320 mm conversie

Gestart door jandeman, 18-03-2015 12:52:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RoelNL

Ikzelf ga de klauwen en brackets gewoon nieuw halen bij de dealer, het zijn gewoon v50 t5 klauwen en schijven. Als er meer mensen mee willen doen kan ik misschien wel vragen wat de totale kosten zijn en ook een mooie korting hierop regelen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

groen V70

Als ik ga zoeken in vida kom ik uit bij een 1 zuiger remklauw voor de 16,5 inch schijf  dat is toch niet de goede?

we zoeken toch een klauw met 2 zuigers ??
I have my Dream


RoelNL

Die zijn het want de schijven van 16,5 zijn 320mm
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

innocenti


Citaat van: groen V70 op 03-04-2015 18:16:52
Als ik ga zoeken in vida kom ik uit bij een 1 zuiger remklauw voor de 16,5 inch schijf  dat is toch niet de goede?

we zoeken toch een klauw met 2 zuigers ??
De 2 zuiger remklauwen zitten op een xc60 en xc90. Dat zou mijn voorkeur zijn geweest. Daarom moet ik ff denken of ik mee ga doen. Dan kom je echt in de buurt van een BBK.

-D©©©L-

Citaat van: groen V70 op 03-04-2015 18:16:52
Als ik ga zoeken in vida kom ik uit bij een 1 zuiger remklauw voor de 16,5 inch schijf  dat is toch niet de goede?

we zoeken toch een klauw met 2 zuigers ??

Nee, 1 zuiger.

Rechts op de foto te zien:


Hier onder mijn Kuga:

RoelNL

Als die remklauwen ook op de adaptor passen dan kunnen we die ook doen maar dat weet ik niet zeker?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

-D©©©L-

Citaat van: innocenti op 03-04-2015 18:22:51

Citaat van: groen V70 op 03-04-2015 18:16:52
Als ik ga zoeken in vida kom ik uit bij een 1 zuiger remklauw voor de 16,5 inch schijf  dat is toch niet de goede?

we zoeken toch een klauw met 2 zuigers ??
De 2 zuiger remklauwen zitten op een xc60 en xc90. Dat zou mijn voorkeur zijn geweest. Daarom moet ik ff denken of ik mee ga doen. Dan kom je echt in de buurt van een BBK.

Wat is het voordeel van een klauw met twee zuigers ?

groen V70

#82
XC60 heeft 328 schijven, en wat ik in vida zie is ook 1 zuiger



toch ben ik heel nieuwsgierig hoeveel het beter remt !
I have my Dream


innocenti

Citaat van: -D©©©L- op 03-04-2015 18:31:26
Citaat van: innocenti op 03-04-2015 18:22:51

Citaat van: groen V70 op 03-04-2015 18:16:52
Als ik ga zoeken in vida kom ik uit bij een 1 zuiger remklauw voor de 16,5 inch schijf  dat is toch niet de goede?

we zoeken toch een klauw met 2 zuigers ??
De 2 zuiger remklauwen zitten op een xc60 en xc90. Dat zou mijn voorkeur zijn geweest. Daarom moet ik ff denken of ik mee ga doen. Dan kom je echt in de buurt van een BBK.

Wat is het voordeel van een klauw met twee zuigers ?
In mijn beeldvorming levert dat meer remvermogen op door 2 zuigers en benaderd het beter het remvermogen van bv een Brembo met 4 zuigers

innocenti

correctie
Ik zie idd dat de XC90 remklauwen heeft met 2 zuigers. Ik dacht het op een XC60 ook gezien te hebben

RoelNL

Naar mijn idee wordt de remdruk over een groter oppervlak verdeeld waardoor je remblokken gelijkmatiger aangedrukt worden op de schijf en je dus minder last kan krijgen van trillingen en meer druk kan uitoefenen met op de blokken en dus harder kan remmen.

Feit is gewoon hoe groter de schijven zijn hoe harder je kan remmen en zal je de meeste winst halen door grotere schijven te plaatsen.

Daarom zie je bij grotere schijven altijd dat remklauwen meerdere remzuigers hebben omdat de remblokken groter worden en aan 1 remzuiger gewoon te weinig hebben om de druk goed te verdelen. Het remblok word als het ware op 1 punt ingedrukt waardoor de buitenste randen minder hard op de schijf drukken. Een bananen vorm zeg maar en met 2 of meerdere remzuigers heb je daar geen last van.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

groen V70

Citaat van: RoelNL op 03-04-2015 18:45:15
Naar mijn idee wordt de remdruk over een groter oppervlak verdeeld waardoor je remblokken gelijkmatiger aangedrukt worden op de schijf en je dus minder last kan krijgen van trillingen en meer druk kan uitoefenen met op de blokken en dus harder kan remmen.

Feit is gewoon hoe groter de schijven zijn hoe harder je kan remmen en zal je de meeste winst halen door grotere schijven te plaatsen.

Daarom zie je bij grotere schijven altijd dat remklauwen meerdere remzuigers hebben omdat de remblokken groter worden en aan 1 remzuiger gewoon te weinig hebben om de druk goed te verdelen. Het remblok word als het ware op 1 punt ingedrukt waardoor de buitenste randen minder hard op de schijf drukken. Een bananen vorm zeg maar en met 2 of meerdere remzuigers heb je daar geen last van.


Ja dat wilde ik net zeggen   :eusa_angel: :eusa_angel:

maar inderdaad daarom meerdere zuigers.
I have my Dream


-D©©©L-

Is een grotere rem in alle gevallen in het voordeel of is er een keerzijde ? 

RoelNL

Nadeel kan zijn dat je rempedaal veel gevoeliger is dan je gewent bent, een klein tikje op je rem kan al voor een enorme vertraging zorgen maar dan praat je over schijven ter grote van 330mm en meer met bijpassende remklauwen en blokken en dito kosten

Ander nadeel is dat je ophangrubbers van van je draagarmen grotere krachten te verduren krijgen en dus sneller slijten. Dat geld eigenlijk voor alle rubbers in je auto dus ook motorrubbers en de constructie waarmee ze vast zitten in het chassis. Er is gewoon een bepaald maximum wat een auto aan kracht kan verduren zonder dat alles scheef trekt. Bedenk maar eens wat er gebeurt als je heel snel afremt en motorblok nietgoed vast zit dan krijgt het blok momentum en kunnen de bevestigingsplaatsen zo uit hun voegen getrokken worden. Dan praat je wel over serieuze remkracht en zoiets was niet van plan in mijn auto te plaatsen. Laat staan de kosten van dat alles.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

innocenti

Citaat van: -D©©©L- op 03-04-2015 18:56:25
Is een grotere rem in alle gevallen in het voordeel of is er een keerzijde ? 

Ik was jaloers op jouw setup met Brembo klauwen op een 850 met grote schijven. Alleen vond ik de investering te groot met alles wat daarbij hoort. Dus ik denk dat er geen keerzijde is in de formaten die passen op een 850/X70. Denk jij van wel?

Wat opvalt is dat op zwaardere modellen zoals een XC90 dubbelzuiger remklauwen worden toegepast in mijn beeldvorming omdat enkele niet voldoen de auto op tijd stil te zetten. Dus zouden deze meer remvermogen moeten leveren en waarschijnlijk goedkoper te produceren zijn dan 4zuiger Brembo.