Onregelmatig stationair + onregelmatige loop bij ± 2000 toeren "Onbelast"

Gestart door macfocus, 04-01-2015 15:04:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

macfocus

Hoi,

V70 Classic 2.5 10v LPG.

Gisteren hebben we de auto een grote beurt gegeven en sinds dat moment klopt er iets niet meer.


Ik merk dat de auto bij een koude start niet lekker stationair loopt (te laag denk ik). Hij loopt ± 800/850 toeren. Even een beetje gas en de ECU regelt beter en het toerental loopt op naar ± 950/100 en is dan netjes regelmatig.

Ook merk ik dat tijdens rijden (±100km/u tussen de 2000/2500 toeren, niet accelereren) en vreemd maar waar meestal helling af... dat de auto even "Stottert". Als ik het gas intrap dan komt ie uiteindelijk wel, maar kost even moeite. Zodra de weg vlak is en/of ik boven de 2500 toeren kom is en blijft het probleem weg.

Het gedrag doet zich ook voor op benzine. (Starten doet ie altijd op Benzine)

Wat is er gewijzigd:

- Distributie
- Multiriem
- Lambdasonde
- Olie wissel

Wat kan dit veroorzaken?

Lijkt erop dat de ECU het niet helemaal snapt of zo.

Moet de nieuwe Lambda worden ingeregeld of zo?

Alle tips welkom.
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Bostel

Stotteren is niet goed maar ik dacht dat stationair 800/850 wel goed was, dat doet de mijne trouwens ook.  :)

Weer te snel gelezen, had koude start niet gezien. Bij koude start mag het toerental wel iets hoger zijn.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

hilko73

Bij het vervangen van de lamdasonde is het (bij oudere auto's) meestal handig om ook de ECU te resetten. Kun je simpel doen door een minuut of 10 de accupolen los te gooien. Daarna starten en de motor gewoon een tijdje stationair laten draaien.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

-D©©©L-

Citaat van: macfocus op 04-01-2015 15:04:09
Hoi,

V70 Classic 2.5 10v LPG.

Gisteren hebben we de auto een grote beurt gegeven en sinds dat moment klopt er iets niet meer.


Ik merk dat de auto bij een koude start niet lekker stationair loopt (te laag denk ik). Hij loopt ± 800/850 toeren. Even een beetje gas en de ECU regelt beter en het toerental loopt op naar ± 950/100 en is dan netjes regelmatig.

Ook merk ik dat tijdens rijden (±100km/u tussen de 2000/2500 toeren, niet accelereren) en vreemd maar waar meestal helling af... dat de auto even "Stottert". Als ik het gas intrap dan komt ie uiteindelijk wel, maar kost even moeite. Zodra de weg vlak is en/of ik boven de 2500 toeren kom is en blijft het probleem weg.

Het gedrag doet zich ook voor op benzine. (Starten doet ie altijd op Benzine)

Wat is er gewijzigd:

- Distributie
- Multiriem
- Lambdasonde
- Olie wissel

Wat kan dit veroorzaken?

Lijkt erop dat de ECU het niet helemaal snapt of zo.

Moet de nieuwe Lambda worden ingeregeld of zo?

Alle tips welkom.

Welk type LPG installatie zit erin ?

The Demon

Citaat van: hilko73 op 04-01-2015 15:52:25
Bij het vervangen van de lamdasonde is het (bij oudere auto's) meestal handig om ook de ECU te resetten. Kun je simpel doen door een minuut of 10 de accupolen los te gooien. Daarna starten en de motor gewoon een tijdje stationair laten draaien.
Met de polen los halen reset je niets!

Bostel

Maar ook zonder reset zou de ecu zich moeten aanpassen aan de nieuwe lambdasonde als ik het goed heb, alleen kan dit wel even duren.
Er zit toch wel de juiste sonde in?
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

remeeus

Ik zou de timing van de distributie nog eens nalopen, dit is toch wel de eerste verdachte.
De ECU regelt wel bij, daar merk je meestal niks van.

Groetjes Pim

macfocus

Citaat van: remeeus op 04-01-2015 18:47:35
Ik zou de timing van de distributie nog eens nalopen, dit is toch wel de eerste verdachte.
De ECU regelt wel bij, daar merk je meestal niks van.

Groetjes Pim

Nemen we zeker mee in het zoeken. Al ben ik er vrij zeker van dat ie niet is versprongen oid. Is echt heel zorgvuldig gedaan.

