B5254 dualmass vliegwiel te vervangen door singlemass van B5234 850?

Gestart door BoudewijnB, 02-12-2015 21:36:31

Vorige topic - Volgende topic

BoudewijnB

Volvovrienden,

mijn dualmass vliegwiel in de V70RN is aan vervanging toe, en ik wil graag een singlemass... Kalmar Union in de UK levert een mooie, maar vraag mij ook af hoe het gaat met een 850 single mass...?

Hoor verhalen over mogelijkheden in combinatie met SM uit 850, maar welke drukgroep en plaat dien ik dan te gebruiken? Het gaat uiteraard om de m66 bak..

iemand ervaring?

gr boudewijn

classicT5

Kijk eens blog van johann, die heeft een m66 bak in zijn 850 gebouwd. Denk dat je daar al stuk wijzer van kan worden.

V70R^2

Het kan, vergeet niet dat die demping van een dual mass er niet voor niets is gekomen!

De klappen komen anders op je bak/motor... (en die vinden dat niet fijn)

Vergeet tevens niet de juiste koppeling/drukgroep te bestellen bij een single mass vliegwiel.

Johann

Hoeveel heeft die RN gereden?

Ik zou eigenlijk denk ik op een V70 gewoon weer het standaard Volvo spul zetten. Hangt wel een prijskaartje aan meer is denk ik wel meer op niveau van de auto.

BoudewijnB

Ik geloof dat ze er een dual mass in hebben gebouwd om het gewoon wat comfortabeler te maken als je niet zo netjes schakelt/koppelt..

Denk dat een sprung frictie plaat genoeg demping biedt..
De auto heeft 333k gelopen Johann.
Nu ik een 850 gewend ben vind ik het alleen maar fijn als t comfort een beetje achteruit gaat en er meer 'rij beleving' in de plaats komt :angel:

Jij hebt dus toch een dualmass gebruikt Johan?

Johann

Ik heb een TTV vliegwiel met een Spec stage 1 koppeling set voor enkele massa vliegwiel.
Al met al ben je dan duurder uit dan het OEM spul.

Vliegwiel zoals dit,

In plaats van de TTV zou je ook een tweede type enkele massa vliegwiel van Volvo kunnen gebruiken. Het type met de sensor blokjes ipv die met de gaatjes.

De TTV van Kalmar is speciaal gemaakt voor de R koppeling set. Las wel op Volvospeed dat iemand met dat vliegwiel problemen had met de dikte van de frictie. Mocht je dat wiel bestellen zou ik wel even goed nameten of alle maten overeenkomen.

TIMON

Ik zou gewoon voor een standaard vliegwiel gaan.....! Is ook beter voor de M66.
Als je goed zoek dan kan je voor 400/500 euro een Orgineel vliegwiel krijgen.

Succes
85011940

BoudewijnB

ok thanks voor alle adviezen!

voor de geinteresseerden die het wél wat lijkt om een singlemass van de 850 te gebruiken... de volgende optie schijnt mogelijk en erg populair in zweden: :D

1-Single Mass van de 850
2-850R koppelingsplaat
3-Sachs drukgroep 88 3082 999 707 (van een Audi RS2)

alleen moeten de fixatie pinnen op het vliegwiel verplaatst worden.

Ik zoek het nog even uit en ga het proberen..

V70R^2

Het is natuurlijk een eigen keuze, hangt van je rijstijl af, maar Dual mass heeft wel degelijk een dempende functie, je zal niet de eerste zijn bij wie het diff sneuveld door singlemass vliegwiel door een te kort aan demping.

zelf dus wel weer een dual mass en Spec stage 3 koppeling erin gedaan;

http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=32&s1cat=854&s2cat=2579&lang=en

hier vind je een gigantische hoeveelheid singlemass vliegwielen met diverse koppeling/drukgroep opties en diameters/gewichten speciaal voor de 850/v70 etc.