Stilte in Turbo-land

Gestart door Godefroy, 19-02-2015 14:30:51

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Mnou dan staat die turbo in ieder geval niet vast, dan zou hij altijd vacuum moeten trekken. (zeg maar als een NA motor).
Vraag me af hoe slecht die turbo werkelijk is dan. Heb je last van blauwe walmen achter de auto?

Godefroy

Beetje blauwe rook, geen walm, alleen even bij starten van koude motor. Olie verbruik: ~1 ltr/3000 Km. Uitlaateinde (sierstuk) licht vettig en donker grijs, dat wel.

V70geRwin

Wat zijn alle relevante slangen die vervangen zijn?

Godefroy

Alle rubber (hoeveel?) van en naar de turbo, behalve lucht inlaat/uitlaat en intercooler in/uit. Die zijn Ok volgens hen. Maar zonder afpersen? Alleen visueel is niet echt betrouwbaar.

V70geRwin

Citaat van: Godefroy op 23-02-2015 19:28:13
Alle rubber (hoeveel?) van en naar de turbo, behalve lucht inlaat/uitlaat en intercooler in/uit. Die zijn Ok volgens hen. Maar zonder afpersen? Alleen visueel is niet echt betrouwbaar.

Goed nakijken dan, je zult niet de eerste zijn met een scheur die pas na goed zoeken opvalt.

En de dunne vacuum slangetjes?
Die van de turbo naar de Turbo Controle Valve (TCV) en naar inlaatspruitstuk...

konniekip

Ik zou eerst Maar eens naar het vacuüm slangetje bij de linker koplamp kijken en daarna alle overigen.
kan me niet voorstellen dateen turbo vast staat.
mocht het echt de turbo zijn dan heb ik nog n goed compressorhuis voor je

Godefroy

Net terug van dealer. 2,5 uur onderzoek. Resultaat: Turbo-as gangbaar gemaakt, zat vast. Na starten geen turbo-probleem meer, kwam vol in. Probleem opgelost, dachten ze. Bij proefrit: na ~400 mtr is de turbo warm gereden en zie daar: alle druk weg. Op de brug, uitlaat eraf en kijken/voelen => turbine-as muurvast. Conclusie: ernstig uitgelopen lagers. Op de brug was geen (zichtbaar) plaatje te zien wat voor type deze luchtpomp is. Wel met een rechte flens.
Keuze oplossing: een gereviseerde zelfde type, binnenwerk vernieuwen (info Remeeus) of 2de hands via het forum. Ik zal toch eerst deze turbo moeten uitbouwen om te zien waar ik mee te maken heb alvorens een andere, of binnenwerk, te regelen. Thuis op het garagepad + twee steuntjes voor en op n'm rug in het grind. Daar word ik niet vrolijk van (wel koud).
Gaarne advies hoe dit handig aan te pakken. Indien ik hier de turbo toch zou uitbouwen kan er niet meer mee gereden worden (!) en staat deze hier zo lang als tot een werkende turbo weer ingebouwd kan worden.
Hamvraag: wie heeft gelegenheid en wil de moeite nemen mij te helpen met info, repareren en/of ruimte. Afstand vanuit Santpoort Zuid mag geen onoverkomelijk probleem zijn. Ik heb helaas geen "sleutelruimte". Ik ben wel handig en uitgebreide sleutel-ervaring, daar zal het niet aan liggen.

PimR

Ik zou je wel willen helpen, ik heb een aardige klusruimte met brug vlakbij amersfoort.

Al zou ik toch niet met een vastgelopen turbo gaan rijden! Zowizo snap ik niet dat een dealer notabene jou op pad stuurt met een turbo die "gangbaar" gemaakt is!?!?

Piet

Dat is inderdaad een extreem vaag verhaal.
Als een turbo vastloopt is er iets zeer behoorlijk mis!
Je kan dan natuurlijk nooit hem "lgangbaar maken" en hem vervolgens weer tegen de 200.000 toeren per minuut laten draaien en dan denken dat dat wel goed zal gaan.....
De goedkoopste optie voor een nieuwe turbo is een nieuwe originele core (cartridge) via ebay van Nickel_Sport kopen en het turbine en compressorhuis overzetten. Hoef je ook niet te balanceren. Ga niet voor aftermaket, daar zit een hoop rotzooi tussen.
Als je handig bent kun je van hen ook een origineel Mitsubishi reviesiesetje kopen van rond 80 dollaren en hem zelf reviseren, echter moet het asje dan wel onbeschadigd zijn, wat nog maar zeer de vraag is bij een turbo die "vastgelopen" is.

