Doorzakkende zitting

Gestart door Daan_B, 07-02-2005 19:44:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daan_B

Heeft iemand een -concrete- oplossing voor een (beginnend) doorzakkende bestuurder-zitting? Of misschien bekend met een revisie-bedrijf in de omgeving van Den-Haag?
Bij voorbaat dank, groet.

Keesjan

Hallo Daan,

Ik zou even op google zoeken naar: auto - bekleding - reparatie.

Je stoel kan prima worden gerepareerd hoor. Ik schat het zo'n beetje op 70 tot 100 euro all-in.
De stoel gaat eruit, bekleding eraf en dan vullen ze de boel netjes opnieuw met schuimrubber e.d.
Succes!

Keesjan

speedyT5

Citaat van: Daan_B op 07-02-2005 19:44:17
Heeft iemand een -concrete- oplossing voor een (beginnend) doorzakkende bestuurder-zitting? Of misschien bekend met een revisie-bedrijf in de omgeving van Den-Haag?
Bij voorbaat dank, groet.


Hallo Daan,

in Den Haag zit de fa. Seco in de Mijdrechtstraat,
zijstraat van de Pletterijkade (bij de Haringkoning voor de kenners)

In de buurt kunnen ook nog wat doorgezakte zittingen te bezichtigen zijn :-[

groet
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

1968erik

kan je beter bij de dealer vandaan halen heb ik ook gedaan en dan naar de verzwaarde uitvoering vragen is goedkoper dan standaard uitvoering en het zit weer fantastisch!!!!
Als je een beetje handig ben gemakkelijk zelf te doen beter dan opfrissen oude kussen vindt ik.!

HEteE

#4
Best (mede)doorzakkers,

Op de sleuteldag vertelde iemand me dat het heel goed zelf te doen is dat vervangen van de zittingvulling. Tip die ik kreeg was om bij het vastzetten tie-wraps te gebruiken. Morgen "krijg" ik bij Limbeek de bestelde zitting, hopelijk heb ik er de komende weken tijd voor deze te vervangen. Ik zal t.z.t. melden of het echt zo goed zelf te doen is.

Henk

Peertje

Hé? Geen banner meer?

HEteE

#6
Klus inmiddels geklaard - vier handjes is wel handig.
Nieuwe zitting (overigens standaard besteld, er bestaat ook een extra stevige):

Kuil goed te zien (vorige eigenaar een dikke portemonnee?):

Bevestiging linksachter (eerst plastic kapje eraf schuiven):

Bevestiging rechtsachter (eerst plastic kapje eraf):

Bevestiging rechtsvoor (geen kapje):

Bevestiging linksvoor (beschermkapje hier nog te zien):

Met dopset, pijp-, ring- en steeksleutel kregen we alles los:

Bakje links aan stoel aan voorzijde omhoogtrekken en naar achteren schuivend afnemen:

Bevestiging gordel losnemen:

En dan NIET enthousiast stoel uit auto tillen, EERST stekkertje onder stoel losnemen:

Nu corpus delicti wel enthousiast eruit tillen (gezicht zwager(2e set handjes) geblurred anders wordt ie overal benaderd voor hand- en spandiensten  ;) - Karel nog bedankt!):

Zoek de zilverkleurige ringetjes, daarmee zitten de metalen draden uit de stoelhoes vast aan de metalen draden van de zitting.

