T5R alleen voor Aso's!

Gestart door Yackall, 07-02-2005 11:25:08

Vorige topic - Volgende topic

The Driver

CiteerAls je met 200 km/u vol in de ho-ijzers moet omdat een Clio met 140 een vrachtwagen inhaalt, en je hebt nog niet door dat je dan zelf behoorlijk verkeerd bezig bent, dan maak ik me zorgen.
Je zal maar 220 gereden hebben met een dochter van een forumlid achter het stuur van die Clio....

/jan

dat zou inderdaad verschrikkelijk zijn.
Als deze post op mij gericht is; ik reed 200 op de autobahn, en de persoon die zijn wagen met 140 de linkerbaan op maneouvreerde keek blijkbaar niet in zijn spiegels anders had hij heus wel kunnen zien dat ik harder reed dan hij. Dit was echter geen clio.

En ik ben echt niet zo'n idioot die 200 op de nederlandse snelweg gaat rijden, deze zijn namelijk te druk en overal wordt geflitst.

Het is duidelijk dat jullie mijn beschreven gebeurtenissen verkeerd intreperteren. Men zit hier wel veel comentaar te leveren maar het lijkt me stug dat jullie nooit soortgelijke situaties hebben meegemaakt.

CiteerDus je vindt dat je het verkeer en vooral de Clio inzittenden bewust in gevaar moet brengen door ze op de bumper te zitten en alle verlichting en geluidssignalen te gebruiken. De cliobestuurder is wellicht niet gewend om op de snelweg te rijden en/of houd geen rekening met mensen die harder rijden als toegestaan. Naar mijn idee moet je anticiperen op het verkeer en vooral op mensen die een andere rij-mentaliteit hebben. Met jouw gedrag breng je nodeloos het verkeer in gevaar en verdien je met glans de gouden eikel. Denk eens aan die mensen die de rommel op moeten ruimen als het mis gegaan is en wellicht bij de nabestaanden uit moeten leggen wat er gebeurt is. Een goede tip: Ga je motorrijbewijs eens halen en leer anticiperend rijden.

Zoals ik had beschreven reed de clio 50meter voor mij en gaat opeens abrupt naar links, daar kan ik verder weinig aan veranderen. De schuld ligt dan echt bij hem door niet zijn spiegels te gebruiken. en om hier te vertellen dat ik bewust het verkeer in gevaar breng gaat te ver. U geeft uw mening zonder mijn post goed te hebben gelezen.
U zegt ook dat die clio waarschijnlijk niet op sneller rijdend verkeer is bedacht, wie rijdt er hier dan niet anticiperend. inderdaad de clio want de bestuurder is echter niet bedacht op ander, sneller rijdend verkeer

En over anticiperend rijden betreft; dit doe ik beter dan 95% van de chauffeurs op de weg. dus a.u.b stop met uw mening te basseren op een voorval waar u het meerdere niet van weet.

mr T

Citaat van: den v70r driver op 10-02-2005 11:31:35
CiteerAls je met 200 km/u vol in de ho-ijzers moet omdat een Clio met 140 een vrachtwagen inhaalt, en je hebt nog niet door dat je dan zelf behoorlijk verkeerd bezig bent, dan maak ik me zorgen.
Je zal maar 220 gereden hebben met een dochter van een forumlid achter het stuur van die Clio....

/jan

dat zou inderdaad verschrikkelijk zijn.
Als deze post op mij gericht is; ik reed 200 op de autobahn, en de persoon die zijn wagen met 140 de linkerbaan op maneouvreerde keek blijkbaar niet in zijn spiegels anders had hij heus wel kunnen zien dat ik harder reed dan hij. Dit was echter geen clio.

En ik ben echt niet zo'n idioot die 200 op de nederlandse snelweg gaat rijden, deze zijn namelijk te druk en overal wordt geflitst.

Het is duidelijk dat jullie mijn beschreven gebeurtenissen verkeerd intreperteren. Men zit hier wel veel comentaar te leveren maar het lijkt me stug dat jullie nooit soortgelijke situaties hebben meegemaakt.

CiteerDus je vindt dat je het verkeer en vooral de Clio inzittenden bewust in gevaar moet brengen door ze op de bumper te zitten en alle verlichting en geluidssignalen te gebruiken. De cliobestuurder is wellicht niet gewend om op de snelweg te rijden en/of houd geen rekening met mensen die harder rijden als toegestaan. Naar mijn idee moet je anticiperen op het verkeer en vooral op mensen die een andere rij-mentaliteit hebben. Met jouw gedrag breng je nodeloos het verkeer in gevaar en verdien je met glans de gouden eikel. Denk eens aan die mensen die de rommel op moeten ruimen als het mis gegaan is en wellicht bij de nabestaanden uit moeten leggen wat er gebeurt is. Een goede tip: Ga je motorrijbewijs eens halen en leer anticiperend rijden.

