acculampje brand als auto uit is!!

Gestart door fozzy164, 22-01-2005 11:56:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fozzy164

hallo beste dames en heren, een vriend  zijn 850 van 92' heeft een raar probleem met zijn lampje van de laadstroom(accu),die gaat branden(continue) als je auto uitzet,en gaat weer uit zodra je de auto weer start !! auto start overigens perfect! wat zou dit kunnen zijn?

groetjes Fozzy

Reitse

Auto van het contact halen, gaat lampje ook uit :P
Als je auto uitzet draait de dynamo ook niet meer waardoor er geen laadstroom is, lampje aan....

Zippo

Citaat van: Reitse op 22-01-2005 17:58:36
Auto van het contact halen, gaat lampje ook uit :P
Als je auto uitzet draait de dynamo ook niet meer waardoor er geen laadstroom is, lampje aan....

Zou kunnen................ ???

Maar euh ik denk dat je de koolborstel bijna op hebt!
Kun je mee door blijven rijden, maar dan laad de dynamo niet meer bij en raakt de accu leeg.... de motor wil dus niet meer lopen....
D.w.z als je meer gebruikers aan hebt gaat ie harder branden???

Hieronder een kleine toelichting...

Tijdens het draaien van de dynamo wordt een klein deel van de opgewekte stroom gelijkgericht in aparte dioden t.b.v. de rotor-bekrachtiging (de "velddioden"). Bij het opstarten van de dynamo is die stroom voor de velddioden er niet en zal die van buiten moeten worden aangevoerd. Dat gebeurt via het contactslot en een lampje als weerstand, het "laadstroomcontrolelampje".

Bij het opstarten wordt via het laadstroom-controlelampje energie toegevoegd aan de rotor van de dynamo via de "D+" aansluiting. Als de dynamo een bepaald minimum toerental bereikt, zal er voldoende vermogen in de dynamo worden opgewekt om de energievoorziening van de koolborstels over te laten nemen door de velddioden. Het laadstroomcontrole-lampje gaat dan uit omdat het aan weerszijden een nagenoeg gelijke spanning krijgt.

Je begrijpt nu dat het laadstroomcontrolelampje van cruciale betekenis is voor het functioneren van de dynamo. In volgorde van belangrijkheid geven we onderstaand aan waartoe het laadstroomlampje dient:

-het bekrachtigen van de rotorspoel tijdens het starten van de dynamo.
-indicatie wanneer de energieproductie begint.
-het aangeven van storingen in de dynamo.


Het laadstroomcontrolelampje moet een minimum grootte hebben om de juiste hoeveelheid energie voor de rotor te kunnen geven. Een lampje van 2-3 Watt is een minimum vereiste. Er zijn dynamo's met een ingebouwde regelaar en met een losse regelaar. De werking blijft in principe gelijk. Alle moderne Bosch-typen dynamo's met ingebouwde regelaar regelen de min van de toegevoerde spanning aan de rotor. Vrijwel alle overige merken en de Bosch dynamo's met losse regelaars regelen de plus van de toegevoerde spanning aan de rotor. Dit verschil lichten wij verderop toe i.v.m. het gebruik van scheidingsdioden.

Zippo

fozzy164

in ieder geval bedankt ik zal het hem vertellen wat jullie denken wat het is,dan kan hij kijken wat hij gaat doen. of zelf repareren of naar de garage

groetjes Fozzy

fozzy164

lampje brand ook met de sleutel uit het contact! als hij s'avonds thuis komt en s'morgens weer gaat werken brand het nog. dan start hij,en dan is het lampje weer uit!!!  


groetjes Fozzy

janmulder

Ik heb zelf ooit eens een Porsche  924 gehad met hetzelfde probleem, na lang zoeken bleek dat er een verkeerd wattage lampje inzat! (in dashboard) juiste lampje erin en weg storing!

thuur

Ik heb er een tijdje over zitten nadenken, maar in principe kan dit dus gewoon niet. De uitgebreide uitleg van Zippo meegenomen (mooi verhaal!).. Sleutel uit = geen ontsteking = geen draaiende motor = geen controle op laadspanning in normale omstandigheden.

Dus het lampje zelf nakijken (zie vorige post) lijkt me aan de orde! Of een vorige eigenaar heeft zelf 'iets' gedaan aan de bedrading oid..


Gr 8)

Reitse

Zou er misschien ergens een relais blijven hangen ofzo?

fozzy164

Hallo mannen,mijn kameraad heeft zijn roffel naar de garage gebracht en nu bleek dat er iets met de dynoma niet in orde was,maar wat dat nu met dat lampje is snappen ze ook niet. ze zijn druk aan het zoeken hoe het mogelijk is dat het lampje brand als de sleutel eruit is,en weer uit gaat als je auto start!! ik laat het nog wel horen wat het was!

Ps  ik heb ook pech met mijn 850, na hem gekocht te hebben 2 maandjes terug bleek dus dat er veel dingen niet in orde waren! krukaskeering lek,remklauw doormidden!!!,uitlaatspruitstuk kapot,distributieriem versleten en zo nog een paar van die dingetjes!! en nu is volgens mij de schakelstanden sensor ook naar de haaien!!!!! pff maar ondanks alles is het toch een heerlijke wagen om mee te tuffen!!


Groetjes Fozzy

thuur

Citaat van: Reitse op 26-01-2005 23:41:06
Zou er misschien ergens een relais blijven hangen ofzo?

Volgens mij zit er geen relais tussen. Zodra je de sleutel uit het contact trekt zie je meteen het lampje branden. Zodra de motor geheel tot stilstand is gekomen dooft het lampje.. Relais is aan of uit. Bovendien zou het relais dan wel altijd goed werken als je de motor start.


Gr 8)

855-Champagne

Denk dat er een diode stuk is en die een srtoompje doorlaat waardoor het lampje gaat branden.

mr T

Citaat van: 855-Champagne op 27-01-2005 19:52:40
Denk dat er een diode stuk is en die een srtoompje doorlaat waardoor het lampje gaat branden.

Volgens mij brand het lampje op een verschilspanning tussen je dynamo en je contactslot. Vanuit de gelijkrichter zitten er diodes in een brug tussen, maar het lijkt me eerder een lekspanning in je contactslot.
Gr. Marcel

mark20v

Misschien een defect contactslot?

gr Mark
Volvo separates men from the boys  

fozzy164

hee mannen,jullie hadden indd gelijk ja,de dynamo was verbrand! helaas niet meer te maken moest nieuwe op voor 500 euries!!! met monteren.nu lampje ook weer uit ja.  
groetjes fozzy

Zippo

Zozo!!
Dan is dat ook weer opgelost! ;)