Motordruk/olielekkage??

Gestart door Willie27, 26-06-2016 07:20:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willie27

Hoi iedereen,

Heb naar mijn mening al tijden last van een te hoge oliedruk in de motor.
Dat blijkt uit olie boven op het blok, vettige peilstokpijp en olie/vettigheid onder aan het blok (niet op de grond).
Afgelopen november de keerring aan de bestuurderskant laten vervangen want die lekte olie.
In december de o-ring van de olieretourleiding vanaf de turbo, een Forte motor flush en een Top End Treatment en een compressie test (10.5,10.6,10.5,10.6,10.3) laten doen. Beide bij ET.
Half april zelf de carterventelatie aangepakt incl. ptc ventiel., IPD viton afdichtring onder olievuldop maar nog steeds olie op het blok, aan peilstokpijp en onder aan het blok.
Met handschoentest wel een kleine verbetering.
Verbruik nu nog steeds 0,5 l./1100km, dat lijkt mij veel te veel!
Vul steeds bij net boven het min streepje op de pijl stok en dan een halve liter ​Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4.
Vervang de olie en oliefilter in mijn auto ongeveer elke 8000km.
Ik denk dat de keerring bij de bak ook lekt. Ook is de olieleiding vanuit de radiator/oliekoeler aan de afvoerkant, dus de bovenste, totaal vet.
Zoals jullie lezen is er dus een oliedruk probleem ergens. Of heb ik het mis?
De auto is standaard op een reversed intercoolingset, een open luchtfilter en MTE software na.

Nu is de vraag wat, kan er buiten de carterventelatie de oorzaak van zijn van een te hoge oliedruk? :eusa_think:

Ik kan namelijk wel de gevolgen wel steeds repareren, maar de oorzaak is waar het om gaat!!
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"

widebody

Met mijn lekenverstand vermoed ik toch dat je carterventilatie nog teveel druk opbouwd. Alles schoongemaakt of vervangen? Blokzijde ook goed gereinigd?

Hoop dat je snel het probleem vind!

Succes, Marc

Willie27

Beste Marc,

Volgens mij hen ik geschreven dat ik de carterventelatie in april dus twee maanden geleden heb gedaan ???
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"

UserID6342

Zou vooraan beginnen, meet eerst de echte (!!) oliedruk op van de auto.  Dit kun je doen door de oliedrukschakelaar er even tijdelijk uit te halen en hierop een oliedrukmeter aan te sluiten.  Vermeld de afgelezen waardes even bij verschillende toerentallen.  Wat veel aannemelijker is, als een te hoge oliedruk, is een blowby via je olieschraapveer het carter in.

gero

Hoi  Willem

Als ik het zo bekijk als een leek , zou ik zeggen ga eens over naar een 5W-40 , dit is zo en zo dunner dan een 10W-40
(zeker in koude toestand , waar je druk oliedruk het hoogst is)
Stap eens over naar een ander merk olie , je weet wel die eeuwige discussie over hydrocrack en synthetische olie , en dan
vooral over het merk Castrol.
Probeer eens Motul X-cess 5W-40  of Arceda 5W-40 doubble esters, je hebt toch niks te verliezen.
Ik dacht dat ik kritisch was om de 8000 km olie verversen, ik doe het zelf om 7500 km .


jkV70

#5
Citaat van: gero op 26-06-2016 09:12:18
<snip>
Stap eens over naar een ander merk olie , je weet wel die eeuwige discussie over hydrocrack en synthetische olie , en dan
vooral over het merk Castrol.
<snip>

Is men positief of negatief over Castrol, en waarom?

Wat is het oordeel over Valvoline (Durablend 10W-40, en de andere 5W-40)?


Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

KIM

Andere olie lijkt me ook symptoombestrijding.
Een echt te hoge oliedrukmeter kan alleen ontstaan als gevolg van een slecht afgestelde overdrukken in de pomp of een verstopping in het blok. Zoals Dirk aangeeft is het wel belangrijk om eerst de werkelijke druk te meten voordat je met oliedrukmeter als verdachte in je hoofd verder gaat zoeken.

Ook mij lijkt het probleem meer een carterdrukprobleem omdat anders je peilstokbuis niet vet zou kunnen worden lijkt me. Op zich is carterdruk wel simpel te voelen door de peilstok er uit te halen en je vinger op de buis te drukken.
Het is wel zo dat je compressiewaarden dit probleem tegenspreken. En onthoud: Assumption is the mother of all fuck-ups. En dat is echt waar...

850-R

Castrol magnatec 10w40 is hele goede olie! Het is onzin om hier nu een ander merk te kopen en dan 5w40 in te doen, schiet je helemaal niks mee op... Geloof mij maar. Een druktest is nu gewoon op het moment verstandigst.

Als de druktest prima is weet je dat er niets mis is met je olie en oliepomp.

Mischien is het gewoon compressie dat langs de zuigerveren in je carter komt en daar dus extra druk creeërt, wat dus zulke problemen kan veroorzaakt
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

Sbv

Carterventillatie in buisje onderin carter kan ook verstopt zitten.

razorx

Die laatste geef ik een grote kans. Maar eerst maar eens meten.

Piet

Dat kanaal is eigenlijk voor de afvoer terug in het carter van het in het carterventilatievaatje afgescheiden olie.
Ik vraag me af of het verstopt zitten daarvan tot hoge carterdruk leidt, de aanvoer vanuit het carter naar het vaatje zit hoger en is meestal niet ( misschien wel nooit) verstopt.
Wel komt het vaatje vol olie te zitten, maar of dat de afvoer van carterdruk afsluit?
Dunno.

Misschien toch blow by?
Een cilinderlektest zegt wat dat betreft weer meer dan een compressietest.


Willie27

Waar en bij wie kan ik op korte termijn zo'n druktest laten doen?
Natuurlijk bij een dealer of een garage maar ik bedoel een forummer.
Als die er niet is kan het altijd nog bij een garage.
Ik zit in Almere.
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"

classicT5

Ik verwacht ook iets met je zuigerveren, maar is gissen. Meten is weten :)

Verwacht dat aantal forumsleutelaars dit wel kunnen, bv arjen850/apeldoorn, remeeus/nijkerk, dirk342/nijmegen. Pb sturen en je weet meer.

Willie27

Ik zal remeeus proberen want Dirk en Arjen zijn al vol of zo goed als vol tot de zomervakantie.
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"

Willie27

#14
Remeeus heeft positief gereageerd.
Over drie weken weet ik meer, tot dan.

Gr. Willem
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"