Zoals ik had beschreven reed de clio 50meter voor mij en gaat opeens abrupt naar links, daar kan ik verder weinig aan veranderen. De schuld ligt dan echt bij hem door niet zijn spiegels te gebruiken. en om hier te vertellen dat ik bewust het verkeer in gevaar breng gaat te ver. U geeft uw mening zonder mijn post goed te hebben gelezen.
U zegt ook dat die clio waarschijnlijk niet op sneller rijdend verkeer is bedacht, wie rijdt er hier dan niet anticiperend. inderdaad de clio want de bestuurder is echter niet bedacht op ander, sneller rijdend verkeer

En over anticiperend rijden betreft; dit doe ik beter dan 95% van de chauffeurs op de weg. dus a.u.b stop met uw mening te basseren op een voorval waar u het meerdere niet van weet.

Het 'uit laten lopen tot op 1 meter van de bumper' duidt op voldoende gelegenheid om te remmen en normaal afstand te houden en daarnaast zijn de licht- en claxonsignalen een eigen keuze.

Leven en laten leven, hou afstand en laat een ander in zijn waarde. Als ik met 120km/u een vrachtauto inhaal dan verwacht ik niet dat een aso mij op gaat duwen zoals je omschrijft in je eigen post.

Gr. Marcel

The Driver

u heeft gelijk, op dat moment heb ik met 1 meter te weinig ruimte, ik blijf echter niet 1 meter achter de clio rijden als ong de zelfde snelheid heb behaald als de clio ontstaat er weer een gat van een meter of 10.
U heeft ook gelijk dat u niet verwacht dat een bestuurder zit te drukken op dat moment, maar u zult uw wagen niet abrupt op de linker baan zetten. u zult in uw spiegel kijken, iets wat de clio bestuurder niet deed.

Ik ben het eens met de leuze: leven en laten leven.
laten we het hierbij houden en er niet verder over discussieren, aangezien het de sfeer minder aangenaam maakt.

BobaFett

Citaat van: den v70r driver op 10-02-2005 12:11:25
Ik ben het eens met de leuze: leven en laten leven.
laten we het hierbij houden en er niet verder over discussieren, aangezien het de sfeer minder aangenaam maakt.

Helemaal mee eens  ;)

M a r c

Citaat van: RRRRR_Ramon op 09-02-2005 23:24:29
Citaat van: Ludo op 09-02-2005 23:10:01
Citaat van: MH op 09-02-2005 22:52:24

de meeste invoegstroken zijn lang genoeg en anders rij je maar iets door over de vluchtstrook,

wellicht dat veel mensen het niet weten, maar dit is toegestaan bij invoegen. !  ;)

Ik betwijfel dat Ludo of je wel mag doorrijden op de vluchtstrook bij het invoegen op autosnelwegen. In Nederland is het verboden dacht ik, je hoort aan het begin van de invoegstrook te wachten als er geen mogelijkheid is om in te voegen. Niemand doet dat, dat weet ik ook wel. Je wurmt jezelf er wel tussen ergens. Echter onze oosterburen (Duitsland) staan regelmatig te wachten aan het begin van de invoegstrook, moet er wel bij zeggen dat de invoegstroken in Duitsland vaak wel erg kort zijn.

Dat is wel degelijk toegestaan in Nederland! Stil gaan staan op de invoegstrook???????  Levensgevaarlijk. Jezus....  :-X
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: LeRa op 10-02-2005 09:23:26
Citaat van: LeRa op 09-02-2005 10:39:30
Als ik met een koude motor de snelweg op draai, dan rijdt ik de eerst 10 minuten zeker niet harder dan 120 (eerder 100-110) en accelereer ook niet extreem snel naar die snelheid. Dus komt het wel eens voor dat ik, uit liefde en respect :) voor mijn roffel, er voor kies om achter een vrachtwagen in te voegen. Daarnaast zijn er ook mensen met 50pk of minder die gewoon niet sneller kunnen, dan heeft het dus weinig zin om te duwen.

Wat een onzin, zelfs met 50pk kun je gewoon minimaal 100 of 120 rijden tijdens invoegen, de meeste invoegstroken zijn lang genoeg en anders rij je maar iets door over de vluchtstrook, kwestie van gasgeven en je hoeft dan echt net te planken hoor. Maar met 60 of 70 invoegen wordt het alleen maar moeilijker, je rijdt immer langzamer dan het andere verkeer die op hun beurt weer naar de linkerbaan moeten uitwijken of remmen omdat er weer zo'n idioot met 70 op de rechterbaan invoegt! Het zorgt meestal voor een kettingreactie waar de 'invoeger' zich niet eens van bewust is.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat niet iedereen uit alle macht probeert om voor die ene vrachtwagen in te voegen.
Uiteraard is voor een auto toch minimaal een invoegsnelheid van 100 km/u te doen (in Nederland) en ook gewenst.

