welke schokdempers achter 850 estate?

Gestart door citroen, 06-02-2015 14:44:49

Vorige topic - Volgende topic

citroen

Hoera, mijn roffel komt zonder veel kleerscheuren door de apk!!
Nu de papieren nog vinden; de huidige eigenares kan ze niet vinden......
Zo rij ik al een tijdje rond op haar naam, maar hij moet een keer overgezet worden en afgemeld natuurlijk.

Naast wat lampjes, bandjes( bekend en al ergens op de kop getikt) en ruitenwissers, moet er 1 schokbreker achter vervangen worden omdat die lekt.
Goeie auto verder volgens de monteur.

Nou is mijn vraag A welke schokbreker moet er in en B moet dat dan beide kanten?
Ik neig naar het laatste maar volgens de monteur ( geen volvogarage) is 1 kant prima.

Hij had het over die zgn niveaumats, en die zijn erg duur. A weet ik niet wat er nu in zit en B of ik dat wel nodig heb. Ik heb geen trekhaak voor sleurhutten en aanhangers. ( als ik het goed heb a.h.v. de foto's die ik in een andere treat zag zijn het wel degelijk niveaumats. Een geribbelde hoes naar onderen, beide gescheurd overigens. Als het nivomats zijn zullen ze er beiden uitmoeten omdat je niet aan 1 kant een gewone en aan de andere kant een niveaumat kunt hebben. Heb ik dat goed?

Kan er gewoon een eenvoudig schokbrekertje in zoals estateservices e.a ze aanbieden tussen de ca 60 en 80 euro?

Ander advies?

UserID25761

als je niveaumats vervangt voor gewone schokbrekers moet je de veren ook vervangen

volvobug

Het demperlichaam van een nivomat is ruim 7cm doorsnede, dat is zo gecontroleerd onder de auto. Normale dempers zijn kleiner in diameter. Dit, om te bepalen wat je er nu onder hebt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

kulk

Even op ebay.de kijken, ik heb weleens setjes (inclusief veren) voorbij zien komen daar

UserID6342

Gebruikt zijn er her en der ook nog wel goede nivomats te vinden, maar als je om gaat bouwen naar normale schokkers, heb je ook andere veren nodig en andere rubbers waar de schokkers mee vast zitten aan de binnenzijde en de veerschotel om de veren mee vast te zetten.

Ombouwen kost je dan;

Veren 2x
Schokkers 2x
Montageplaat 2x
Veerschotel 2x

citroen

Jongens bedankt voor de respons!

Ik ben eruit; het zijn idd nivomats en het toeval wil dat estateservices een paar heeft liggen voor 125 euro. Die heb ik meteen besteld.
Scheelt veren, rubbers, etc. Hou ik een demper over voor reserve ook nog.........En nader beschouwd zal ik met mijn meubels en materialen zo.n niveauregeling ook wel nodig hebben. Het is tenslotte geen citroen :)

Nog een ander vraagje: waar kan ik dat bekende tandwieltje bestellen voor de teller die nu ineens blijkt stil te staan. Ik zag genoeg info over het (de)monteren, dus dat durf ik wel aan.

Dus vandaag is 1 ding zeker: ik ben toegetreden tot de club van roffelaars...!!!

glenfiddich1983

125 euro is erg netjes voor goeie nivomats, dacht ik! :D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

850blues

Citaat van: citroen op 06-02-2015 15:38:52
Nog een ander vraagje: waar kan ik dat bekende tandwieltje bestellen voor de teller die nu ineens blijkt stil te staan. Ik zag genoeg info over het (de)monteren, dus dat durf ik wel aan.

Als je snel bent kan ES die nog bij die bestelde nivomats toevoegen: KLIK
;) 
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

citroen

Mooi bedankt voor de tip. Ik heb het wieltje meteen besteld.

Of de nivomats nog een tijdje mee willen is te hopen natuurlijk. Zal wel geen garantie op zitten denk ik.

citroen

Kijk, het loopt gesmeerd met deze roffel, alles komt eraan....op het juiste moment.
De nivomats zijn al verstuurd, wieltje in een envelop er achter aan.

Nog een lijstje te doen, maar waarom is het zo g*v*d koud..!!!!!!!!!
Net de ruitenwissers verwisseld en m'n vingers vriezen er bijna af!

lijstje;

motoronderhoud;

OLIE natuurlijk 10W40, ik vind het verder best na de discussie over olie.
filters, bougies. Nog een aanbeveling voor welk merk/type bougie?
Gasklephuis reinigen
Toestand carterventilatie bekijken.
Achterklep gasveren
Bekleding achterklep vastzetten
Achterlampunits vervangen. Deze zijn bijna wit en ondoorzichtig. Op MP een mooie set besteld voor 50 euro.
Kachelradiateur.
Dashboard bovenbekleding vastzetten. De lichtgrijze mantel is boven het kastje omhoog gekomen. Losgelaten dus van het hardere kunststof.
Denk dat ik het met een fohn moet verwarmen en terugbuigen/vastlijmen. Tis te proberen.
Binnenverlichting werkt niet op deurschakelaars. ???
Achterbakbekleding vervangen.
Rolhoes vinden.
Weet iemand nog een volvo sloper in mijn buurt (arnhem/nijmegen)

UserID6342

Carterventilatie gewoon vervangen (niet bekijken !), bougies origineel Volvo houden (heeft Estate overigens ook ;D

henry classic v70

Inderdaad originele bougies gebruiken, niet omdat men nou ontzettend origineel geobsedeerd is maar omdat de 5 cil. daar het best op loopt. Wat betreft onderdelen bij jou in de buurt zijn dat Dirk342 en Arjen850
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

850blues

Citaat van: Dirk342 op 06-02-2015 19:00:54
bougies origineel Volvo houden (heeft Estate overigens ook ;D

En als je die hebt besteld, dan wijs ik je daarna weer op de Achterklepbekleding reparatieset die Estate ook verkoopt :eusa_whistle:
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

citroen

Wel heren, ik wacht maar even met bestellen geloof ik. Er komt steeds wat bij. Dat montagesetje voor de bekleding van de achterklep kan ik wel gebruiken.
Echte volvo bougies natuurlijk.......nog wat vergeten? Estate gevraagd even alles bij elkaar te zoeken voor de carterontluchting, werd er niet wijs uit.

Gasveren besteld bij franssenautoonderdelen; er komt van alles naar me toe.

Nog een SC 805 radio ( met nieuwe lampjes!!!) gescoord via markplaats, dan begint het plaatje aardig compleet te worden.

Alleen nog een tip nodig voor de bekleding van de bagagebak. Die houten platen moeten opnieuw overtrokken worden, maar met wat?

iemand een idee?

WhizzMan

De huidige eigenaresse kan voor een paar tientjes bij het RDW nieuwe papieren bestellen.