Citaat van: Bostel op 04-01-2015 18:41:18
Maar ook zonder reset zou de ecu zich moeten aanpassen aan de nieuwe lambdasonde als ik het goed heb, alleen kan dit wel even duren.
Er zit toch wel de juiste sonde in?

Ja er zit de juiste sonde in (voor zover ik dat kan weten dan), heb de leverancier gevraagd om mijn bestelling te verifiëren tegen VIN en motorcode. Hebben ze gedaan met positieve uitslag.
Er zit nu overigens een NGK sonde in.
Citaat van: -D©©©L- op 04-01-2015 16:37:48
Welk type LPG installatie zit erin ?

De gasinstallatie is een SGI/Teleflex uit 2009 met een AG verdamper.


Ben zojuist even een rit wezen maken van 2 x 65 km snelweg.
Kon het probleem niet meer 100% reproduceren... maar meen wel "iets" te merken. Probleem is natuurlijk dat je nu overal op gaat letten....
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

hilko73

Citaat van: The Demon op 04-01-2015 17:51:13
Citaat van: hilko73 op 04-01-2015 15:52:25
Bij het vervangen van de lamdasonde is het (bij oudere auto's) meestal handig om ook de ECU te resetten. Kun je simpel doen door een minuut of 10 de accupolen los te gooien. Daarna starten en de motor gewoon een tijdje stationair laten draaien.
Met de polen los halen reset je niets!
Sorry, Volvo new-be... ;D

Dan nog heb ik altijd de ecu gereset na een lambdawissel, was wel bij oudere auto's en geen Volvo, maar dat zal je duidelijk zijn.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

BBS

Citaat van: macfocus op 04-01-2015 19:07:59
Citaat van: remeeus op 04-01-2015 18:47:35
Ik zou de timing van de distributie nog eens nalopen, dit is toch wel de eerste verdachte.
De ECU regelt wel bij, daar merk je meestal niks van.

Groetjes Pim

Nemen we zeker mee in het zoeken. Al ben ik er vrij zeker van dat ie niet is versprongen oid. Is echt heel zorgvuldig gedaan.

Citaat van: Bostel op 04-01-2015 18:41:18
Maar ook zonder reset zou de ecu zich moeten aanpassen aan de nieuwe lambdasonde als ik het goed heb, alleen kan dit wel even duren.
Er zit toch wel de juiste sonde in?

Ja er zit de juiste sonde in (voor zover ik dat kan weten dan), heb de leverancier gevraagd om mijn bestelling te verifiëren tegen VIN en motorcode. Hebben ze gedaan met positieve uitslag.
Er zit nu overigens een NGK sonde in.
Citaat van: -D©©©L- op 04-01-2015 16:37:48
Welk type LPG installatie zit erin ?

De gasinstallatie is een SGI/Teleflex uit 2009 met een AG verdamper.


Ben zojuist even een rit wezen maken van 2 x 65 km snelweg.
Kon het probleem niet meer 100% reproduceren... maar meen wel "iets" te merken. Probleem is natuurlijk dat je nu overal op gaat letten....

Ik zou zelf voor uitsluitend een Bosch lambdasonde gaan...
Volvoloos....

macfocus

Citaat van: BBS op 04-01-2015 19:43:10
Ik zou zelf voor uitsluitend een Bosch lambdasonde gaan...

Kun je dat onderbouwen?
Wil best geloven dat iets beter is, maar dat is zo lastig zo ; )
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

vincen tdi

Onze roffels schijnen het op niet "originele" sensoren uitermate slecht te doen.

Bosch lambda's zijn origineel voor 20v en turbo
10v is meen ik Denso, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

-D©©©L-

Kijk even goed naar de vacuum slang tussen verdamper en spruitstuk. Deze willen nog wel eens week worden en dichtgetrokken worden.

Bosch maakt overigens ook gewoon universele lambda sensoren. Meen dat het voor de 10V model LS07 moet zijn. Voor een T5 is het iig de LS05

volvobug

Citaat van: vincen tdi op 04-01-2015 20:16:46
Onze roffels schijnen het op niet "originele" sensoren uitermate slecht te doen.

Bosch lambda's zijn origineel voor 20v en turbo
10v is meen ik Denso, maar dat weet ik niet helemaal zeker.


10V is NTK (NGK), geen bosch of denso. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38122.msg805860.html#msg805860

-edit: typo
Handtekening? 85011806 en Saffronie.