Daarnaast heeft iedere automobilist het recht om een langzamere betuurder in te halen, mits de situatie dit toe laat.  Mocht de inhaal actie dan wat langer duren, omdat die Fiat Pinda niet veel harder gaat dan heeft het dus weinig zin om daar met 140+ op af te stormen en met grootlicht die Pinda tussen de rij vrachtwagens op de rechterbaan proberen te dwingen. Ik met mijn 850 weiger in dat geval ook maar iets harder te gaan rijden (staat toch op cruise control ;D ).

Ik refereer ook alleen maar in situaties waarbij een invoeger voor mij dusdanig langzaam gaat invoegen of zelfs remmen dat hij/zij er nog wel tussen kan maar dat ik daarachter geen kant meer uit kan. Als hij/zij wat meer gas had gegeven hadden we beiden veilig en vlot in kunnen voegen...
Met andere woorden; kijk ook eens om je heen en in je spiegels of je niet voor een medeweggebruiker een moeilijke situatie creërt.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Volvo comfort

Citaat van: Boba Fett op 10-02-2005 10:32:29
Als iedereen nou eens aan "de ander" probeert te denken en daar rekening mee houdt in plaats van "ik-ik-ik" (ik heb gelijk, de ander moet maar...). Zou het dan niet eenvoudiger worden ??

De notoire linksrijder (is fout, hindert onnodig het verkeer), maar ook de "flits-flits-opzij"-rijder (is ook fout, houdt geen 2 seconden afstand).

Iedereen bekijkt het toch alleen vanuit zijn eigen visie (logisch), maar er is geen sprake van dat "de ander" altijd fout is. Beide partijen hadden anders kunnen handelen.

Sleutelwoord hier is anticiperen en elkaar de ruimte geven....

Hmmmm hoor ik daar Dr .Phil ;D

LeRa

Citaat van: MH op 10-02-2005 12:49:14

Met andere woorden; kijk ook eens om je heen en in je spiegels of je niet voor een medeweggebruiker een moeilijke situatie creërt.

Mee eens.

reneetje

Ik denk dat we hier nog maar op 1 ding zitten te wachten, namelijk het slot pleidooi van Whachamacollit ........... ;)

Rene ;D
Waar is ie eigenlijk ?

Peertje

Citaat van: reneetje op 10-02-2005 13:06:58
Ik denk dat we hier nog maar op 1 ding zitten te wachten, namelijk het slot pleidooi van Whachamacollit ........... ;)
Jaaaaaaa!
Citaat van: reneetje op 10-02-2005 13:06:58
Waar is ie eigenlijk ?
Dat vraag ik mij ook af.
Hé? Geen banner meer?

Reitse

Citaat van: MH op 10-02-2005 12:42:51
Citaat van: RRRRR_Ramon op 09-02-2005 23:24:29
Citaat van: Ludo op 09-02-2005 23:10:01

de meeste invoegstroken zijn lang genoeg en anders rij je maar iets door over de vluchtstrook,

wellicht dat veel mensen het niet weten, maar dit is toegestaan bij invoegen. !  ;)

Ik betwijfel dat Ludo of je wel mag doorrijden op de vluchtstrook bij het invoegen op autosnelwegen. In Nederland is het verboden dacht ik, je hoort aan het begin van de invoegstrook te wachten als er geen mogelijkheid is om in te voegen. Niemand doet dat, dat weet ik ook wel. Je wurmt jezelf er wel tussen ergens. Echter onze oosterburen (Duitsland) staan regelmatig te wachten aan het begin van de invoegstrook, moet er wel bij zeggen dat de invoegstroken in Duitsland vaak wel erg kort zijn.

