Ontregelde injectiepomp door kapotte spanner

Gestart door Sjeffie, 26-03-2015 09:03:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjeffie

Goedemorgen allemaal.

Afgelopen maandag hield mijn ouwe trouwe dieseltje (witte V70 TDI uit begin 1998) er ineens mee op. Ik ben de eerste eigenaar en de wagen (heb twee witte V70s uit 1998; een 20 klepper en een TDI) is altijd goed onderhouden. Grote beurten door Volvo Rutten in Helchteren en de laatste jaren de kleine beurten en benodigde zaken zoals schokdempers door mijzelf en ASB.

Na starten (iets langer dan normaal) nagelde ze iets meer dan normaal en sloeg een keer over maar eenmaal op de snelweg was het over en als vanouds. Daarna een uurtje stilgestaan en ook hierna gewoon starten (hoewel ook iets langer). Daarna weer een uurtje stil gestaan.

Toen ik daarna wilde starten sloeg ze direct aan maar stopte er na een paar seconden mee. De motor draaide netjes rond (geen rauwe of klepgeluiden) tijdens een eerste herstart maar sloeg niet aan. Heb verder niet geprobeerd om door te starten. Even onder de motorkap gekeken of ik iets kon zien en wat me direct opviel was dat de onderste spanrol van de pompriem vrij liep en ik geen riem voelde. Wagen naar huis laten halen (Autoschade Bergeijk; Jullie zijn SUPER) en daar kwam ik het volgende tegen:

- De pompriem was heel maar stond strak tegen de bovenste spanner (trekkende kant?). Er zat ruim 1 cm speling op de riem aan de onderkant.
- De spanner was totaal naar boven geroteerd en het wijzertje was afgebroken.
- De nokkenasriem stond om de een of andere reden strak aan de trekkende kant en los aan de andere kant (0.5 cm).
- Beide riemen zijn heel, dus er zijn geen tanden gestript en ik zag verder ook geen schade aan de tandwielen of behuizing.

De wagen staat net onder de 470.000 en laatste grote beurt (dus inclusief riemen en spanners (hoop ik) is netjes op tijd gebeurd (360K). De volgende grote beurt stond er inderdaad aan te komen.

Daar ik nog heel lang met mijn dieseltje wil blijven rijden (nog steeds de meest fantastische langeafstandwagens op de weg) wil ik natuurlijk de zaak op de juiste manier in orde brengen
Ik wil dus het volgende doen:
- Nieuwe riem en rollers plaatsen voor de pomp
- Nieuwe riem en spanner voor de nokkenas
- Nieuwe riem en spanner voor de dynamo, etc.
- Pomp opniew laten inregelen (statisch en dynamisch)


Ik heb nu dus een paar vragen:

1)
Daar de motor wel mooi rondliep zonder aan te slaan ga ik er van uit dat de pomp meer dan 5 graden uit staat en de riem dus een paar tanden is overgesprongen. Dit zou dus aangeven dat de oorzaak van het probleem bij de (bovenste) riemspanner van de pomp ligt? Loop ik een risico als ik nieuwe riemen en spanrollen installeer en de pomp opnieuw laat afregelen?
Ik heb helaas het juiste gereedschap niet zelf om dat laatste te doen maar ik begrijp dat er een tweetal goede specialisten zijn die dat wel kunnen (Pul en Terlouw)

2)
Kan het zijn dat de nokkenasriem een klap krijgt indien de pomp niet op tijd staat? Ik begrijp niet waarom de nokkenasriem zo slap staat terwijl de spanner wel goed werkt. Ik ga er hier even van uit dat de laatste grote beurt goed is gedaan.

3)
Hoe kan ik nagaan of er schade aan de kleppen/zuigers is zonder de kop eraf te halen?


Begeleidende info:
De wagen is voornamelijk gebruikt voor langere ritten en is altijd ontzettend zuinig geweest (1 op 20 was goed haalbaar op de langere ritten, voor kortere stukjes rond de 1 op 17)
Twee jaar geleden zijn er nieuwe motorsteunen geplaatst daar er bij stationair en rond de 1200 toeren vibraties optraden. Dit heeft maar gedeeltelijk geholpen.


Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen want zoals ik al schreef wil ik graag nog heel lang blijven genieten van mijn V70.

Groeten en tot horens :-)

Sjef



RoelNL

Dat is moeilijk te zeggen maar ik denk dat je het beste de auto bij een specialist kan brengen voor controle of alles nog heel is.

Moest trouwens de pompriem niet om de 60k vervangen worden en distributie om de 120k?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Sjeffie

Hi Roel,

Wat een snelle reactie :-)

Denk dat je helaas gelijk hebt maar wil altijd zelf even begrijpen wat er nou mis is gegaan.
Langzamerhand zijn er steeds minder Volvo garages die kennis en ervaring hebben met deze oudere motoren dus het is een beetje een zoektocht :-)
Weet jij wellicht een motorspecialist in de buurt van Bergeijk/Eindhoven die ervaring heeft met dit soort zaken? Ok heb uitstekend contact met ASB en ze weten daar verschrikkelijk veel maar helaas hebben ze nog geen tools om de pomp van deze wagens in te regelen. Misschien moet ik er meer naar toe gaan :-)

Ik dacht dat het alletwee 120.000 KM was maar ik kan er goed naast zitten hoor. Moet ik even opzoeken.

grtn,

Sjef


Ewout Schalkwijk

De bout waar de spanner van de dieselpomp aan zit komt nog wel eens los uit het blok. bij mij is dit nu al de tweede diesel waarbij dat gebeurt is.

Het boutgat moet iets uitgeboord worden en dan een nieuwe helicoil erin. Foto's staan in mn blog.
Heb nu niet zoveel tijd om te schrijven.

Hier begint het:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1517419.html#msg1517419

En hier gaat het verder:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1520350.html#msg1520350


Succes,

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RoelNL

Nee helaas niet. Op forum zijn er nog wel mensen met ervaring hierin maar of die in de buurt van jou wonen weet ik. Ewout heeft hier wel ervaring in maar hij woont geloof ik in Zweden misschien dat hij nog informatie heeft?

Verder is Pul inderdaad een veel genoemde naam maar helaas niet in de buurt. Bij dealer moeten ze het ook heel goed kunnen maar helaas zijn de prijzen er ook heel erg naar, volgens mij was een distributeriem + pompriem wissel bij de dealer iets van 1200,- euro.

Misschien dat er nog mensen op forum zijn die een goed adres weten hiervoor.
Anders zou ik gewoon de auto naar Pul brengen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ewout Schalkwijk

Citaat van: RoelNL op 26-03-2015 10:51:47
Nee helaas niet. Op forum zijn er nog wel mensen met ervaring hierin maar of die in de buurt van jou wonen weet ik. Ewout heeft hier wel ervaring in maar hij woont geloof ik in Zweden Noorwegen misschien dat hij nog informatie heeft?



;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID25761

#6
Pompriem staat idd 60000 km voor, echter bij diesel specialist Pul op Urk zeggen ze pomp en distributieriem na 100000 km vervangen  ;)

Edit: pomp en distributieriem vervangen bij Pul kost € 485

Sjeffie

He! Interessant, die spannerbout. Ga direct even kijken Ewout...

Noorwegen is best een eind duwen dus ik denk zo maar dat ik dat even oversla. Mocht ik het echter wel doen dan gaat het sponsorgeld naar het forum :-)

Dat zijn redelijke prijzen voor een nieuwe pomp lijkt me Nick / Roel. Zal er misschien maar eens contact mee opnemen. Eerst eens kijken of ik hier in de buurt een remorque (aanhangwagen op z'n Belgisch) kan organiseren want wil liever geen kilometers gaan maken met een rudimentair afgestelde pomp.

Normaal gesproken haal ik mijn onderdelen uit Engeland bij http://partsforvolvosonline.com/. Jamie geeft uitstekende service en de prijzen zijn goed.
Inbouwen laat ik dan bij ASB doen en de rest (indien nodig) bij Pul.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties/hulp!

