kopbout afgebroken

Gestart door ArjanV70R, 10-03-2015 16:30:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

)()()sT

Citaat van: V70geRwin op 10-03-2015 19:45:22
Je mist een kwart lengte, even heel praktisch gedacht; ga je dat missen stel dat je deze er weer gewoon in draait.
Of een nieuwe die ingekort is?

Los van of zoiets kan (als je je bedenkt hoe vast hele kopbouten zitten), zou je het aandurven? Ikke niet :-)

Mvh

Ja je hebt gewoon een stuk losse bout in het schroefdraad zitten inderdaad. Spanning is eraf. Moet dus lukken volgens dirk zijn manier.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Mvh

Citaat van: )()()sT op 10-03-2015 21:01:54
Citaat van: V70geRwin op 10-03-2015 19:45:22
Je mist een kwart lengte, even heel praktisch gedacht; ga je dat missen stel dat je deze er weer gewoon in draait.
Of een nieuwe die ingekort is?

Los van of zoiets kan (als je je bedenkt hoe vast hele kopbouten zitten), zou je het aandurven? Ikke niet :-)

Dat moet wel lukken. Het is me op het werk gelukt om een dop 17 van gedore te laten knappen met kopbouten en die waren qua draad ongeveer hetzelfde. Alleen 150nm en dan nog iets van 180 graden.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Johann

Zou wel even iets van een boor bus maken om de boor in de midden te houden. En spuit er effe iets van een losmiddel alvast in.

ArjanV70R

#19
Besloten om de zwik naar een bedrijfje te brengen die hem eruit gaat halen voor mij. Hij heeft dat soort dingen vaker gedaan.
Ben toch te huiverig om te gaan boren in de zaak.

Kop op de bank gehad om te kijken of hij krom is. Zat minder dan 5 100e verschil in. Prima lijkt me zo.

Wat zeggen jullie van de zuigers en kleppen zo op het eerste gezicht op de foto's?
Is niet helemaal ongeschonden door de strijd gekomen..
Moet ik daar wat mee?

(heb overigens mezelf ff gemeld in het 'wie ben ik' topic. Nu met foto's)

)()()sT

Citaat van: Mvh op 10-03-2015 21:04:30
Citaat van: )()()sT op 10-03-2015 21:01:54
Citaat van: V70geRwin op 10-03-2015 19:45:22
Je mist een kwart lengte, even heel praktisch gedacht; ga je dat missen stel dat je deze er weer gewoon in draait.
Of een nieuwe die ingekort is?

Los van of zoiets kan (als je je bedenkt hoe vast hele kopbouten zitten), zou je het aandurven? Ikke niet :-)

Dat moet wel lukken. Het is me op het werk gelukt om een dop 17 van gedore te laten knappen met kopbouten en die waren qua draad ongeveer hetzelfde. Alleen 150nm en dan nog iets van 180 graden.

Mijn opmerking sloeg eigenlijk op het feit dat het in mijn quote lijkt of je een stuk afgebroken kopbout kan laten zetten en erna de kop weer monteren met x-hele (rek)bouten en een ingekorte. Dat lijkt mij toch niet zo handig...  :eusa_think: ;D

Piet

Met de zuigers lijkt het toch allemaal wel mee te vallen op de  (beetje wazige) foto?

WhizzMan

Wat Dirk zegt lijkt me toch de beste oplossing. Wel helemaal doorboren, zodat de extractor het overgebleven tapeind niet al te veel "dikker" maakt als je hem er in draait.

Je kan een revisieboer bellen om te vragen wat zij vragen voor het verwijderen van dat tapeind. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en kan je kiezen of je zelf wilt proberen of het blok uitbouwen en het aan hun overlaten. Houdt er rekening mee dat de revisieboer je krukas er misschien uit wil halen en de boel wil schoonmaken. Dat kost meer en je zult ook pakkingen etc. moeten kopen om het blok weer in elkaar te zetten. Je hebt dan in ieder geval een prijs die je kan vergelijken met een ander onderblok halen, of een heel blok halen, of toch zelf doen.

Afzagen lijkt me een slecht plan. De bout is in principe een soort gespannen veer als ie aangedraaid is op moment. Als je de lengte van het tapeind korter gaat maken zal de veer andere kracht op de overgebleven windingen in het blok zetten, met een behoorlijk grote kans dat je die draad kapot trekt. Zo op het oog gaat dat ongeveer het dubbele worden en dat is echt veel meer dan waar het op ontworpen is.

jeroen100

Heb ik gehad en er snel uitgekregen. Op de draaibank een bus met een boortje er aan de onderkant in. Daarboven weer een versmalling zodat ie in de boormachine past. Op deze wijze het blok niet beschadigd Vervolgens einde er met een torcx uitgedraaid.

johan1989

#24
Arjan heeft het er uiteindelijk zelf uit gehaald door er een torx in te slaan en het er voorzichtig uit te draaien. De specialist kon niet, dus toch nog eens zelf goed kijken.


De kop is ondertussen behandeld. De bussen waar de kleppen in geleiden waren flink versleten.
e.e.a. is weer opgeknapt:


johan1989

#25
Alleen nu komt weer het volgende, het lager van de turbo is verkoold.
De turbo is droog binnenin, geen speling op de as.
Dus puur preventief.

De turboboer in Amersfoort is gebeld voor de kosten: schoonmaken, het lager vervangen en uitbalanceren kost 176 ex btw.
Het gaat over een originele B5234T6 turbo, Arjan houd het liefst zoveel mogelijk de originele setup.

Wat is wijsheid in deze om te doen? Ik lees hier namelijk ook dat reviseren van een turbo het geld vaak niet waar is.
Ben benieuwd naar de wijze mannen... :)

(typ dit in opdracht, Arjan roffelt met een V8 door de bergen)

MVeldhuis

Voor iets minder heb je een andere gebruikte turbo, maar dan weet je niet wat je koopt, er zijn op dit forum mensen die denken dat 1ltr olie op 2000km een net verbruik is dus die zullen zulke turbo's ook wel als zijnde goed verkopen denk ik dan.
Ik zou hem naar die turboboer doen, ik zie een ex btw prijs dus dan zul je ook wel garantie hebben.

johan1989

#27
Citaat van: MVeldhuis op 18-03-2015 22:03:52
Voor iets minder heb je een andere gebruikte turbo, maar dan weet je niet wat je koopt, er zijn op dit forum mensen die denken dat 1ltr olie op 2000km een net verbruik is dus die zullen zulke turbo's ook wel als zijnde goed verkopen denk ik dan.
Ik zou hem naar die turboboer doen, ik zie een ex btw prijs dus dan zul je ook wel garantie hebben.

Dat gaf de doorslag. Hij gaat voor de revisie naar C & E in Amersfoort.

Weten jullie trouwens welke turbo er standaard op zo'n ding zit? 15T?
(Ik kan niet echt een topic vinden waar ik me in kan lezen in verschillende turbo's)

V70geRwin

Automaatje he dus origineel een 16T.
Meestal zit er ook een typeplaatje op de turbo  ;)

michel88

mijne heeft vibropac toen eruit gehaald.
breekt nl nie voor niks :-[