Schurend geluid

Gestart door janmulder, 07-01-2005 13:36:29

Vorige topic - Volgende topic

janmulder

Sinds een week heb ik 's morgens bij het starten een raar geluid, net of er iets aanloopt, klinkt ongeveer als remmen
met versleten remblokken(ijzer op ijzer). Het houd na 10 seconden op. Ik rijd op LPG en 2.5i 20V aut. de aircopomp is van de zomer opnieuw afgesteld(clutch) timesnaar is vervangen 30.000 terug, auto heeft gelopen 220.000 ben toch een beetje bang voor waterpomp, heb de dealer gebeld , zeggen 3uur werk kost incl. 387.52 euri. Kan je dit zelf doen? moet de timesnaar los? of is het iets anders?

mathh

Bij stilstand of tijdens het rijden?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

toycar

Vooral bij een koude start wil een multi-riem die aan spanning of vervanging toe is zo'n geluid maken. Op spanning houden van de multiriem behoort normaal gesproken automatisch te verlopen.  ::)

janmulder

Bij stilstand, het duurt ongeveer 10 seconden. Als ik gestart heb schakelt hij van benzine naar lpg en dan laat ik de motor altijd 20 seconden lopen zodat hij mooi rond draaid. Ik start zonder gas te geven, ander blijft hij op benzine staan. Hij doet het alleen als ie koud is, de heledag geen last meer. Morgenochtend ga ik eerst de airco uitschakelen voordat ik start, zodat ik zeker weet dat het niet een plakkende clutch is. Trouwens bedankt voor je reactie!!

janmulder

Het is volgens mij niet de multiriem,  het is veel wreder, het geluid lijkt alsof je met een barbeque vork de binnenkant van een olievat aan het schoonkrabben bent.

LeRa

Citaat van: janmulder op 07-01-2005 15:05:02
Het is volgens mij niet de multiriem,  het is veel wreder, het geluid lijkt alsof je met een barbeque vork de binnenkant van een olievat aan het schoonkrabben bent.

Rare hobby heb jij ........... ;D

Maar zou het niet iets met het ABS-systeem te maken kunnen hebben, een soort zelf test?

mathh

Citaat van: LeRa op 07-01-2005 16:42:58
Citaat van: janmulder op 07-01-2005 15:05:02
Rare hobby heb jij ........... ;D
Maar zou het niet iets met het ABS-systeem te maken kunnen hebben, een soort zelf test?
De ABS check gebeurt tijdens het wegrijden...... Vandaar mijn vraag boven.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

toycar

???

Vandaag gestart zonder ingeschakelde airco. En.........?

mathh

Citaat van: toycar op 08-01-2005 13:46:12
???
Vandaag gestart zonder ingeschakelde airco. En.........?
Waarschijnlijk ontploft ;D

ed

Ik herken het geluid wel, ik heb er zelf namelijk ook last van.
Ik heb laatst alle looprollen van de distributie en de multi riem gecontroleerd, en twee licht verdachte rollen vervangen. Tevens een nieuwe multi-riem erop.
Het geluid is er nog steeds, en ik denk er toch aan om de waterpomp te vervangen. Je moet er niet aan denken dat de waterpomp vastloopt. Het geluid houdt ongeveer 1 km aan, en het is een soort gehuil. Als je de kap opent komt het echt bij de distributie vandaan. Als de buitentemp oploopt is het geluid weg.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

toycar

???
Jan, voor het geval mijn auto ook barbeque-neigingen krijgt, laat nou ff weten  waar die herrie vandaan komt en wat de oplossing is.

Rijns_t5r

8)ik heb ook zoon geluid en wat mij opvalt is dat het alleen bij koud weer optreed,als het vriest.wat ed zegt kan ik mij in herkennen,lijkt een spanrol of waterpomp,maar zou ook net zo goed dynamo kunnen wezen,lijkt op een lager dat droog loopt,na een paar minuten warm draaien ben ik het kwijt.
word tijd dat het dus weer lekker warm weer word ;D ;)
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

ed

Het enige wat echter zo snel warm wordt is het water. Een spanrol of dynamo duurt denk ik iets langer voordat die een beetje op temperatuur komt. Iets voor de sleuteldag denk ik.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!