Doorzakkende zitting

Gestart door Daan_B, 07-02-2005 19:44:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan

FF mijn kennis hierover................
Een bout is net een elastiekje. Op het moment dat je hem aandraait zal hij uitrekken (nee dat kun je niet zien, wel meten) en waneer je hem losdraait zal hij weer krimpen.
Rek je hem tever uit dan zal het materiaal door de elasticiteits grens heengaan en is hij dus niet meer geschikt.
Wat dat hiermee te maken heeft in het geval van de-montage vd stoel is mij dus niet duidelijk, 'k zie meer een verband i.h.g. van een aanrijding....
christiaan

mehn

Ik heb me er vandaag ook maar eens aan gewaagd.

Ik heb op de sleuteldag vorige week bij Hooftman een nieuwe zitting gescoord, dus die moest er vandaag in. Het vervangen van de zitting bleek een klusje van niks. Binnen een kwartiertje was de zitting verwisseld, mede dankzij de tip van HEteE om tie-wraps te gebruiken  :D

Ik had alleen een ander probleem en dat heeft me een uur of 4 gekost. Éen van de twee bouten waar de voorkant van de stoel mee aan de bodem vastzit ging niet los. Niet dat de bout erg vast zat, maar ik denk dat de puntlasmoer waar de bout inzit is losgekomen van de bodem.
Met andere woorden, de bout draaide gewoon rond zonder los te komen.

Na eens rustig naar de stoelbevestiging gekeken te hebben heb ik besloten de stoelrails maar te laten zitten en de stoel hiervan los te maken.
Dit had weer een nadeel met betrekking tot de gordelhouder en de kabel die daaraan zit én met de gasveren die onder de stoel zitten........
De stoel de auto uit lukte wel. Dat was binnen een uurtje gepiel voor elkaar, maar er weer ín  :o

Je komt een hand of 4 tekort omdat je vanalles tegelijk moet doen. Vooral de gasveertjes gaven flinke problemen. Toen eindelijk weer alles op zijn plek zat zag ik tot mijn verbijstering dat in de gordelhouder was vergeten naar voren te zetten, die lag achter de stoel vlak op de bodem :-X

Aangezien ik geen zin had weer alles los te maken heb ik maar gepast geweld gebruikt om de gordelhouder weer op zijn plek te krijgen. ;D

En oh ja, wie bedacht heeft dat de kabel die van de gordelhouder dóór de stoel moet en ook nog twee keer door een gat in het leer tussen de zitting en de rugleuning, die moeten ze het pensioen acuut stopzetten  >:(


Is er ook nog iets positiefs te vermelden?
Jazeker, het zit heerlijk. Ik heb meteen de stoel een standje lager moeten zetten, want ik zat bijna met mijn hoofd tegen de hemel  8)
Het heeft dus bijna een hele dag gekost maar het was eht wel waard

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

HJ850

HEteE had geen stoelverwarming  ??? (dacht dat dat stndaard was)

Heeft iemand die wel stoelverwarming heeft dit zitting vervangen al eens zo gedaan? Is dat niet veel lastiger omdat je warmte element moet loshalen of zelfs niet kan loshalen?


Hajo

minizeist

klinkt allemaal best aardig, maar wat kost dat nu zo'n zitting...

HJ850

123 euroincl. Volvo 850 club korting bij dealer. + een zakje tyraps

hpkevertje

#20
Ik vind € 123,00 voor een stukje schuim zeer duur.  >:(
Ga naar een plaatselijke stoffeerder, vraag om koudschuim HR40 en je bent voor een fractie van de prijs klaar. Kwalitatief waarschijnlijk beter !! ;)
Overigens, de foto's: werelds !!
Gr. Hans.

Ludo

Citaat van: hpkevertje op 16-09-2007 17:57:06
Ga naar een plaatselijke stoffeerder, vraag om koudschuim HR40 en je bent voor een fractie van de prijs klaar.

ook dezelfde 'hardheid', voorgevormd en met voorzieningen voor montage. ???

HJ850

vast niet. Ik heb de nieuwe zitting al liggen; is geheel voorgevormd.

hpkevertje

Nee, is niet voorgevormd.
Met een beetje handigheid en geduld is dit redelijk zelf te maken. De stoffeerder wil hier best advies in geven.

Taranis

Moet ik hieruit concluderen dat het met stoelverwarming niet echt zelf te doen is, of wat kan ik verwachten?

HJ850

Ik zeg:

a) kijk nog eens naar de foto's en de teksten daarbij op de eerste pagina  ;)

b) wie wil echt zelf die voorgevormde toestand namaken? Succes!  :eusa_hand:

mehn

Volgens mij maakt dat niet veel verschil. Het matje ligt los tussen de schuim en de bekleding.

Er zit alleen een thermostaat onder in de schuim gedrukt en er zullen minimaal 2 extra kabeltjes aan de onderkant van de stoel te vinden zijn.
Wat wel nog zou kunnen is dat de matjes in de zitting en rugleuning met elkaar in verbinding staan.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KMvrtr

Oké, da's duidelijk. Bedankt.

Nog een volgende vraag: hoe zit dat met de leren bekleding in mijn T-5R?
Gaat die op dezelfde manier los en weer vast? En gaat dat makkelijker of moeilijker dan bij de stoffen bekleding?

ebl

Mede 850 rijders,

Ik heb ondertussen ook nieuw schuim besteld voor zowel het zit gedeelte als de rugleuning, hoop binnen enkele dagen het spul in huis te hebben dan kan ik aan de slag. Hier ook stoelverwarming aanwezig dus kijken wel ff hoe dat zit. wat betreft de montage verder geen vragen, wel zit ik met het volgende probleem: 2 van mijn bevestegingsbouten van de rails op de vloer zijn afgebroken. hoe kan ik het best dat weer in orde krijgen? gaten boren  en dan met de hand de moet vasthouden aan de achterzijde bij het bevestigen? zijn er nog mensen die soortgelijke problemen hebben? zoja hoe hebben jullie het opgelost? niet? hebben jullie nog ideeën om het probleem op te lossen?

In God we Trust. In Volvo we Drive...

ebl

De stoel kun je er zonder problemen uit krijgen aangezien die nog maar met 2 bouten vast zit. de moeren zijn afgebroken en kun je dus niet bij komen.  om de stoel weer te kunnen bevestigen moeten er weer 2 moeren worden geplaatst op een plaats waar je niet bij kan komen dus...

ik zou dus in de bodem moeten gaan slijpen.zagen maar of dat verstandig is..

In God we Trust. In Volvo we Drive...