Distrubitieriem en zoveel mogelijk preventief vervangen

Gestart door j3r03n, 27-01-2015 11:38:17

Vorige topic - Volgende topic

j3r03n

Riem, spanrollen en waterpomp zijn vervangen. Volgens mij hoor ik de kleppen. Ik vrees een tandje versprongen. Straks de boel maar weer opentrekken om te kijken.

Edit
Alles staat nog exact hetzelfde als daarstraks en zoals bij de vorige riem.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

RoelNL

De spanner had je goed afgesteld?

Geen foutmeldingen?

Als de merktekens gewoon goed staan dan hoeft er niets mis te zijn, tenzij je het nokkenastandwiel ook los hebt gedraaid maar dat kan ik me niet voorstellen.

Als je in de buurt van Sliedrecht woont wil ik wel even langskomen om mee te kijken.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

j3r03n

Zo, dat was een spannend weekje. Het tikken wat de motor deed na de wissel van distributieriem, rollen en waterpomp baarde me zoals gezegd zorgen. Ik had voor de start met de nieuwe riem alles veelvuldig en zorgvuldig gecontroleerd en na de start stond alles nog exact hetzelfde als daarvoor en zoals bij de vorige riem. What has happened here? Ik zou zweren dat er iets goed mis was. Maar merktekens liegen niet. De 'naald' van de spanner stond wel een beetje uit het midden, verder dan ik hem had gemonteerd. Bij het loshalen van de vorige riem stond de spanner een eind verder naar rechts, zeg maar in de 50C graden stand, dus daar schrok ik niet zo van.

Toen snelde RoelNL me te hulp, nog dezelfde dag (en vergezeld van schitterende R)! Hij verzekerde me dat als hij op tijd staat, en daar leek het verdraaid veel op vond hij ook, er niets kon zijn gebeurd. Ik kon het alleen maar roerend met hem eens zijn. Maar ik kon het toch niet loslaten. Ik had mijn motor horen lopen en dat klonk gewoon niet senang. Aan de andere kant, er zat weinig olie in het blok en, zo merkte Roel terecht op, zit de oliepomp min of meer aan de verkeerde kant als de auto alleen met de rechterzijde omhoog staat. De olie loopt dan immers naar de linkerzijde. Ik had er wel net voor de start nog een half litertje bij gekiept. Was er sprake van een oliekwestie?

Roel heeft me met raad en daad bijgestaan, waarvoor hulde :eusa_clap: :eusa_clap:. Hij heeft een nokkenasblokkeertool gemonteerd om echt zeker te zijn van onze zaak. De merktekens kwamen wederom zo te staan zoals ze hadden gestaan. Bij het loshalen van de riemspanner merkte Roel op dat deze wat te strak stond aangedraaid. Ik kon er ook niet met mijn momentsleutel tussen dus had 'm niet op moment gezet, maar op gevoel een beetje meer dan de boutjes van de waterpomp, die had ik wel op moment vastgezet. Na het loshalen van de riemspanner viel deze spontaan uit elkaar, de veer en alle onderdelen zo los in de hand. Merde! Encredible!! :eusa_wall: Zo vast had ik 'm toch ook weer niet gedraaid. Wel super dat dit nu gebeurde en niet in gemonteerde en draaiende toestand.

Het betrof hier overigens een Gates riemspanner, uit de Gates distributieset. Ik had elders gelezen dat Gates wordt geleverd met INA onderdelen, wat ten dele waar was want de statische rol is wel van INA. De riemspanner helaas niet. Op zoek naar een nieuwe riemspanner. Niet leverbaar door de dealer, alleen nog maar leverbaar in complete sets. Dan maar opzoek naar een INA riemspanner in de buurt. (Op de Volvo riemspanner die ik had gedemonteerd stond overigens ook het INA logo.) Uiteindelijk eentje gevonden voor vijf tientjes bij Brezan, zelfde dag leverbaar (dank aan mijn broer voor de snelservice 8)).

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Na ons sleutelavontuur hebben we eerst gestart zonder ontsteking, daarna met. Na wat hindernissen startte hij, maar met dezelfde tik. Hij liep niet helemaal lekker vonden wij en al helemaal niet tijdens de overschakeling op gas, en weer terug op benzine hetzelfde verhaal. Daarna herstelde hij zich wel weer, maar we waren er niet gerust op. Er klopte iets niet. Is dat tikken nou wel of niet OK? Hij staat wel op tijd, dat wisten we zeker. Maar die tik klinkt niet goed. Met een unanieme overwegend negatieve eindconclusie gingen we ieder ons weegs. Balen.

De andere dag alleen en op automatische piloot aan het werk om de verdoemde testrit te kunnen maken. Starten, hetzelfde tikken, toch maar voorzichtig rijden. Hij staat immers op tijd dus wat kan er nu nog fout gaan. Motor draait goed rond en houdt niet in, sputtert niet, niets van dat al. Na 5 á 10 minuten was het tikken weg :o. Zo nog een kwartier heel rustig gereden. Voorzichtig wat meer gas gaan geven, goede respons, en heel rustig aan nog wat opgebouwd. Volop vermogen en geen centje pijn.

Alles in orde, vooralsnog. Maar wat is hier nu gebeurd? Is er iets beschadigd, een beschadigde klep die zichzelf (deels) heeft hersteld? In theorie niet mogelijk omdat alles steeds op tijd stond. De riem is ook nooit versprongen, tenzij hij ook weer stiekem is teruggesprongen ;).
Of was het gewoon een gebrek aan olie op de juiste plaats? Wie het weet mag het zeggen. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ons avontuur (voorlopig) goed is afgelopen :eusa_dance:

Dank voor alle tips, met name de howto's van RazorX en Volvobug bleken bijzonder nuttig!

volvobug

Fijn dat het opgelost is. Je zou toch bijna denken dat het aan de hydraulische klepstoters heeft gelegen, aannemende dat jouw blok die heeft.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

razorx

Ik sluit me zonder er bij te zijn geweest in eerste instantie aan bij de twee voorgaande posts.
Als een klep je zuiger heeft geraakt zou je dat echt wel merken. ;)

En als eeuwig, just to be sure: Er is maar één echt referentiepunt qua distributie: De Volvo markeringen. Als ik het zo lees deden jullie het netjes, maar er kan niet genoeg op gehamerd worden. :)

j3r03n

Eensch!

"En onthoudt kinderen, gij zult altijd de Volvo markeringen gebruiken."