Sjef

UserID25761

Citaat van: Sjeffie op 26-03-2015 11:52:57
Dat zijn redelijke prijzen voor een nieuwe pomp lijkt me Nick / Roel.

Pompriem  :eusa_whistle:

Sjeffie

Inderdaad  :eusa_whistle:

Kwam er achter dat er twee verschillende types riemspanners op zitten en dat de bovenste, dwz degenene die kapot is muur en muurvast zit en van het OEM type is. De onderste is een aftermarket type en is nog in orde. Volgens mij heb ik een keertje niet gehoord dat er problemen waren tijdens een grote beurt?

Zit net de onderdelen uit te zoeken. Twee OEM pompriemspanners a 50.92 per stuk, pompriem a 30.17. Indien er geen verdere schade is komt heel snel de nokkenaskant aan de beurt. Hopen dus maar..

Sjef

Sjeffie

Update:
Heeft allemaal even geduurd maar ziet er naar uit dat alles in orde komt. Bleek na onderzoek geen schade aan de kleppen/nokkenas te zijn. De volgende zaken zijn vervangen: Aan de inspuitpomp kant een nieuwe riem en beide spanrollen. De pomp bleek nog goed. Aan de nokkenaskant nieuwe riem en spanrollen, nieuwe waterpomp en zowel nokkenas~ als krukaskeerringen. Doordat de keerringen niet meer goed afsloten was het een beetje een oliebad geworden en dat had natuurlijk z'n gevolgen voor de tandriem. De tandriem was daar behoorlijk opgerekt dus een beetje geluk gehad dat de pompriemkant eerst kapot liep. Omdat de zaak aan die kant openlag ook maar een nieuwe waterpomp. Nadien de inspuitpomp statisch goedgezet en heel voorzichtig proberen. Motor liep en nadien pomptiming precies volgens fabrieksinstellingen zetten. Nu loopt de motor heel erg mooi maar helaas ging na een tiental kilometers het Lambda Sonde Lampje aan. Wordt nu naar gekeken. Alles met heel veel zorg en kennis gedaan door AutoSchadeBergeyk. Hoop dat het lampje het gevolg is van een sensor of een lekkend MAF slangetje of zoiets maar de kilometers die ik gisteren heb gemaakt waren indrukwekkend. Prachtig stil, soepel en heel veel low-down-grunt; precies zoals ik mijn TDItje graag heb :-)
In ieder geval bedankt voor alle hulp iedereen en natuurlijk een gigantisch compliment voor ASB! Alles met veel liefde en beleid en communicatie gedaan daar. Hoop dat Jelle een goede wasmachine heeft :-).

Geleerde les hieruit: Normaal gesproken werk ik op basis van het principe "If it aint broke; dont fix it" maar ik ga voortaan toch maar een beter oogje in het zeil houden op dit soort zaken, dus regelmatig riemen en spanrolletjes controleren, keerringen nakijken, etcetera. Ik ga overigens wel wat missen want ik merkte dat mijn ingebouwde bumperkleverafweermechanisme niet meer zo effectief is. In het verleden kon ik de weg over een afstand van ruim 500 meter volledig ondoorzichtig maken door het gapadaal eens goed in te trappen (cloaking?) maar dat is niet meer mogelijk. Jammer, maar alle goede zaken hebben hun consequenties...

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Sjeffie

Overigens, NickGR, het valt me nu pas op dat jij Guust Flater als pic hebt. Daar ik dat plaatje zelf ook te pas en te onpas gebruik op forums en social-media was het me niet opgevallen dat het iemand anders dan mijzelf was. Ik heb toch een vreemd wereldbeeld geloof ik :-)

Sjeffie


Ewout Schalkwijk

Mooi dat het weer goed is gekomen. Toch denk ik dat het Lambda lampje iets met de dynamische instelling te maken heeft. Waarschijnlijk de inspuiting iets te laat of zo.

Veel plezierige kilometers toegewenst.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein