Koelvloeistofpeil hoog na vervanging thermostaat

Gestart door Silvervin, 18-12-2014 14:26:53

Vorige topic - Volgende topic

Silvervin

Hallo,

De meter van de koelvloeistof bleef op 4 uur hangen. Daarom maar de thermostaat vervangen.

Ik heb ongeveer 2 liter koelvloeistof afgetapt (onder bij de radiator).
Na het vervangen van de thermostaat, de opgevangen koelvloeistof teruggegoten in het reservoir.
Klein testrondje gemaakt en idd de temperatuur staat weer op de vertrouwde 3 uur.

Echter.. het niveau van de kloevloeistof staat nu zeer ruim boven de max. Zelfs de overloopleiding staat onder water.
Ik kan de waterslang tussen de radiator de de thermostaat ook makkelijk inknijpen.

Is dit normaal en wat zijn de beste vervolgstappen?

Bvd Silvervin

Ries van de Zilverschuit

Zou er niet ergens een luchtbel in het systeem kunnen zitten? Misschien is tijdens dat testrondje de thermostaat niet eens opengegaan.

Gewoon de motor nog even laten draaien met de dop van het reservoir?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

Zelf wacht ik meestal tot de koelfan ook aanslaat, dan een beetje gas geven zodat het pompje wat harder mee draait.
Heb hier zelf een avond heel lang over gedaan bij een medeforummer, uiteindelijk maar met een extra fles naar huis gegaan.
Bijna thuis (+/- 25km) kreeg ik een lampje, laatste stukje rustig naar huis gereden en de volgende dag weer netjes op niveau gezet.

Zoals jij beschrijft heb je alles er weer in zitten, waarschijnlijk zal hij dan nog wel wat zakken en heb je dus inderdaad een luchtbel.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Silvervin

Ok,

Ik heb er 400ml uitgehaald en hij staat nu op max. Maar eens een stuk mee gaan rijden.

Bedankt.

volvobug

Eerst volledig laten afkoelen voordat je het echte peil kunt beoordelen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.