uitlijnen weinig resultaat

Gestart door Edj, 17-02-2015 10:47:07

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Heb je gevraagd om die wielvlucht anders te zetten? Die lijkt me buiten bereik te zitten, maar gebeurt wel vaker op wens m.i.

Edj

Citaat van: classicT5 op 18-02-2015 17:06:28
Heb je gevraagd om die wielvlucht anders te zetten? Die lijkt me buiten bereik te zitten, maar gebeurt wel vaker op wens m.i.

Nee dat was niet mijn wens. Volgens hun was er geen mogelijkheid deze af te stellen bij deze auto. Gelukkig zijn de afwijkingen  links en rechts wel even groot
Ex '97'98 V70tdi    Ex V70d5 black sapphire   Ex XC90 D5

UserID6342

De getallen op het rapport (als uitvals basis voor de uitlijner) zijn niet van een Classic maar van een N !!

De ideale sporing voor een classic is op 10 aan beide voorzijde en 20 in het totaal !!

KIM

In ieder geval is er in de uitlijning geen aanleiding te vinden die tot trekken in het stuur zal leiden. Eventuele overmatige bandenslijtage en cuppen zou nog wel kunnen.

WhizzMan

Sowieso is er niets aan bijgesteld wat merkbaar zou moeten zijn. Als ik er geld op zou moeten zetten zou ik je nivomats verdenken. Als je zelf kan sleutelen kan je ze van kant wisselen. Trekt ie dan de andere kant op, dan weet je waar je aan toe bent...

Edj

Citaat van: Dirk342 op 18-02-2015 17:40:51
De getallen op het rapport (als uitvals basis voor de uitlijner) zijn niet van een Classic maar van een N !!

De ideale sporing voor een classic is op 10 aan beide voorzijde en 20 in het totaal !!

Nu je het zegt... staat er ook boven 2000-07 V70R!

Ex '97'98 V70tdi    Ex V70d5 black sapphire   Ex XC90 D5

626Ronin

maar er staat óók S70/V70.. en die is tot 2000..?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

UserID6342

Geheel ander platform qua uitlijning....

Niet meer heen gaan dus want gaat niet goed zo aan de getallen te zien !

KIM

Citaat van: WhizzMan op 18-02-2015 19:13:51
Sowieso is er niets aan bijgesteld wat merkbaar zou moeten zijn. Als ik er geld op zou moeten zetten zou ik je nivomats verdenken. Als je zelf kan sleutelen kan je ze van kant wisselen. Trekt ie dan de andere kant op, dan weet je waar je aan toe bent...

Ik kan geen verandering in de uitlijning van de auto bedenken die als gevolg van verschil in nivomats ontstaat. Ik zou er mijn geld niet op zetten.
Echt trekken in het stuur zal alleen door de vooras veroorzaakt kunnen worden.

Heb je de banden voor als eens van links naar rechts en rechts naar links verwisseld? Als de auto de andere kant op trekt zit het in de banden. Je zal de eerste niet zijn.

626Ronin

moet je niet met draairichting gebonden banden doen he? dan moet je ze eerst op velg omkeren..
(of eerst kijken wat voor-achter doet of nog beter, een setje "known goods" (set waarvan je weet dat ie goed is, onder een goeie auto vandaan) eronder..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

UserID6342

Even de juiste getalletjes erbij pakken voor een AWD classic, zo uit Vida:

Camberhoek vooras:

Controleer de camberhoek aan beide zijden.
Juiste waarde: 0° ± 1,0°. Voor de C70 is het volgende van toepassing: -0,5° ± 1,0°.
De camberhoek mag maximaal 0,2°±0,7° variëren tussen de linker- en rechterwielen.
Als de camberhoek buiten deze waarden valt: zie voor auto's tot en met modeljaar 1993 Camberhoek, afstellen t.e.m. 1993 , zie voor auto's vanaf modeljaar 1994 Camberhoek, afstellen .

Casterhoek vooras:

Controleer de casterhoek aan beide zijden. Juiste waarde: 3,35° ± 1,0°. De casterhoek mag niet meer dan 1,0° variëren tussen de linker- en rechterzijden.

Sporing vooras:

Toespoor
Juiste waarde: 0,33° ± 0,1° gemeten over beide wielen.
De afwijking tussen de wielen mag niet hoger zijn dan 0,1°.
De metingen worden verricht als hoekmeting ter hoogte van de naaf of als het verschil in mm tussen de voorste en achterste rand van het wiel bij punten A, B of C (respectievelijk het loopvlak van de band, de binnenkraag en de flens van de velg).
Voorbeeld. De afmeting bij A moet 3,6 ± 1 mm groter zijn dan bij a.