Godefroy

Dealer commentaar: pas bij warm worden van de turbo gaat de as vastzitten, zo hebben zij ervaren. Met rijden merk ik werkelijk helemaal niets, geen rare geluiden anders dan geen druk. Heb geen idee wat er verder nog stuk zou kunnen gaan. Volgens dealer kan ik de auto gewoon gebruiken, het turbine wie/as zit dan alleen muurvast. Misschien hopen zij op meer reparatie als de boel echt in de soep loopt.
De kans dat het asje onbeschadigd is, denk van niet. Een as die vastloopt in een lager kan alleen als die schrankt, een aantal groeven is dan zo gebeurt. Ik zal eerst moeten uitvinden wat voor type er in zit.
@ Remeeus: Nijkerk is voor mij goed te doen en ik zou daar blij mee zijn. Kan ik je over voortgang mailen op *gmail.com? Hier op het forum word wel een turbo aangeboden, weet echter nog niet of deze hetzelfde is (maar dan met goede lagers).

626Ronin

vanuit Santpoort Noord is het niet zo ver naar de Heining Hobbyhal op de Heining, grenzend aan/ in het westelijk havengebied oftewel westpoort, waar je voor €6 of €7 per uur op een brug staat.. kom ik (vanuit Zaandam) al jaren en kan ik van harte aanbevelen.. daar kan je dan een "kijkoperatie" doen en/of met foto's je huidige turbo identificeren, zodat je verder kunt zoeken..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Piet

Citaat van: Godefroy op 24-02-2015 17:44:23
Dealer commentaar: pas bij warm worden van de turbo gaat de as vastzitten, zo hebben zij ervaren. Met rijden merk ik werkelijk helemaal niets, geen rare geluiden anders dan geen druk. Heb geen idee wat er verder nog stuk zou kunnen gaan. Volgens dealer kan ik de auto gewoon gebruiken, het turbine wie/as zit dan alleen muurvast. Misschien hopen zij op meer reparatie als de boel echt in de soep loopt.
De kans dat het asje onbeschadigd is, denk van niet. Een as die vastloopt in een lager kan alleen als die schrankt, een aantal groeven is dan zo gebeurt. Ik zal eerst moeten uitvinden wat voor type er in zit.
@ Remeeus: Nijkerk is voor mij goed te doen en ik zou daar blij mee zijn. Kan ik je over voortgang mailen op *gmail.com? Hier op het forum word wel een turbo aangeboden, weet echter nog niet of deze hetzelfde is (maar dan met goede lagers).

Ik zou hem toch eerst eens uit elkaar halen, dwz als je het aandurft hem eventueel zelf te reviseren.
(Ik kan je eventueel wel aan een handleiding hiervoor helpen)
Je kan geluk hebben met het asje daar de lagertjes van veel zachter materiaal is dan het asje.
Only one way to find out.

Als het asje vast zit kan er inderdaad weinig gebeuren als je er mee doorrijdt.
Dat de volvodealer er op aan zou sturen je extra schade te laten rijden is natuurlijk  onzin.

razorx

Kijk meteen ook even of de turbines de wand hebben geraakt. In dat geval is het vervangen van de gehele cartridge de betere optie.

Godefroy

@ Piet: Dat over de dealer was een grapje, alleen niet zo geslaagd. Dit turbo-gebeuren heeft mij echt overvallen en komt mij zeer slecht uit. Maar ik moet wel rijden, dus ga ik ervoor.

@ Razorx: Ga toch voor een nieuwe of die van <Wouter1973> hier op het forum, dan ook geen gezeur.

De hulp en info op dit forum is geweldig en ben onder de indruk van alle reacties.
Over het vervangen van de turbo doe ik bericht en van wat het geworden is.

razorx

Vergeet de koperen ringetjes, de papieren paking en de oliering naar het blok niet. Allen nieuw.
Ik vergat de laatste. Reactie Piet: I told you. ;)

Succes er mee! En we zijn er om elkaar te helpen.

-edit- Dat korte stukje rubber achter het blok voor de KVS naar de turbo kan je meteen meenemen, kost minder dat de KVS. ;)