Waar blijft de olie en het lampje?

Gestart door FGG, 16-09-2014 09:03:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: FGG op 16-09-2014 14:13:56
Citaat van: Dirk342 op 16-09-2014 11:51:43
Zou persoonlijk eens beginnen met de goede olie erin te zoen, 10W40 dus wat standaard voorgeschreven is.  Deze olie is wat dikker en de kans is erg groot dat dan het verbruik al weg is.  Bovendien bij een verbruik van 1 ltr op de 3000-4000 km is er helemaal niets aan de hand hoor.  Maar je kunt wel dingen proberen te gaan uitsluiten: eerst dikkere olie erin (die er ook in hoort), carterventilatie nakijken, klepseals ? Turbo zou je beide na kunnen laten kijken maar eerst dus beginnen met andere, goede, olie.

Thnx, Dirk.


  • Dan zal ik binnenkort eerst eens een bus 10W40 halen. Waar moet ik verder op letten? Synthetisch, half Synthetisch?
  • Zoals aangegeven was het wel wat meer dan een liter op 4000km, meer richting anderhalf+
  • Carterventilatie: ben geen techneut maar is het trucje met de dansende dop van toepassing?

Komende maand moet ie voor de APK+beurt, dan zal ik de beste man ook vragen of ie bovenstaande punten wil checken.

Blijft nog wel de vraag waarom het lampje niet gaat branden terwijl de stok droog is? Een of andere sensor kaduuk?

Gr
Florian
Het lampje gaat pas branden als je geen oliedruk meer hebt Florian, dus lager als 1 bar.  Het lampje geeft NIET het niveau aan van de olie.  Sterker nog en eigenlijk net zoals Johan zei; als er te weinig olie in zit, volgens de peilstok, kan de oliedruk nog in orde zijn, dus geen lampje op het dashboard aan.

10W40 is praktisch altijd een half-syntheet en die hoort er ook in.  Idd kun je, globaal, de carterventilatie controleren door het truckje met de dop, maar ook als je de motor laat lopen en je trekt je peilstok eruit kun je ook, globaal, aan zien of tie aan vervanging toe is.

FGG

Citaat van: Dirk342 op 16-09-2014 14:24:23
Het lampje gaat pas branden als je geen oliedruk meer hebt Florian, dus lager als 1 bar.  Het lampje geeft NIET het niveau aan van de olie.  Sterker nog en eigenlijk net zoals Johan zei; als er te weinig olie in zit, volgens de peilstok, kan de oliedruk nog in orde zijn, dus geen lampje op het dashboard aan.

Als ik dan mijn natuurkundige kennis toepas (die heb ik dan weer wel) dan is de druk dus relatief hoog als er geen signalering van lage druk plaatsvindt bij een kleine hoeveelheid olie. Dus is een verstopte carterventilatie een goede optie. Toch?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Sbv

Het kan hoe dan ook geen kwaad om deze eens te vervangen als dat nog nooit gedaan is lijkt me

FGG

Citaat van: Sbv op 16-09-2014 14:43:30
Het kan hoe dan ook geen kwaad om deze eens te vervangen als dat nog nooit gedaan is lijkt me

Da's een klus die ik al eens heb gedaan op een sleuteldag met de witte 855. Of dat met deze C is gebeurd, ik heb geen idee.


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

UserID6342

Citaat van: FGG op 16-09-2014 14:34:27
Citaat van: Dirk342 op 16-09-2014 14:24:23
Het lampje gaat pas branden als je geen oliedruk meer hebt Florian, dus lager als 1 bar.  Het lampje geeft NIET het niveau aan van de olie.  Sterker nog en eigenlijk net zoals Johan zei; als er te weinig olie in zit, volgens de peilstok, kan de oliedruk nog in orde zijn, dus geen lampje op het dashboard aan.

Als ik dan mijn natuurkundige kennis toepas (die heb ik dan weer wel) dan is de druk dus relatief hoog als er geen signalering van lage druk plaatsvindt bij een kleine hoeveelheid olie. Dus is een verstopte carterventilatie een goede optie. Toch?
De carterventilatie is wel degelijk een goede optie om die eens te vervangen (en dat zou ik zelf ook als eerste doen)  Maar ik heb moeite met je beredenering.  Ik denk niet dat je zo kunt stellen dat als de carterventilatie verstopt zit, je oliedruk ook hoger zal zijn.  Immers de hoogte van je oliedruk word o.a. bepaald door a) je opbrengst van de oliepomp en b) de inwendige slijtage van het blok.  Daar doet de carterventilatie verder niets aan af.

Wel is het zo , dat als de carterventilatie dichtzit, immers een blok moet kunnen 'ademen', door de hoogte van je oliedruk de keerringen eruit gepompt kunnen worden.  Het heeft wel met elkaar van doen, maar staat (hoe raar dan ook) niet rechtstreeks met elkaar in verbinding.

Vulk

Citaat van: kulk op 16-09-2014 14:17:04
En niet bijvullen tot 'max' op de peilstok maar tot de helft ongeveer.

Goede tip!
Alles boven de helft 'gooit' hij er zo uit.

Verder kan het verbruik best een combinatie zijn van meerdere factoren: klepsteelrubbers, turbo, carterventilatie, ...
Nu, als ik het zo lees is het niet echt een alarmerend verbruik.

johan1989

Citaat van: Vulk op 16-09-2014 19:06:32
Alles boven de helft 'gooit' hij er zo uit.

Ben dan vervolgens wel heel benieuwd waarom dat zo snel verbrand. Kan het zelf niet bedacht krijgen.

twotone

Tja, dat is een vraag waar nog niemand een antwoord op weet ;D Ook bij die van mij ben ik de bovenste helft zo kwijt..
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

)()()sT


kulk

Dan is je peilstok gewoon te lang  :P ;)

FGG

Zo, de resterende 1,8 liter 5W40 erin gegooid. Dat brengt 'm precies tussen de 3e en 4e XX. Dat alles op km-stand 257229. Over een week of 3 gaat ie voor de APK en krijgt ie ook nieuwe olie. Even zien wat dan de stand is.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

sammykazie

#26
Wat ik niet zo goed snap is,als de carterventilatie verstopt zit, dat je dan met olie verbruik zit.

MEN-O

Citaat van: sammykazie op 02-11-2014 10:09:59
Wat ik niet zo goed snap, is als de carterventilatie verstopt zit, dat je dan met olie verbruik zit.

Onlangs laten vervangen ; de monteur legde het mij zo uit : Er komt nu olie uit plekken waar we het niet willen; dat kan tot schade leiden aan lagers etc.


erdebruin

To finish first, first you'll have to finish !!!!

'95 Volvo 855 T5 AT 220.000 miles US import Emerald Green Metallic / Dark Olive Pearl