Nivomatten

Gestart door Peultje, 24-01-2013 14:58:55

Vorige topic - Volgende topic

Peultje

Weet iemand het verschil tussen de nivomatten 8626027 en 8626025? En dan voornamelijk de lengte. Ik heb oonder mijn V70 R AWD 1999 twee 8626027 zitten en er zouden 8626025 (vierde teken code op identificatieplaatje is een 5) onder moeten zitten. Na vraag ik me dus af wat het verschil is.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

BBS

Ik kan niet in Vadis/Vida kijken voor je maar ik gok dat je er nu "standaard" nivomaten onder hebt zitten.
Onder een "R" horen volgens mij nivomaten die -2cm verlaagd zijn i.c.m. de bijbehorende veren. ;)
Volvoloos....

Peultje

Dank voor je antwoord!

Dat was ook mijn idee. De leverancier zei na levering bij navraag dat alle nivomatten hetzelfde zijn terwijl mijn R toch echt verlaagd is. Dit strookt natuurlijk niet met elkaar. Als nivomatten, en dat doen ze, steeds automatisch naar dezelfde lengte terugkomen dienen er voor een verlaagde auto ook kortere nivomatten gemonteerd te worden. Ook bevestigd door forums.swedespeed.com:
AWD - Rear Nivomats - lowered chassis: 8626025
AWD - Rear Nivomats - V70R: 8626026
AWD - Rear Nivomats - XC70: 8626026
AWD - Rear Shock - AWD 70 :8626027
FWD - Rear Nivomat - V70: 8626028

Ik heb dus de verkeerde. Ik heb nog een paar aluminium verlagingsblokken van 2cm. Die zal ik er dus maar onder schroeven. Om nog weer 600euro te gaan uitgeven gaat wat ver.

johan1989

Even een oud topic omhoog schoppen.

Voor een V70R AWD heb ik ook het artikelnummer 8626027 gekregen. Sta nu op het punt deze te bestellen. Toch nog even gauw zoeken wat er geschreven staat over dat artikelnummer en ik kom dit tegen.
Ik begrijp uit bovenstaand lijstje dat het nummer wat ik heb gekregen van Hoofdman, het nummer is voor een normale AWD demper?
Terwijl 8626025 zou zijn voor de verlaagde AWD demper.

Wie weet hier meer van?

Peultje

Ik heb er onder mijn verlaagde R 8626027 onder zitten. Die zijn dus twee centimeter te lang. Zag bij Estate services dat ze inmiddels ook 8626025 in het assortiment hebben. Ik heb het probleem opgelost door per kant twee 2 cm dikke stalen ringen tussen het dwarsbalkje onder aan de nivomat en de onderste wieldraagarm aan te brengen (met langere bouten natuurlijk). Deze ringen vallen goed weg in de ruimte onderin die draagarm en steken dus nauwelijks uit. Maar als je de keus nog hebt zou ik de 8626025 nemen. Ik heb het trouwens wel over een AWD. Hoe het bij een FWD zit weet ik niet maar het is wel anders.

V70R^2

Ik kan je het nummer niet geven van wat ik destijds heb gemonteerd, maar toen ik de AWD R aan had gepakt en al het onderstel vervangen had met normale AWD schokbrekers stond de auto 2 a 3 cm hoger ;D

Inmiddels weer toe aan een nieuwe nivomat linksachter, dus blij dat je dit topic een bump geeft, kan ik ook de juiste nummers achterhalen :)

Vraag me nu wel af of dat van de XC en V70R wel klopt, dat die dezelfde gebruiken. Want de XC staat alsnog hoger dan mijn R heb ik laatst gezien. Terwijl de mijne van "lowerd" naar vermoedelijk de normale R nivimats ging.

Rob850turbo

Volgens mij V70R Awd 1999

johan1989

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,64540.0.html
Lijkt te kloppen.

Ik vraag me dan wel af waarom Volvo dealer mij dan een verkeerd nummer geeft. (het nummer van de gewone AWD ipv R AWD)
Dit nummer hebben ze pas gegeven nadat ik de code op het typeplaatje gaf.

855T5+

Voor de 850 zijn de verlaagde nivomats van het OEM sportonderstel al een tijdje niet leverbaar meer.
Als je op basis van je VIN nr bij de dealer nivomats bestelt, dan geeft hun computer /VIDA automatisch een vervangingsnummer dat op die auto past en dat is dan altijd een nivomat voor een normaal niet-verlaagd onderstel, want dat zijn de enige die leverbaar zijn. Het zijn daarmee inderdaad de verkeerde, maar volgens de logica van Volvo wel "passend". Ik vind dit een foute handelswijze: het is gericht op verkoop van onderdelen, maar niet persé gericht op het juist informeren van de klant vooraf.
Ik vermoed nu dat dit inmiddels ook zo is voor de x70classic, helaas.