A - a  B - b  C - c  
15-inch wiel  3,6 ± 1,0 mm
(0,14" ± 0,04")  2,9 ± 0,9 mm
(0,11" ± 0,04")  2,4 ± 0,7 mm
(0,09" ± 0,03")  
16-inch wiel  3,6 ± 1,0 mm
(0,11" ± 0,04")  2,5 ± 0,8 mm
(0,10" ± 0,03 mm)  
17-inch wiel  3,6 ± 1,0 mm
(0,11" ± 0,04")  2,7 ± 0,8 mm
(0,11" ± 0,03")  

Camberhoek achteras:

De nominale camberhoek dient -0,25° ± 0,75° te bedragen.
Als de camberhoek de toegestane toleranties overschrijdt, controleert u de dwarsgeplaatste draagarmen op beschadigingen.

Sporing achteras:

Controleer of de instrumenten op de voor- en achteras goed op elkaar zijn afgesteld. Dit is van belang voor de afstelling van het toespoor ten opzichte van de symmetrie-as.
Het juiste toespoor bedraagt 0,1° ± 0,2° over beide wielen.
De afwijking ten opzichte van de symmetrie-as (veerpoothoek) mag maximaal 0,25° bedragen.

Auto is dus, per definitie, uitgelijnd met de verkeerde getallen (want verkeerd platform gekozen) !  Mooi terug gaan dus !

KIM

Citaat van: 626Ronin op 19-02-2015 08:43:10
moet je niet met draairichting gebonden banden doen he? dan moet je ze eerst op velg omkeren..
(of eerst kijken wat voor-achter doet of nog beter, een setje "known goods" (set waarvan je weet dat ie goed is, onder een goeie auto vandaan) eronder..

Dat zal voor een klein stukkie weinig uitmaken hoor. Over de werking van de achterbanden kun je ook niet zeker zijn. Als daar hetzelfde fenomeen in aanwezig is, verandert er wellicht niets aan het rijgedrag van de auto.
Met omkeren heb je gelijk de uitslag: Als er niets verandert in het rijgedrag dan zit het niet in de auto.

WhizzMan

Citaat van: KIM op 19-02-2015 08:34:48
Citaat van: WhizzMan op 18-02-2015 19:13:51

Ik kan geen verandering in de uitlijning van de auto bedenken die als gevolg van verschil in nivomats ontstaat. Ik zou er mijn geld niet op zetten.
Echt trekken in het stuur zal alleen door de vooras veroorzaakt kunnen worden.

Ik heb een setje nivomats liggen waarbij je auto een kant op gaat trekken als je die monteert. Hoogteverschil na een minuutje of 10 was wel een centimeter of twee en een van de twee is ook "met de hand" in te drukken. Als je het echt niet gelooft mag je ze op je eigen auto monteren op het uit te proberen.

KIM

2 cm is dus al zichtbaar aan de auto. Dan is trekken inderdaad niet onlogisch.
Ik blijf bij mijn standpunt want je noemt dus wel een heel extreem geval. De uitlijngegevens zouden hier ook al wat van weer moeten geven als een dergelijk probleem met de nivomats aanwezig zou zijn.

WhizzMan

Citaat van: KIM op 20-02-2015 01:11:12
2 cm is dus al zichtbaar aan de auto. Dan is trekken inderdaad niet onlogisch.
Ik blijf bij mijn standpunt want je noemt dus wel een heel extreem geval. De uitlijngegevens zouden hier ook al wat van weer moeten geven als een dergelijk probleem met de nivomats aanwezig zou zijn.

De topicstarter heeft al gemeld dat hij de auto "laag" vind hangen. Hij heeft niet gemeld of hij ook gemeten heeft of er hoogteverschil is. Los van dat, statische hoogteverschillen kunnen los staan van dynamische effecten tijdens in/uitveren. De topicstarter heeft ook al aangegeven dat bij het rijden over hobbels met 1 kant de auto links duidelijk anders reageert dan rechts. Allemaal dingen die mij nog steeds het idee geven dat de nivomats de oorzaak kunnen zijn. Zolang de topicstarter dit niet uitsluit lijkt het me nog steeds een van de meest voor de hand liggende oorzaken.