Dat is wel degelijk toegestaan in Nederland! Stil gaan staan op de invoegstrook???????  Levensgevaarlijk. Jezus....  :-X
Leg mij es uit hoe het levensgevaarlijk is door aan het begin van de invoegstrook te gaan wachten. Als achteropkomend verkeer moet je goed op je voorligger letten en op de situatie er om heen. Als het op de snelweg erg druk is kan je een verwachtingspatroon inzetten waarbij de factor "voorligger gaat stilstaan" meeneemt. Als je netjes je 2 seconden afstand houdt heb je genoeg tijd om bij te remmen en om zelf in de spiegels te kijken naar een gaatje waar je zelf in kunt voegen.
Als ik het voorgaande allemaal lees kom ik tot de conclusie dat vrijwel iedereen te weinig rekening houdt met anderen. Je kan het namelijk aan zien komen dat iemand van baan verandert. Afgezien van het gebruik van de knipperlichten kan je ook de auto vroegtijdig op de rechterbaan al bewegingen zien maken. Als je de auto goed genoeg in de gaten houdt kan je het gewoon aan zien komen.
Een stelregel voor het verkeer zou wel kunnen zijn "verwacht datgene dat je niet verwacht".
Als je in druk verkeer met 140 over de linkerbaan jaagt en je gaat dan je agressie afreageren op je voorligger zou ik je toch willen vragen waarom je in de eerste plaats zo hard reed. Veel tijd win je toch niet maar je creeërt wel veel ergernis. (als ik bij Assen een vrachtwagen inhaal en ik sta in Groningen bij het stoplicht te wachten staat die met een minuut of 5 naast me te ronken. verschil in snelheid zal ongeveer 30 km/u zijn).
Rijbewijs in stappen lijkt me geen gek idee, leer eerst maar es fatsoenlijk te rijden (herexamen na 1, 3 en 10 jaar) voordat je definitieve bewijs van rijvaardigheid krijgt.
Tot slot, voor het uiten van je mening is nog nooit iemand van het forum gebanned, tenzij de forumregels onmiskenbaar overtreden werden.

Peertje

Citaat van: Reitse op 10-02-2005 15:33:41
Leg mij es uit hoe het levensgevaarlijk is door aan het begin van de invoegstrook te gaan wachten.

Dadelijk ga je nog zeggen dat je even een stuje achteruit moet rijden om opnieuw in te kunnen voegen.
Op de snelweg verwacht men niet dat men stil gaat staan of langzaam gaat rijden. (pechgevallen daargelaten) Ook niet op een invoegstrook.
Daarom is er ook een minimumsnelheid op de snelweg.

Tot slot, voor het uiten van je mening is nog nooit iemand van het forum gebanned, tenzij de forumregels onmiskenbaar overtreden werden.
.. en daarvoor hulde.

Ik moet trouwens zeggen dat sind ik mijn T-5R heb ik een stuk relaxer (lees: langzamer) ben gaan rijden. Tuurlijk wil ik m'n roffel wel eens de sporen geven maar ik hoef nu niet meer zo nodig. Ik weet toch wel dat ik sneller ben dan een hoop andere autos. Toen ik nog met de Arosa (proest ;D) reed had ik een soort van prestatiedrang en moest dat pedaal  gewoon op de bodem. Nu niet meer..... alhoewel....af en toe dan.
Hé? Geen banner meer?

Reitse

Citaat van: SnakeByte op 10-02-2005 16:01:07
Leg mij es uit hoe het levensgevaarlijk is door aan het begin van de invoegstrook te gaan wachten.

Dadelijk ga je nog zeggen dat je even een stuje achteruit moet rijden om opnieuw in te kunnen voegen.
Op de snelweg verwacht men niet dat men stil gaat staan of langzaam gaat rijden. (pechgevallen daargelaten) Ook niet op een invoegstrook.
Daarom is er ook een minimumsnelheid op de snelweg.

Invoegstrook is nog geen snelweg, daarbij is enkele jaren geleden (helaas!) de minimumsnelheid op snelweg komen te vervallen.....

Peertje

Citaat van: Reitse op 10-02-2005 16:13:58
Invoegstrook is nog geen snelweg, daarbij is enkele jaren geleden (helaas!) de minimumsnelheid op snelweg komen te vervallen.....

Ik bedoel:
Het is verboden voor een voertuig dat niet tenminste 60 km/uur kan en mag rijden op de autosnelweg te rijden, maar dit betekent niet dat er een minimumsnelheid van 60 km/uur geldt. Dit zou ook onzinnig zijn, want door drukte en files kan de snelheid vaak veel lager liggen. Wie echter te langzaam rijdt (bijvoorbeeld 60 km/uur als de rest 120 km/uur rijdt, wat uitermate gevaarlijk is), wordt beboet wegens gevaarlijk rijgedrag, een zeer algemene "vangnet"bepaling uit de WVW.

uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelweg
Hé? Geen banner meer?

Reitse

wanneer is te langzaam rijden gevaarlijk
wat is te langzaam rijden
wie bepaald wat te langzaam is
wat als er een gegronde reden is voor het te langzaam rijden

Is verwacht niet direct een antwoord, maar wat ik probeer aan te geven is dat te hard heel gemakkelijk te definiëren is, namelijk harder dan lokaal toegestaan, maar te langzaam, verkeersgevaarlijk... vage termen.