Welke Bougies?

Gestart door SaVo, 27-02-2015 10:56:28

Vorige topic - Volgende topic

WhizzMan

Ik heb antwoord van de bougieboer gehad. Zij bevestigen dat in een aantal motoren gewone iridiums in combinatie met bepaalde gasinstallaties snel slijten en dat dat door te hoge temperaturen komt. Dat betekent niet dat er een koudere bougie gemonteerd moet worden, maar inderdaad dat gewone iridiums in die gevallen niet handig zijn omdat ze niet langer mee gaan dan gewone koperbougies, maar wel duurder zijn. Kennelijk heb ik met mijn alfa's een combinatie die er weinig last van heeft. Zij zeggen ook dat de dure bougies met platinum grondelectrode wel veel langer meegaan, dus die ga ik toch proberen in mijn eigen auto als ik aan nieuwe bougies toe ben.

Wat zij ook meldden is dat de bougies die Volvo origineel voor de non-turbo levert door hun 3 grondelectrodes niet optimaal zijn voor gebruik met LPG. In de non-turbo is zoeken naar een andere bougie met een enkele electrode en de juiste eigenschappen volgens hun dus wel de moeite. Omdat de 3 grondelectrodes een langere serviceinterval geven dan met een enkele electrode, moet je wel opletten met je serviceinterval als je "gewone" bougies met een enkele grondelectrode plaatst.

volvobug

Citaat van: WhizzMan op 03-03-2015 12:45:07
.....
Wat zij ook meldden is dat de bougies die Volvo origineel voor de non-turbo levert door hun 3 grondelectrodes niet optimaal zijn voor gebruik met LPG. .....

Gaf men hier ook nog onderbouwing aan?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Walter

Wat zij ook meldden is dat de bougies die Volvo origineel voor de non-turbo levert door hun 3 grondelectrodes niet optimaal zijn voor gebruik met LPG.

En zij weten het beter dan een tig-tal ervaringsdeskundigen hier op het forum? Goed dat je je goed laat informeren, maar onderschat de kennis en vooral de ervaring hier niet.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

vincen tdi

vraag me dan wel af welke volvo in de bi-fuel draait
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

-D©©©L-

Ik heb antwoord van de bougieboer gehad. Zij bevestigen dat in een aantal motoren gewone iridiums in combinatie met bepaalde gasinstallaties snel slijten en dat dat door te hoge temperaturen komt. Dat betekent niet dat er een koudere bougie gemonteerd moet worden, maar inderdaad dat gewone iridiums in die gevallen niet handig zijn omdat ze niet langer mee gaan dan gewone koperbougies, maar wel duurder zijn. Kennelijk heb ik met mijn alfa's een combinatie die er weinig last van heeft. Zij zeggen ook dat de dure bougies met platinum grondelectrode wel veel langer meegaan, dus die ga ik toch proberen in mijn eigen auto als ik aan nieuwe bougies toe ben.

Wat zij ook meldden is dat de bougies die Volvo origineel voor de non-turbo levert door hun 3 grondelectrodes niet optimaal zijn voor gebruik met LPG. In de non-turbo is zoeken naar een andere bougie met een enkele electrode en de juiste eigenschappen volgens hun dus wel de moeite. Omdat de 3 grondelectrodes een langere serviceinterval geven dan met een enkele electrode, moet je wel opletten met je serviceinterval als je "gewone" bougies met een enkele grondelectrode plaatst.

Eigenlijk zeg je dus gewoon dat duurdere (iridium) bougies gewoon net zo lang meegaat als een originele.
Dat klopt met de bevindingen uit de vele miljoenen 10V LPG km's hier op het forum.

grijzev70tdi

Citaat van: vincen tdi op 03-03-2015 16:20:08
vraag me dan wel af welke volvo in de bi-fuel draait

Ik ook, zal er van de week eens eentje uit de auto draaien
Grolsch, het klinkt al lekkerder

timokoorn

Heb zelf geëxperimenteerd met ngk lpg 1 bougies maar daar liep de auto niets beter van en voor mijn gevoel zelfs slechter. Heb er nu ngk normaal in zitten en loopt weer als een trein.

Wat veel mensen al schrijven orgineel is het beste.

Ludo

Ik heb onlangs de hier zo alom geprijsde NGK BKR8EIX ::) terug vervangen door origineel.
Degene die ze wil mag ze zo hebben, voor mij zijn ze na 11.300km waardeloos.

Weer terug naar origineel, daar kan geen enkele tegenop.

The Demon

Kortom: Gewoon origineel Volvo monteren zegt de bougieboer.  ;D

rpakuypers

Citaat van: volvobug op 03-03-2015 16:09:01
.....
Wat zij ook meldden is dat de bougies die Volvo origineel voor de non-turbo levert door hun 3 grondelectrodes niet optimaal zijn voor gebruik met LPG. .....

Volgens Boertien in Wezep is één krachtige vonk beter voor LPG dan 3 minder krachtige vonkjes. Ik heb die met 3 electroden ook geprobeerd maar daar werd ik niet vrolijk van ............... in de 850 van mijn vader destijds op benzine waren ze prima. Rij trouwens al 100.000 km op NGK's ern vervang ze na 25.000 km voor 21 euro.

Groet,
Roger  

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 03-03-2015 18:21:23
Ik heb onlangs de hier zo alom geprijsde NGK BKR8EIX ::) terug vervangen door origineel.

Gebruik je deze met een standaard bobine en standaard kabels ?
Ik heb ze in die combi altijd minimaal 50.000 km gereden, en ik ben niet de enige die zulke standen haalde.
Is er nog wat te zien aan de gebruikte bougies ?

volvobug

Citaat van: rpakuypers op 03-03-2015 18:52:17
Citaat van: volvobug op 03-03-2015 16:09:01
.....

Volgens Boertien in Wezep is één krachtige vonk beter voor LPG dan 3 minder krachtige vonkjes. Ik heb die met 3 electroden ook geprobeerd maar daar werd ik niet vrolijk van ............... in de 850 van mijn vader destijds op benzine waren ze prima. Rij trouwens al 100.000 km op NGK's ern vervang ze na 25.000 km voor 21 euro.

Groet,
Roger  

Kan ik niet uit ervaring bevestigen. Heb nooit anders dan origineel volvo in de 10V gezet, dus met de 3 elektroden. Op LPG, kan ze gerust 40-45.000 km laten zitten.
Er zal vast ook wel een reden zijn om 3 punten te gebruiken, iets met verspreid vlamfront creëren of zo....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 03-03-2015 19:12:07
Citaat van: Ludo op 03-03-2015 18:21:23

Gebruik je deze met een standaard bobine en standaard kabels ?
Ik heb ze in die combi altijd minimaal 50.000 km gereden, en ik ben niet de enige die zulke standen haalde.
Is er nog wat te zien aan de gebruikte bougies ?

Deze NGK's hebben exact 11308km dienst gedaan.
Rode Magnecor kabels, originele Bosch bobine.

Net zoals vroeger de Denso's, hebben deze ook alle 5 een zwartere kleur.
De originele die ik de laatste jaren gebruikte hebben steeds een grijze kleur.
Die vervang ik preventief iedere 30.000km.
Over die zwartere kleur heb ik geen idee wat daar over te zeggen is. ??

razorx

Ach het bewijst maar eens dat boekjeskennis niet alles is.
De boekjes moeten van de praktijk komen en niet omgekeerd.

Wat ik erger vind is dat er berichten worden geplaatst die niet door ervaring onderbouwd worden en dat die als waarheid gepresenteerd worden.
De reactie van de vele forumleden wijst de argeloze lezer vervolgens weer de juiste weg. Gelukkig. Dank jullie jongens!

De 10V op LPi heeft ooit peperdure Denso's gehad. Nieuw beter. Maar na 10dkm konden ze er uit. Ja de juiste warmte waarde.
Er zitten weer de standaard NA bougies in. En dat blijft zo.

Op de inmiddels redelijk getunede R zitten als experiment BKR8EIX's. Nu, de eerste 5dkm, klaag ik nog niet. De tijd zal het leren.

V70 400K+

Vanaf 90.000 altijd gereden met originele Volvo bougies en ook gasgestookt. Max 50.000 laten zitten en nooit probleem gehad. Altijd goed. Wel problemen met penbobines gehad. Daar heb ik er inmiddels 3 van de 5 vervangen.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone