De blauwe baksteen van MacFocus

Gestart door macfocus, 29-11-2014 00:15:06

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Roostertje rond de deurklink er voorzichtig afpakken, in handgreep torx25 verwijderen, afdekkap zwart van spiegel (driehoek) eraf halen, onder het deurpaneel rustig los klikken van deur af en dan omhoog schuiven, stekker verwijderen van raamknop (omhoog-omlaag)

macfocus

Gelukt! Dank voor de info.
Het kabeltje klemt niet helemaal lekker meer. Tzt maar een een nieuw kabeltje scoren.
Zag wel dat de kaarten bak en het spiegelkapje los zitten en of gelijmd moeten worden.
Komt thuis wel weer.
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

macfocus

De blauwe baksteen doet zijn werk naar behoren.

Wel een paar dingen die eens moeten worden aangepakt.
- Drivetrain voorkant is niet stil. Ik vermoed dat er "iets" niet helemaal OK is nadat er nieuwe voorpoten en draagarmen onder zijn gekomen afgelopen november. Stuur staat ook niet helemaal recht meer, ondanks dat de auto is uitgelijnd en het goed stond.
- Dashboard kraakt als een malle, heeft te maken met bovenstaande.
- Piepende remmen..... Ik weet het, orig C70 spul erop.
- Het is weer winter dus zuipt ie weer als een malle op benzine. Hij stinkt ook als ie koud is, zo erg dat ik hem voor het stoplicht zelf ruik terwijl ik in de auto zit. Sterker nog hij stinkt meer dan de inmiddels 36 jaar oude Capri met een CO van ruim 4,5  ;D

Als ik me goed herinner zou ik daar wellicht iets aan kunnen doen door de MAP sensor te vervangen. Heb al eens gekeken of ik die kon vinden online, maar dat lukte dus niet. Weet iemand waar de correcte te krijgen is?

Hij heeft ook een klein LPG beurtje gehad. Te snel overschakelen doet ie nog steeds bij tijd en wijle. (te vaak)

JvW

Ik weet niet of het bekend is bij je, maar dat stinken naar benzine deed de baksteen bij mij ook. Dat kwam voornamelijk voor als ik de benzinetank helemaal vol tankte (en vervolgens in de garage zette). Ik denk dat er ergens een lekje zit....

macfocus

Nee, het is geen pure benzine geur, maar de geur van een hele rijke verbranding.
En hij stinkt ook met maar 10 liter in de tank, en ik zie nergens lekkage, dus dat zal het niet zijn.

macfocus

Ik vergeet natuurlijk weer het belangrijkste op te noteren.
Hij loopt belazerd stationair ( vooral koudstart op benzine)

macfocus

Vandaag LPG getankt naar de eerste tank leeggereden te hebben na het LPG beurtje.
Verbruik: 1:8,2!

Normaal 1:7,5

Zegt niet alles, want pas 1 tank en vrij veel langere ritten gemaakt, maar toch.
Hopelijk zet dit door, dan loop ik meer in de pas met de andere 10V LPG rijders.

Gaat me niet om de centen, maar mer om de interval tussen 2 tankbeurten, hoe meer ik uit een tank haal, hoe liever het me is.

macfocus

Goed vandaag besloot de Blauwe Baksteen kuren te gaan vertonen.

Ben met de familie in het ding onderweg naar Amersfoort, en eenmal van de snelweg af, begint ie te sputteren toen ik voor het stoplicht stond.
Stationair zeer beroerd lopen.
Met optrekken ook niet lekker oppakken, op toeren en met een beetje snelheid erin, ging het wel.
ding geparkeerd op bestemming, kap open. Niks te zien.
Vriendin dacht dat het de uitlaat was, ik heel droog " Nee, dit is een heel beroerd lopende 10v in een parkeergarage"   ; )

Kap dichtgegooid, en gaan winkelen.
Bij terugkomst even de bougiekabels nagekeken op de verdeler, zat allemaal netjes vast, nothing to see
Gestart en liep eigenlijk keurig (op benzine, uiteraard)
Weggereden en dat ging prima.
Zodra die op gas liep, weer slecht lopen.

Paar rondjes stad gedaan, op gas slecht lopen. Terwijl ie stationair liep, op benzine gezet, an dan gaat het goed. (duurt even doordat de ECU moet bijregelen blijkbaar)
Op de snelweg, weer op LPG gezet, en op snelheid ook niet echt lekker lopen. 110km/u en dan voelen dat het blok wat slagen mist oid.

Nu is de grote vraag, wat is er aan de hand.

Er zijn nog wel wat dingetjes die me niet zinnen, maar die hebben hier niks mee te maken.
Denk aan krakende voortrein, stuur dat niet recht staat (heeft daar mee te maken volgens mij)
Krakend dashboard, piepende achterremmen en minder goed starten.

BBS

Toch de ontsteking die niet helemaal fris meer is?
Op gas is de ontsteking net even wat gevoeliger dan op benzine. Hoe oud is het hele spul?
Volvoloos....

macfocus

Minder als een jaar.
Alles van Bosch, behalve het verdelerkapje, is een Ricambi

BBS

Dan zou ik die eens gaan vervangen voor een Bosch exemplaar.
Henk had ook een niet originele verdelerkap en na een paar weken begon die al te haperen.
Kan een quick fix en cheap fix worden als dat het probleem is.

Hoe oud zijn de bougies? En aantal KM?
Volvoloos....

macfocus

Bougies zitten er ruim een jaar in, 30.000 km orig volvo

The Demon

Wat BBS al zegt, de verdeler en rotor vervangen.
Hoe oud zijn je bougiekabels? Die gaan ook "lekken" in de loop der jaren, dat kan je makkelijk controleren in het donker.
Even met een plantenspuit erop spuiten en als je een vuurwerkshow krijgt is het einde verhaal met die kabels.
Er staat een datum op de kabels.

macfocus

Kabels zijn nieuw, ergens dit jaar gedaan.
Bougicord spul. Zal vanavond we eens ff kijken met de plantenspuit.
Maar verwacht daar niet veel van, verdenk eigenlijk zelf de gascomputer oid. Ook omdat ie toch al vaak piept als ie net niet warm genoeg is e.d. (Zie eerdere berichten.)

UserID6342

Citaat van: macfocus op 23-04-2016 17:35:38
Bougies zitten er ruim een jaar in, 30.000 km orig volvo
Dan mogen ze op LPG er wel een keertje uit....