weinig power bij <2500 tpm

Gestart door 850fan, 24-08-2004 19:02:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850fan

Die lmm ga ik inderdaad maar eens proberen schoon te maken, kan nooit kwaad. En inderdaad verdenk ik die EGR-klep ook van vermogensafname. Er zijn hier al vele diesel-rijders op het forum die die klep 'buiten werking' hebben gesteld en denk dat ik dat ook ga doen.
Kortom van het weekend maar even lekker prutsen in de frisse buitenlucht!  ;D
Thanx voor de ideeen en houd jullie op de hoogte!

BobaFett

Citaat van: 850fan op 05-01-2005 18:36:44
Die lmm ga ik inderdaad maar eens proberen schoon te maken, kan nooit kwaad. En inderdaad verdenk ik die EGR-klep ook van vermogensafname. Er zijn hier al vele diesel-rijders op het forum die die klep 'buiten werking' hebben gesteld en denk dat ik dat ook ga doen.
Kortom van het weekend maar even lekker prutsen in de frisse buitenlucht!  ;D
Thanx voor de ideeen en houd jullie op de hoogte!

Een slecht werkende/vervuilde EGR klep kan voor acceleratie-problemen zorgen... Sinds bij Agnetha die klep uitgeschakeld is heb ik het probleem niet meer... Het is zeker het proberen waard en kost weinig moeite  ;)

thuur

Wel voorzichtig schoonmaken die LMM! Zijn nogal dunne plaatjes ;)


Gr 8)

850fan

Vandaag lekker aan het knutselen geweest aan de roffel en ik heb daarbij de boosdoener gevonden: De EGR-klep dus...
Eerst de LMM gecontroleerd en die zat er nog niet zo lang in, zo te zien. De pomp heb ik niet kunnen controleren omdat ik op dat moment geen passend greedschap bij de hand had om de kap van de motor af te halen...(Zaten van die rare boutjes in gedraaid  :-\ )
En daar bleef dus die EGR-klep over en heb dat vacuumslangetje los gehaald en afgedopt.
Vervolgens de auto gestart en zo'n 40 kilometer gereden om er achter te komen dat de vermogensdip onder de 2500 tpm zo goed als WEG is!!  8)
De auto trilde wel wat meer net na de koude start en was wat rumoeriger als met die klep. En hij  deed er ook wat langer over om op temperatuur te komen. Maar verder heb je gewoon een andere auto terug! Het verschil -bij mijn auto dan- is gewoon werelds en dat bij 330k +!!
Eindelijk een gelijkmatige accelaratie en al een stuk minder roetpluimen uit de uitlaat! Wel binnenkort nog even naar die pomp-afstelling laten kijken bij een Volvo-garage en dan zijn de problemen (hopelijk) over.

Dus een goude tip voor alle TDI-rijders met problemen met roetpluimen en vermogensproblemen etc! Zo simpel kan de oplossing soms zijn!  ;D

BobaFett

Citaat van: 850fan op 08-01-2005 20:11:41
Dus een goude tip voor alle TDI-rijders met problemen met roetpluimen en vermogensproblemen etc! Zo simpel kan de oplossing soms zijn!  ;D

Bedoel ik  ;)

850fan

Na vanmorgen een flink stuk te hebben gereden, viel mij op dat de motor een ander geluid maakt dan met die EGR-klep. Het lijkt dat de motor wat meer 'nagelt' zonder die klep. En dan dus ook als de motor goed op temperatuur is.
Hoe meer een diesel nagelt hoe beter de verbranding, is mij altijd wijs gemaakt  ???  Maar klopt dat ook?
En hebben meer 'EGR-lozen' dit extra diesel-genagel?

Vulk

Hoe snel geraak je nu naar 100? :)

BobaFett

Citaat van: Vulk op 12-01-2005 18:22:33
Hoe snel geraak je nu naar 100? :)

Snel zat  ;)
Achterliggers worden verblind door de bekende rookpluim  ;D  ;D

850fan

Ben ook wel benieuwd hoe snel ie nu op de 100 zit, zal het eens gaan meten. Voor mijn gevoel is de auto een stuk 'soepeler' geworden maar of hij sneller op 100 zit...  ::) Wel pluimt hij een stuk minder!
Maar morgen eerst eens kijken hoe het rijden met een aanhanger nu gaat, nog niet gedaan sinds die klep niet meer werkt.  8)


volvomen

Die EGR klep heb ik bij m'n vorige 2,5D ook al eens afgestopt, en de motor loopt gelijk een stuk soepeler en de rookpluim is vrijwel weg. De vac. pomp begon wel te ratelen en er ging een lampie van het motormgt. branden.
Waarschijnlijk is de laatste serie van de 2,5D zodanig aangepast dat de EGR klep maar met moeite afgeplugged kan worden uit milieu oogpunt. maar ja wat is milieu???? Meer roet of meer NOx ????

BobaFett

Vanochtend op weg naar mijn werk had ik het weer....

Toen ik van de snelweg afkwam wilde in invoegen en had het gevoel dat ik wel gas gaf, maar dat het niet wilde...  :-[

Op de een of andere manier is het gevoel anders dan de vorige keer. Op een rustige weg flink gas gegeven en opeens pakte het systeem weer aan (vlak voor een rotonde). Maar na die rotonde merkte ik weer niks. Toen ben ik gestopt en vanuit stiltstand heb ik een sprintje getracht te trekken.

Weer helemaal niks..... arghhhh.

Ik heb nog niet onder de motorkap gekeken, dus kan nog niks zeggen. Denk dat het zinvolste is om tussen de middag eerst maar eens naar de afgedopte vacuumslang te kijken. Hopelijk is dat het.....

BobaFett

Pffff.... blijkt gelukkig mee te vallen.

Toen ik net onder de motorkap keek bleek de "afsluiting" van de vacuumslang af te zijn. Ik heb er (tijdelijk) een parker ingedraaid (lijkt voldoende af te sluiten) zodat ik naar alle waarschijnlijkheid zonder problemen thuiskom  ;)

Morgenochtend draai ik er een klein/smal boutje in en met krimpfolie sluit ik het netjes af. Lijkt me de beste oplossing!