Status accu? Zelf diagnose gedaan maar op zoek naar experts

Gestart door luuksch, 02-12-2014 20:21:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luuksch

Ik zit hier met een accu die nu 2x is leeggegaan door lekstroom (icm dynamo die niet echt lekker meer is (13.2-13.4 volt, ongeacht toerental).
Na een 2x 45min rijden, winkel en weer terug, heb ik met de multi meter erop gezet (na opstarten door de wegenwacht) en meet ik 11.95 volt => dit betekent volgens google 30/40% accu vol.

Omdat de koude dagen eraan komen en ik niet veel rijd heb ik een einhell acculader gekocht en de accu eruit gehaald om aan de lader te zetten.
Zoals gezegd had ik eerst 11,95volt (2graden buiten). Opmerkelijk: ik zet de accu binnen. Meet nog een keer en zie nu 12.10 volt.  :eusa_think:

Vervolgens accu aan de lader gezet. De lader springt naar 6 ampere, maar loopt vervolgens binnen een minuut terug naar 0 ampere. Volgens mij betekent dit dat de accu vol is, maar de accu is niet vol want ik meet 12.10 volt. Ik heb toch de accu aan de lader gehouden voor 30minuten met weliswaar 0 ampere. Ik heb tijdens het geladen gemeten op de polen en deze gaven 13.70 volt aan, wat betekent dat er opzich wel geladen wordt (alhoewel, met 0 ampere?). Vervolgens de accu losgekoppeld en de volgende ochtend was de accu spanning gewoon weer 12.10 volt.

Mijn eerste diagnose is dat de accu gewoon niet verder opgeladen wilt worden dan die 12.10 volt (ofwel 50% van de capaciteit)? => accu stuk.

Ik snap dat de beste diagnose even langs een bedrijfje te gaan maar ik heb hier alleen de zaterdagochtend voor (en wil zelf eea weten voordat ik mij van alles laat aanpraten).

Het gaat overigens om een Brezan (huismerk) 74 ah accu calcium-calcium van een half jaar oud.

Alvast bedankt iedereen voor zijn/haar hulp!

ps: toch een kleine 2e vraag: de ANWB gaf aan dat mijn dynamo ook wel zijn beste tijd heeft gehad. Is revisie nu echt nodig? Ik rijd niet veel, maar nu mijn lekstroom is opgelost en ik wat langere stukken rij in het weekend moet het volgens mij best lukken met zo'n grote accu. Af en toe bijladen met acculader is ook geen probleem. Scheelt weer 200e.
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

Lunadust

Hoi  Luuk,

11.95 volt, meet je dat met verbruikers aan?

Als je de accu van buiten (koud) naar binnen (warm) brengt zal deze altijd iets bij trekken.
Maar ook al geeft je ampère meter 0 aan, het laatste beetje laden kan lang duren.
Hoe lang heb de de accu geladen?
Een lege accu voor onze auto's kan er met een 6a lader wel 20 uur over doen om helemaal  vol te zijn.
Techneut, geen dichter.

kulk

#2
Is die Einhell die je hebt een druppellader?

Er staat mij iets bij dat je het 'laatste stukje' opladen altijd het best 'druppelgewijs' kan doen.

Hopelijk snap je wat ik bedoel, ik ben niet heel technisch maar gebruik regelmatig van die semi-tractie accu's voor een
fluistermotor. Eerst deed ik ze altijd opladen met een goedkope oplader maar daarna heb ik een keer een goede druppellader gekocht.
Dan moet je de accu echt een nachtje vol laten druppelen maar het viel mij op dat de accu dan veel langer mee ging dan wanneer ik had opgeladen met een normale goedkope lader, het lijkt of die druppellader de accu veel 'voller' krijgt.






luuksch

Citaat van: Lunadust op 02-12-2014 20:26:58
Hoi  Luuk,

11.95 volt, meet je dat met verbruikers aan?

Als je de accu van buiten (koud) naar binnen (warm) brengt zal deze altijd iets bij trekken.
Maar ook al geeft je ampère meter 0 aan, het laatste beetje laden kan lang duren.
Hoe lang heb de de accu geladen?
Een lege accu voor onze auto's kan er met een 6a lader wel 20 uur over doen om helemaal  vol te zijn.


De 11.95 volt is gemeten met de motor (= dynamo) en alle verbruikers uit (en deuren dicht), dus gewoon wat er rechtstreeks uit de accu komt.
Ik heb de accu slechts een half uur geladen.

Ik snap dat het laatste stukje lang kan duren maar om nou bij 50% vol direct terug te springen naar 0 ampere? Omdat hij volgens mij nog 50% moet, en direct terugsprong naar 0 ampere durfde ik het niet echt langer te laden.
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

BBS

Citaat van: luuksch op 02-12-2014 20:21:14

ps: toch een kleine 2e vraag: de ANWB gaf aan dat mijn dynamo ook wel zijn beste tijd heeft gehad. Is revisie nu echt nodig? Ik rijd niet veel, maar nu mijn lekstroom is opgelost en ik wat langere stukken rij in het weekend moet het volgens mij best lukken met zo'n grote accu. Af en toe bijladen met acculader is ook geen probleem. Scheelt weer 200e.
Heb je de spanning met draaiende motor al eens rechtstreeks op de dynamo gemeten? Als deze wel op de 14 Volt zit en op je accuklemmen niet, heb je ergens tussen je dynamo en je massa punt een gare kabel/verbinding. Meest verdacht is de massakabel tussen accu en chassis maar ook de connectoren zijn verdacht!
Volvoloos....

luuksch

Citaat van: kulk op 02-12-2014 20:33:29
Is die Einhell die je hebt een druppellader?

