motorrem lpg

Gestart door Exaliber, 04-02-2005 22:46:32

Vorige topic - Volgende topic

Exaliber

Wat een prachtige site!!  :) Heb al een hoop informatie opgedaan!!!!
Ik heb een 2.5 20 glt op lpg (geen g3)
Wanneer ik een lange afdaling heb b.v. bij Luik moet ik om de 200 meter ff bij remmen (caravan 1400 kilo) als ik hem op benzine zet voel je hem duidelijk afremmen op de motor, ik hoef dan niet meer bij te remmen.
Iemand enig idee hoe dat komt?

Groetjes Albert.

Rad

Blijkbaar wordt de LPG toevoer niet helemaal afgesloten bij gas los. Dat is bij benzine wel het geval.
Dan kan ook wel kloppen want je hebt geen G3 installatie.

Rad

Als je gas loslaat op benzine dan wordt de benzinetoevoer afgesloten, verbruik staat dan ook op 0. Er is dus geen benzine / luchtmengsel in de cilinders dat kan ontbranden en kracht kan leveren en de motor remt sterker af. Het lijkt mij dat bij LPI ook de gasinjectie wordt gestopt bij gas loslaten?

JaapT-5

Nee toch niet meteen, de motor wordt 'op gang gehouden' doordat de auto nog vaart heeft. Zodra het motortoerental op het stationaire toerental terecht komt gaat zorgt het motormanagement dat weer lucht en brandstof worden toegelaten zodat de motor NIET stilvalt. Wordt de snelheid 0 en draait de motor nog steeds dan is het brandstofverbruik onmeetbaar -in ltr/km dan ;)- . Dan verschijnt ook ---- in het display...
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Exaliber

Citaat van: Ludo op 05-02-2005 17:27:13
Citaat van: Rad op 05-02-2005 12:59:31
Blijkbaar wordt de LPG toevoer niet helemaal afgesloten bij gas los. Dat is bij benzine wel het geval.
Dan kan ook wel kloppen want je hebt geen G3 installatie.

nee, heeft niets te maken met de toevoer die niet volledig afgesloten zou worden.
dit is helemaal normaal bij lpg, iedere lpg motor heeft dit.
hoe het helemaal precies in mekaar zit weet ik niet, maar het heeft te maken met hogere verbrandingssnelheid tegenover benzine.

Inderdaad! Niemand weet precies waarom, maar het komt erg vaak voor, ik dacht dat je misschien  een andere compressie verhouding had op benzine.

Rad

De compressieverhouding blijft hetzelfde, dat weet ik zeker. 8)

Toch ben ik het niet met Ludo eens, maar ik zal het eens nazoeken.
Mijn mening:
Zowel bij LPI als bij benzine wordt tijdens afremmen op de motor de brandstoftoevoer afgesloten. Bij een  LPG installatie met ouderwetse verdamper wordt de hoeveelheid gas afgeregeld op basis van de onderdruk in het inlaattraject. Er zal altijd een beetje gas worden toegevoerd dat verbrand en dus de motor een beetje kracht laat geven. Hierdoor zal hij bij dit systeem minder afremmen bij loslaten van het gas.

thuur

In Vadis kun je lezen dat de brandstoftoevoer geheel wordt stilgezet bij gas los vanaf 2600 toeren, daaronder zal de injectiecomputer weer benzine toedienen.

Van LPG heb ik geen ballen verstand ;D

Gr 8)

Exaliber

Hallo Rad,

Lijkt mij wel wat in zitten, maar als je het wil nazoeken. Graag!

Bedankt!     Groetjes Albert. :)