V70 2.5T automaat, gear ratio's veranderen?

Gestart door Thaii, 03-05-2015 19:29:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

leons850

Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 10:15:46
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.

Alleen voel je die bak koppel onderin beter dan 200pk op 1600kg bovenin.
Maar dat geld voor de meeste auto's.

Moet ik wel bij zeggen dat ik koppel ook wel erg kan waarderen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 10:15:46
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.

Geen onzin want het gaat om het vergelijk met een t-5.
Niet zomaar uit zijn verband rukken en afdoen als.onzin, Is ook nog erg onvriendelijk.

Alle brandstof motoren pieken bovenin maar dat Is weer eens fijne theorie terwijl dit topic juist gaat over de rijbeleving.

yannickdv

Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 10:15:46
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.

Bedankt. Wat kun je toch altijd lekker subtiel uit de hoek komen.

Precies Leon, koppel is heerlijk. Kun je goed op rijden bij een 2.5t, dieselen dus. Fijne karakteristiek. Maar boven de 4000 toeren gaan vind ik niet nuttig (bij onze 2.5t N dan), behalve dan dat het erg lekker klinkt haha.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

BBS

#34
Citaat van: )()()sT op 05-05-2015 09:32:59
Citaat van: BBS op 04-05-2015 15:56:15
Die van mij is inderdaad naar de eeuwige blokkenjachtvelden gegaan, maar niet door het lompe rijgedrag.  

Heb je het blok al opengetrokken dan? ;)
Nope.....

Ik ben de wagen nog nodig en aangezien de ombouw nogál wat meer kost dan in eerste instantie voorzien, kan ik dat geld beter anders gebruiken.....

Edit: schreifvout
Volvoloos....

NinaPaul

Citaat van: V70geRwin op 05-05-2015 10:48:19
Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 10:15:46
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.

Geen onzin want het gaat om het vergelijk met een t-5.
Niet zomaar uit zijn verband rukken en afdoen als.onzin, Is ook nog erg onvriendelijk.

Alle brandstof motoren pieken bovenin maar dat Is weer eens fijne theorie terwijl dit topic juist gaat over de rijbeleving.
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 10:49:46
Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 10:15:46
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.

Bedankt. Wat kun je toch altijd lekker subtiel uit de hoek komen.

Precies Leon, koppel is heerlijk. Kun je goed op rijden bij een 2.5t, dieselen dus. Fijne karakteristiek. Maar boven de 4000 toeren gaan vind ik niet nuttig (bij onze 2.5t N dan), behalve dan dat het erg lekker klinkt haha.

Nog maar een keer dan:

P =  2 · π (pi) · m · n · 1,359623/60000
p = vermogen in PK
π (pi) = 3,141592654 (als de motor draait beschrijft de krukas een cirkel!)
2 = 2 krukastoeren bij 1 volledige arbeidsduur (4-takt)
m = koppel in Newtonmeter (Nm)
n = krukastoerental uitgedrukt in toeren per minuut (tr/min.)
1,359623 = omzetting van kW naar PK's
60 = 60 sec. = 1 minuut (toeren per minuut) (1W=1Nm/s)
1000 = omzetting van 1000 Watt naar 1 kW.
Koppel: m =  (p x 60000) /(2 x 1,359623 x pi x n)

Dat het voelt alsof het vermogen afneemt bij een 2.5T /2.4T is waar, maar dat is niet wat er werkelijk gebeurt. Gevoel kan bedriegen. Eigenlijk neemt het vermogen minder toe (dan je zou verwachten) naarmate de omwentelingen stijgen, dat geeft dit vals gevoel.

Ik ruk niets uit zijn verband, meer dan die 2 zinnetjes staan er niet. Er staat ook niet bij dat het een gevoel is, er staat gewoon een (onjuist) feit.

Alles draait om koppel, zonder koppel geen vermogen! Ik heb ook nooit beweert dat het koppel van een 2.5T/2.4T niet sneller daalt dan dat van een T-5.
(Overigens is de grootste afname na 5000rpm)

En natuurlijk is een 200pk motor minder potent dan een 240pk motor, daarom hebben we vermogen in het leven geroepen om dat te kunnen vergelijken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

NielZ3qp

Een 2.5T heeft met name koppel onderin, een 2.3T heeft imho niet vreselijk veel koppel onderin maar begint pas vanaf 3000RPM koppel en dus ook vermogen te leveren. Lange bak verhoudingen zijn volgens mij pas ergerlijk.