Die knip je voorzichtig door (zonder de bekleding te beschadigen):

Er zitten er nogal wat:

Zo'n 45 stuks:

Dat zeg ik, nogal wat ringetjes:

Vervolgens veren loshaken; geen zwaar werk: meer een handigheidje, met een griptang gaat ut prima:

Lipjes aan stoelframe die in zitting haken:

Verschil is duidelijk te zien:

Nieuwe zitting erop; veren weer erin haken:

Stelhoes op zijn plaats schuiven en met wat handigheid tie-wraps aanbrengen:

Het wijst zichzelf maar je moet wl even over de volgorde nadenken:

Wij hebben eerst alle tie-wraps van te voren door de zitting gehaakt:

en daarna telkens vastgetrokken:














En het zit toch lekker  ;D ;D

konniekip

is een 2e hands stoel niet goedkoper? :D

patvdm

prachtige fotosessie en vooral heeeel interessant om te weten en te zien

ben zelf eens aan het uitkijken voor (nieuwe) bekleding, maar voor ik de bekleding er af haal, vraag ik me af hoe het zit met die airbags in het ruggedeelte van de stoel?
grtz  ;)

144 '72 / 145 2.1 '78 / 245 d '84 / 245 d '86 / 940 tdi '92 / 244 gle 2.3 '83 / 850 2.5 10v '96 / xc70 D5 '02

johan283

In een stoel met aribags- bouwjaar 95- , zit in de zijkant de sensor. Ook in de zijkant zit een rood bescherm plaatje, dat moet over de airbag sensor heen worden geschoven waardoor deze niet kan afgaan.


elianmars

Citaat van: johan283 op 15-08-2005 07:58:39
In een stoel met aribags- bouwjaar 95- , zit in de zijkant de sensor. Ook in de zijkant zit een rood bescherm plaatje, dat moet over de airbag sensor heen worden geschoven waardoor deze niet kan afgaan.



Idd, dat moet je zeker niet vergeten voordat de stoel er uit gehaald wordt!! ;)

ed

Inderdaad, dit is de beste weg. Alle zittingen beginnen boven de ton door te zakken in meer of mindere mate. Nu heb je weer een hele nieuwe stoel, en die zijn moeilijk te vinden op d sloop ;)
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Citaat van: elianmars op 15-08-2005 09:06:19
Citaat van: johan283 op 15-08-2005 07:58:39
In een stoel met aribags- bouwjaar 95- , zit in de zijkant de sensor. Ook in de zijkant zit een rood bescherm plaatje, dat moet over de airbag sensor heen worden geschoven waardoor deze niet kan afgaan.



Idd, dat moet je zeker niet vergeten voordat de stoel er uit gehaald wordt!! ;)

Absoluut een A1-tip! Het beschermingskapje voor over de SIPS sensor bevindt zich onder het kunststof bakje dat naast de stoel gehaakt zit.

MAAR... er is nog een veiligheids issue waar rekening mee gehouden dient te worden:

Volgens de Volvo instructies:

INDIEN DE BOUT WAARMEE DE VEILIGHEIDSGORDEL IS BEVESTIGD AAN DE VOORSTOEL DIENT TE WORDEN VERWIJDERD IS HET NOODZAAK HIER BIJ MONTAGE EEN NIEUWE BOUT TE PLAATSEN CONFORM DE GESTELDE VEILIGHEIDS NORMEN EN -EISEN VAN HET LAND WAARIN HET VOERTUIG OP KENTEKEN IS GEZET. DE BOUT DIENT AAN DE MINIMALE WEERSTANDSEISEN TE VOLDOEN GESTELD DOOR VOLVO CARS OM BIJ EEN AANRIJDING HET JUISTE (LEVENSREDDENDE) EFFECT TE KUNNEN GARANDEREN.

Dus, altijd boutje vervangen zegt Volvo...

thuur

Volgens Volvo moeten er heel wat bouten vervangen worden hoor ::). Gewoon stevig aandraaien en als het echt belangrijk is: een paar druppels Loc-Tite doen wonderen hoor ;)


Gr 8)

thuur

Citaat van: Ludo op 16-08-2005 23:47:31
thuur bedoeld dat Volvo voorschrijft om bij iedere onderdeel vernieuwing of 'handeling' alle bouten te vernieuwen.
overdreven dus, want zelden gezien dat dat ook effectief gebeurt in de werkplaats.  ;)


Yep... my thoughts exactly ;)


Gr ;D