch doorsloegen en al overal getest waren....  Gewoon eerlijk, ik ben geen fan van die schijtblokken (en dat weet ook iedereen), revisie zou ik niet doen want als er iets aan de hand is met het onderblok en/of kop worden de kosten nog hoger (als geraamd)

Donder er dan meteen een fijn T-5 of R blok in, als die goed gemonteerd worden (en het past zo) kunnen ze weer een eeuwigheid mee.  Als je dan een nieuw blok wilt monteren, doe het dan meteen goed ! Dus pak meteen alle keerringen, carterventilatie en distributie mee (en/of koppeling) dan weet je zeker dat je voorlopig motorisch uit de kosten blijft.

Natuurlijk heeft het onderstel 4 ton gelopen, maar als de draagarmen, achteras en remmen goed zijn wat dan nog ?  Koop jij voor het geld dat je kwijt bent aan het omhangen van het blok en op de goede manier, zoals boven staat omschreven, monteren een andere auto in dezelfde technische staat ?  Ik weet het antwoord op de laatste vraag al; nee dus.....

Er zijn zat mensen die 1 of meerdere T-5 blokken hebben liggen en er ook garantie op durven te geven, zoals wij dat ook doen !

Het gaat toch om een 2.5 10V?

Djeepiej

Citaat van: arjen850 op 17-11-2014 18:54:16

Het gaat toch om een 2.5 10V?

Het gaat inderdaad om een 2.5 10v blok.

Citaat van: Dirk342 op 17-11-2014 18:28:02

Ik heb de druktest uitgevoerd door het systeem met een speciale set onder druk te zetten tot (bijna) 150 psi. Na ruim vijf minuten te hebben gewacht was het systeem nog steeds op dezelfde druk. Wat kan ik fout hebben gedaan bij deze test? Wil het graag nog een keer (goed) opnieuw doen.