Er staat mij iets bij dat je het 'laatste stukje' opladen altijd het best 'druppelgewijs' kan doen.

Hopelijk snap je wat ik bedoel, ik ben niet heel technisch maar gebruik regelmatig van die semi-tractie accu's voor een
fluistermotor. Eerst deed ik ze altijd opladen met een goedkope oplader maar daarna heb ik een keer een goede druppellader gekocht.
Dan moet je de accu echt een nachtje vol laten druppelen maar het viel mij op dat de accu dan veel langer mee ging dan wanneer ik had opgeladen met een normale goedkope lader, het lijkt of die druppellader de accu veel 'voller' krijgt.


Het is een simpele 'domme' lader. Er zit alleen een ampere meter op en een + en -.

(Overigens wat ik wel snel heb bij dit soort dingen ;) ) Wel zit ik eraan om direct maar een goede lader te kopen om ook niet nog eens onzeker te zijn van de lader zelf. Ik zat te kijken naar de Ctek Multi XS 5.0.
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

kulk

Goede dynamo hoeft trouwens geen 200 euro te kosten.

Arjen850 heeft vast nog wel een goede gebruikte liggen ;)

Zeker als je de gelegenheid hebt de dynamo zelf te monteren ben je voor een paar tientjes klaar

luuksch

Citaat van: BBS op 02-12-2014 20:42:54
Citaat van: luuksch op 02-12-2014 20:21:14

ps: toch een kleine 2e vraag: de ANWB gaf aan dat mijn dynamo ook wel zijn beste tijd heeft gehad. Is revisie nu echt nodig? Ik rijd niet veel, maar nu mijn lekstroom is opgelost en ik wat langere stukken rij in het weekend moet het volgens mij best lukken met zo'n grote accu. Af en toe bijladen met acculader is ook geen probleem. Scheelt weer 200e.
Heb je de spanning met draaiende motor al een rechtstreeks op de dynamo gemeten? Als deze wel op de 14 Volt zit en bij je accu niet heb je ergens tussen je dynamo en je massa punt een gare kabel/verbinding. Meest verdacht is de massakabel tussen accu en chassis maar ook de connectoren zijn verdacht!

Nee, ik ben steeds in het donker bij mijn auto dus meer dan de accu zelf heb ik niet kunnen meten nog. Wel iets wat ik zeker ga doen, bedankt!
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

BBS

Je dynamo krijgt dan de accu niet vol, waardoor je heel gemakkelijk op een verkeerd spoor gezet kunt worden.
De massakabels willen van binnenuit gemakkelijk gaan oxideren waardoor je een extra weerstand gaat krijgen. Daarom is meten op de dynamo een goede indicatie of deze wel of niet goed is. ;)
Volvoloos....

luuksch

Citaat van: BBS op 02-12-2014 20:48:17
Je dynamo krijgt dan de accu niet vol, waardoor je heel gemakkelijk op een verkeerd spoor gezet kunt worden.
De massakabels willen van binnenuit gemakkelijk gaan oxideren waardoor je een extra weerstand gaat krijgen. Daarom is meten op de dynamo een goede indicatie of deze wel of niet goed is. ;)

Genoteerd ;) . Ik ga ermee aan de slag zodra ik de kans zie.

Al zou dan alsnog mijn accu lader de accu zelf wel verder moet kunnen laden.
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

BBS

Citaat van: luuksch op 02-12-2014 20:50:52
Citaat van: BBS op 02-12-2014 20:48:17
Je dynamo krijgt dan de accu niet vol, waardoor je heel gemakkelijk op een verkeerd spoor gezet kunt worden.
De massakabels willen van binnenuit gemakkelijk gaan oxideren waardoor je een extra weerstand gaat krijgen. Daarom is meten op de dynamo een goede indicatie of deze wel of niet goed is. ;)

Genoteerd ;) . Ik ga ermee aan de slag zodra ik de kans zie.

Al zou dan alsnog mijn accu lader de accu zelf wel verder moet kunnen laden.
= uitsluiten van.....

Het zoeken van een storing is veelal het uitsluiten van dingen die wél goed zijn... ;)
Volvoloos....

maruska

is 74 Ah niet te groot voor je ? volgens mij is standaard een kleinere genoeg. als je dynamo niet uitgerust is om die 74 te laden, zal hij nooit een compleet laadproces kunnen voltooien, en dus deellading maken.
check wat voor dynamo je hebt, en kijk of die geschikt is voor het laden van een 74Ah accu.

een goede druppellader van Ctek brengt zijn geld meer op dan een simpel ladertje van bijv Einhell.
Ik heb mijn accu 20 uur aan de lader gehad, ter vergelijk. In een klein uur doet de gemiddelde lader niet zoveel. (hoeveel A per uur doet die Einhell ?)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

henry classic v70

Als je het laden vanaf de dynamo hebt gemeten en deze zou inderdaad 14V doorgeven dan zou je eens moeten voelen aan de + kabel vanaf de accuklem nadat je er mee hebt gereden. Wanneer deze erg warm is dan zit er corrossie in deze kabel (wat als weerstand gaat werken) en geeft niet genoeg stroom door, dan kan de kabel dus erg warm worden.
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4