Dat dit zo is bewijst bovenstaande voorbeeld, want de klant moet kennelijk zelf uitzoeken dat er iets niet helemaal matcht....

Disclaimer: de medewerkers van Volvo aan de balie kunnen hier meestal niets aan doen: ze volgen de instructies van hun scherm. Alleen als je een medewerker treft die toevallig uit z'n hoofd iets meer weet van nivomats en leverbaarheid dan kun je vooraf goed geinformeerd worden. Maar dat is wel veel gevraagd voor alle modellen en 100.000-den onderdelen...lijkt mij.
Toch lullig dat de verlaagde veren nu juist geschrapt zijn: maar vanuit de logica van Volvo zullen normale hoogte nivomats altijd passen, andersom natuurlijk niet...

Gek genoeg is Sachs/Boge of de aftermarket in het algemeen hier niet op ingesprongen.

N.B.: ik ben over deze handelswijze zelf heel ontstemd en ook oneens, maar wat doe je eraan?
Volvo: Mutatis Mutandis

V70geRwin

Citaat van: 855T5+ op 03-12-2014 14:20:38
Voor de 850 zijn de verlaagde nivomats van het OEM sportonderstel al een tijdje niet leverbaar meer.
Als je op basis van je VIN nr bij de dealer nivomats bestelt, dan geeft hun computer /VIDA automatisch een vervangingsnummer dat op die auto past en dat is dan altijd een nivomat voor een normaal niet-verlaagd onderstel, want dat zijn de enige die leverbaar. Het zijn daarmee inderdaad de verkeerde, maar volgens de logica van Volvo wel "passend". Ik vind dit een foute handelswijze: het is gerichit op verkoop van onderdelen, maar niet persé gericht op het juist informeren van de klant vooraf.
Ik vermoed nu dat dit inmiddels ook zo is voor de x70classic, helaas.

Dat dit zo is bewijst bovenstaande voorbeeld, want de klant moet kennelijk zelf uitzoeken dat er iets niet helemaal matcht....

Disclaimer: de medewerkers van Volvo aan de balie kunnen hier meestal niets aan doen: ze volgen de instructies van hun scherm. Alleen als je een medewerker treft die toevallig uit z'n hoofd iets meer weet van nivomats en leverbaarheid dan kun je vooraf goed geinformeerd worden. Maar dat is wel veel gevraagd voor alle modellen en 100.000-den onderdelen...lijkt mij.
Toch lullig dat de verlaagde veren nu juist geschrapt zijn: maar vanuit de logica van Volvo zullen normale hoogte nivomats altijd passen, andersom natuurlijk niet...

Gek genoeg is Sachs/Boge of de aftermarket in het algemeen hier niet op ingesprongen.

N.B.: ik ben over deze handelswijze zelf heel ontstemd en ook oneens, maar wat doe je eraan?

De kosten voor de verhogingsringen/beugels claimen bij je leverancier  ;D

johan1989

Attentie, het gaat over AWD dempers.
Die zijn beide nog leverbaar, zowel verlaagd als normaal.

855T5+

Citaat van: johan1989 op 03-12-2014 14:32:23
Attentie, het gaat over AWD dempers.
Die zijn beide nog leverbaar, zowel verlaagd als normaal.
Dat is mooi! Serieus!
Maar, waarom krijgt hij dan de verkeerde?
Volvo: Mutatis Mutandis

RoelNL

R AWD nivomatten zijn niet meer leverbaar vanuit Volvo omdat ze op zijn probleem heb ik ook met mijn R haha maakt voor mij niks uit die 2 cm. De 025 wordt automatisch 027 in vida.

Bron: Volvo svenscar uit Dordrecht.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Sbv

Citaat van: RoelNL op 03-12-2014 17:43:19
R AWD nivomatten zijn niet meer leverbaar vanuit Volvo omdat ze op zijn probleem heb ik ook met mijn R haha maakt voor mij niks uit die 2 cm. De 025 wordt automatisch 027 in vida.

Bron: Volvo svenscar uit Dordrecht.
Ik had recent begrepen dat ze we nog wel waren: Bron. Volvo Olov in Goes

RoelNL

dat is raar dan. Ze zouden toch dezelfde info moeten geven.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023