Als je de eind overbrenging weet te vergroten dan zul je in zijn geheel een "kortere" bak krijgen maar dan verandert het hele karakter van de auto. Samen met het karakteristiek van de motor kan het effect dan wel eens teleurstellend zijn. Een kortere bak zorgt er idd voor dat je constant hogere in toeren rijdt (tenzij je ook langzamer wilt gaan rijden..) en daar ligt bij de 2.5T nu net niet het koppel.
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

BBS

De hamvraag is wel hoe veel "langer" die verhoudingen zijn van een 2,5T bak ten opzichte van een T-5 bak.
Volgens mij zit daar niet wezenlijk veel verschil in........
Volvoloos....

innocenti

Je kan ook golfstyle met veel te kleine banden gaan rijden. Dan verander je de overbrenging ook.

)()()sT

Citaat van: BBS op 05-05-2015 17:37:05
De hamvraag is wel hoe veel "langer" die verhoudingen zijn van een 2,5T bak ten opzichte van een T-5 bak.
Volgens mij zit daar niet wezenlijk veel verschil in........

Bij een AT? Geen ;D
De 2.5T van m'n vader draait net zo weinig toeren bij bv. 120 als m'n R in 4+lock-up.
Dus die lange overbrengingen zijn bij een T5/R net zo 'ongewenst,' mede omdat een T5 pas hoger in de toeren echt begint te knallen.

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 13:46:24
Citaat van: V70geRwin op 05-05-2015 10:48:19
Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 10:15:46
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.

Geen onzin want het gaat om het vergelijk met een t-5.
Niet zomaar uit zijn verband rukken en afdoen als.onzin, Is ook nog erg onvriendelijk.

Alle brandstof motoren pieken bovenin maar dat Is weer eens fijne theorie terwijl dit topic juist gaat over de rijbeleving.
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 10:49:46
Citaat van: NinaPaul op 05-05-2015 10:15:46
Citaat van: yannickdv op 05-05-2015 09:19:28
Ja zeker vlot, maar onderin zoals er al eerder gezegd is.

Bovenin is het op.

Wat een onzin, zijn piek vermogen blijft bovenin.

Bedankt. Wat kun je toch altijd lekker subtiel uit de hoek komen.

Precies Leon, koppel is heerlijk. Kun je goed op rijden bij een 2.5t, dieselen dus. Fijne karakteristiek. Maar boven de 4000 toeren gaan vind ik niet nuttig (bij onze 2.5t N dan), behalve dan dat het erg lekker klinkt haha.

Nog maar een keer dan:

P =  2 · π (pi) · m · n · 1,359623/60000
p = vermogen in PK
π (pi) = 3,141592654 (als de motor draait beschrijft de krukas een cirkel!)
2 = 2 krukastoeren bij 1 volledige arbeidsduur (4-takt)
m = koppel in Newtonmeter (Nm)
n = krukastoerental uitgedrukt in toeren per minuut (tr/min.)
1,359623 = omzetting van kW naar PK's
60 = 60 sec. = 1 minuut (toeren per minuut) (1W=1Nm/s)
1000 = omzetting van 1000 Watt naar 1 kW.
Koppel: m =  (p x 60000) /(2 x 1,359623 x pi x n)

Dat het voelt alsof het vermogen afneemt bij een 2.5T /2.4T is waar, maar dat is niet wat er werkelijk gebeurt. Gevoel kan bedriegen. Eigenlijk neemt het vermogen minder toe (dan je zou verwachten) naarmate de omwentelingen stijgen, dat geeft dit vals gevoel.

Ik ruk niets uit zijn verband, meer dan die 2 zinnetjes staan er niet. Er staat ook niet bij dat het een gevoel is, er staat gewoon een (onjuist) feit.

Alles draait om koppel, zonder koppel geen vermogen! Ik heb ook nooit beweert dat het koppel van een 2.5T/2.4T niet sneller daalt dan dat van een T-5.
(Overigens is de grootste afname na 5000rpm)

En natuurlijk is een 200pk motor minder potent dan een 240pk motor, daarom hebben we vermogen in het leven geroepen om dat te kunnen vergelijken.


Wat is dan het verschil tussen de omschrijving "bovenin is het op" en "eigenlijk neemt het vermogen minder toe dan je zou verwachten".
Dit is juist het grote verschil met de T-5 die juist bovenin harder trekt waar dit hele topic over gaat.

De rest is weer meer theoretisch geneuzel.

V70geRwin

Citaat van: )()()sT op 05-05-2015 21:44:53
Citaat van: BBS op 05-05-2015 17:37:05
De hamvraag is wel hoe veel "langer" die verhoudingen zijn van een 2,5T bak ten opzichte van een T-5 bak.
Volgens mij zit daar niet wezenlijk veel verschil in........

Bij een AT? Geen ;D
De 2.5T van m'n vader draait net zo weinig toeren bij bv. 120 als m'n R in 4+lock-up.
Dus die lange overbrengingen zijn bij een T5/R net zo 'ongewenst,' mede omdat een T5 pas hoger in de toeren echt begint te knallen.


de niet geblazen automaat versies laten de motor meer toeren maken bij gelijke snelheden.